0

ديناني: وجهه فلسفي خواجه‌نصير بر جنبه كلامي او برتري دارد

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

ديناني: وجهه فلسفي خواجه‌نصير بر جنبه كلامي او برتري دارد

89/10/23 - 12:38
شماره:8910230211
نسخه چاپي ارسال به دوستان
/گزارش فارس از نشست «خواجه‌نصير؛ فيلسوف گفتگو»/
ديناني: وجهه فلسفي خواجه‌نصير بر جنبه كلامي او برتري دارد

خبرگزاري فارس: نويسنده كتاب «خواجه‌نصير؛ فيلسوف گفتگو» گفت: خواجه‌نصير دشمن سرسخت اشعريون است و كلام منحط شده اشعريت را به فلسفه مي‌برد. در واقع او كلام شيعه را نجات مي‌دهد و به اوج فلسفه و عقلانيت مي‌برد.

به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، نشست نقد و بررسي كتاب «خواجه نصير؛ فيلسوف گفتگو» عصر ديروز و از ساعت 17 تا 19 با سخنراني غلام‌حسين ابراهيمي ديناني در سراي اهل قلم برگزار شد.

* خواجه‌نصير به 6 قرن حكومت عباسيان خاتمه داد

ديناني در ابتداي اين مراسم، خواجه نصيرالدين طوسي را يكي از نوابغ جهان اسلام و تشيع دانست و گفت: به واقع، متفكري با خلوص او در عالم تشيع وجود ندارد و در اين راستا، تنها مي‌توان از ملاصدرا نام برد و به نظر مي‌رسد اگر خواجه‌نصير نبود؛ ملاصدرايي هم پديد نمي‌آمد.
وي ادامه داد: خواجه‌نصير يك فيلسوف ايراني و شيعي است و ما به نوعي استقلال خودمان را مديون اين فيلسوف هستيم. خدمات خواجه به فرهنگ، استقلال و معارف شيعي ما بي‌نظير است، اما متأسفانه چندان در شناختن اون كوشش نكرده‌ايم.
استاد فلسفه دانشگاه تهران با انتقاد شديد از اعراب كه به مخالفت و دشمني با خواجة‌نصير مي‌پردازند، گفت: علت اين امر كاملاً سياسي است، زيرا خواجه‌نصير به معناي واقعي فردي بود كه تهديدها را به فرصت تبديل كرد. اون به كمك «هولاكوخان» ـ كه تهديد بزرگي براي جهان اسلام به شمار مي‌رفت ـ قرن‌ها خلافت عباسيان را به پايان رساند و به همين دليل، مورد نفرت اعراب قرار گرفت.
ديناني، قرن هفتم را پايان حكومت 600 ساله عباسي معرفي كرد و افزود: شايد اگر خواجه‌نصير نبود، هنوز هم زير چكمه‌هاي خلفاي عباسي قرار داشتيم. خواجه‌نصير با تدبير خويش و با تكيه بر قدرت خان مغول، خلافت عظيم 600 ساله عباسي را پايان داد.

* خواجه‌نصير به اخلاقي بر پايه عرفان و معرفت اعتقاد داشت

غلام‌حسين ابراهيمي ديناني در بخش ديگري از اين نشست، از مغفول ماندن شخصيت بزرگ خواجه‌نصير در ميان ايراني‌ها گلايه كرد و گفت: از قرن هفتم تاكنون كه تقريباً 8 قرن از دوران خواجه‌نصير مي‌گذرد؛ كمتر به اين انديشمند بزررگ پرداخته‌ايم، چرا كه او علاوه بر تدبير سياسي‌اش در تمام علوم از جمله شعر و ادب و فلسفه و اخلاق داراي تأليفات است.
عضو هيأت علمي مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه با اشاره به خدمات فرهنگي خواجه‌نصير گفت: خواجه در قرن هفتم، كتابخانه‌اي با 4 هزار عنوان كتاب تأسيس كرد. در كنار اين كار، رصدخانه مراغه را نيز بنيان گذاشت و دانشمندان غربي هنوز هم از اين امر در حيرت‌ هستند.
نويسنده كتاب «فيلسوفان يهودي و يك مسأله بزرگ» در بخش ديگري از سخنان خود گفت: خواجه وقتي كتاب اخلاق ناصري را به سفارش يكي از پادشاهان مغول نوشت؛ اعتقاد چنداني به آن نداشت؛ چرا كه او اصولاً اعتقادي به اخلاق ارسطويي ـ كه تقريباً تمام كتاب‌هاي ما ريشه در آن دارد ـ نداشت. معناي واقعي اخلاق از منظر خواجه نصير را بايد در كتاب «اوصاف الاشراف» مشاهده كرد.

* خواجه‌نصير يك فيلسوف است، نه يك متكلم

ديناني در ادامه سخنان خود، به نقش و جايگاه خواجه‌نصير در فلسفه اشاره كرد و گفت: خواجه‌نصير در معناي واقعي يك فيلسوف تمام عيار است و با عقلانيت محض درباره مسايل بحث مي‌كند، اما برخي به اشتباه او را متكلم مي‌دانند! خواجه در كتاب «تجريدالعقايد» مباحث ناب فلسفي را بيان مي‌كند و تا امروز، بيش از 60 شرح بر اين كتاب نوشته شده است.
اين نويسنده آثار فلسفي ادامه داد: كتاب «تجريد العقايد» شايد در ظاهر اثري كلامي باشد، اما در واقع كلامي نيست بلكه به عقايد از يك نگاه عقلاني و فلسفي مي‌پردازد و برخلاف متكلماني مانند «جويني»، «غزالي» و «شيخ مفيد» كه سعي مي‌كنند هر طور شده عقايد را با آنچه كه بدان باور دارند؛ اثبات كنند، خواجه با عقلانيت به بررسي عقايد مي‌پردازد.
وي ادامه داد: خواجه‌نصير دشمن سرسخت اشعريون است و كلام منحط شده اشعريت را به فلسفه مي‌برد. در واقع او كلام شيعه را نجات مي‌دهد و به اوج فلسفه و عقلانيت مي‌برد.
نويسنده كتاب «خواجه‌نصير؛ فيلسوف گفتگو» در مورد نامگذاري اين كتاب گفت: خواجه‌نصير با تمام علما و فيلسوفان اسلامي و غير اسلامي ارتباط داشت و با آنها مكاتبه مي‌كرد و سخن آنها را به دقت گوش مي‌داد. به همين دليل موفق شد با عرفا، متكلمين و فلاسفه گفت‌وگو كند.
ديناني در پايان سخنان خود يادآور شد: خواجه‌نصير همچنان در ايران ناشاناخته است. به همين دليل، من ترجيح مي‌دهم به سراغ انديشمنداني مانند او و ابن‌رشد كه چندان مطرح نيستند؛ بروم و آنها را معرفي كنم. دليل اينكه تاكنون درباره ملاصدرا و ابن‌سينا هيچ كتابي ننوشته‌ام نيز همين است.

 
 
پنج شنبه 23 دی 1389  2:23 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها