0

 مهارت گوش دادن فعال، یک مهارت کلیدی در بهبود ارتباطات

 
abdo_61
abdo_61
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 37203
محل سکونت : ایران زمین

 مهارت گوش دادن فعال، یک مهارت کلیدی در بهبود ارتباطات

✍️ زمانی را که با یکی از دوستان و یا همکارانتان در حال مکالمه هستید را به یاد بیاورید. آیا فقط صحبت های او را می شنیدید یا به آنها گوش می دادید؟ باید دقت داشت که حتی بیشتر از خود ما، طرف مقابل به سرعت قابلیت تشخیص هر یک از این دو حالت را دارد.

🔻مفهوم «گوش دادن فعال» همانطور که از نام آن مشخص است یعنی این که به صورت فعالانه در گیر گوش دادن و فهم پیامی باشیم که مخاطب برای ما ارسال می کند. در واقع به جای شنیدن تلویحی پیام، تمام توجه به گوینده معطوف گردد.

🔻در گوش دادن موثر تمام حواس به شنیده ها متمرکز شده و توجه کامل به صحبت های گوینده است. در واقع گوش دادن فعال اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در غیر این صورت گوینده این گونه برداشت می کند که شنونده علاقمند به شنیدن ادامه صحبت های او نیست.

🔻نشان دادن توجه به گوینده می‌تواند با پیام های کلامی یا غیرکلامی انتقال یابد. استفاده از تماس چشمی، تکان دادن سر به نشانه تایید، لبخند زدن، نشان دادن همراهی یا موافقت با صحبت های گوینده و نیز با گفتن کلماتی چون "بله" یا " درست است "می تواند گوینده را به ادامه صحبت های خود ترغیب کند. زمانی که به صحبت های افراد بازخورد داده می شود، معمولا آن‌ها احساس راحتی بیشتری می کنند و در نتیجه ارتباط باز و صمیمی تری نشان می دهند.

🔻فردی که به صحبت ها گوش می دهد بایستی بی‌طرف بماند و قضاوت از پیش نداشته باشد، به این معنی که جانبداری یا اظهار عقیده به ویژه در اوایل صحبت ها صورت نگیرد. در گوش دادن موثر باید به طرف مقابل زمان داده شود تا بتواند افکار و احساسات خود را بیان کند.

🔻گوش دادن موثر نه تنها مستلزم توجه کامل شنونده بر گوینده است، بلکه باید علامت های کلامی و غیر کلامی نیز به وی ابراز شود.

 

مدیر سابق تالار آموزش خانواده

abdollah_esrafili@yahoo.com

 

  شاد، پیروز و موفق باشید.

یک شنبه 8 مهر 1397  9:39 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها