یک معلم ریاضی در چین از دانش آموزان کلاس چهارم درخواست به شدّت عجیبی کرد که با واکنش های متضادی از سوی والدین روبه رو شد. او از دانش آموزان خواست تا صد میلیون دانه برنج را به عنوان تکلیف خانه بشمرند.
وبسایت تابناک باتو: یک معلم ریاضی در چین از دانش آموزان کلاس چهارم درخواست به شدّت عجیبی کرد که با واکنش های متضادی از سوی والدین روبه رو شد. او از دانش آموزان خواست تا صد میلیون دانه برنج را به عنوان تکلیف خانه بشمرند.
بنا به گزارش تلویزیون رسمی چین، خانم معلم یکی از مدارس ابتدایی در شهر «فوشان» در جنوب این کشور به دانش آموزان مهلت داد تا دو روز 100 میلیون دانه برنج را در خانه شمرده و آن را درون کیسه بریزند و به مدرسه بیاورند.
والدین از چنین درخواست عجیبی حیرت زده شدند و کامنت های موافق و مخالف در فضای مجازی کشور چین سرریز شد.
یکی از مادران در «ویبو» نوشت: این عجیب ترین تکلیف مدرسه ای است که در عمرم شنیده ام. اگر حساب کنیم که هر فرد در هر ثانیه 3 دانه برنج را درون کیسه بیندازد، این کار تقریباً یک سال تمام وقت می گیرد، آن هم بدون در نظر گرفتن خوردن آب و غذا و حتی خوابیدن. یکی دیگر از والدین نوشت: صد میلیون دانه برنج دست کم 1.67 تن است و حمل آن به 855 کیسه احتیاج دارد و یک دانش آموز چگونه می تواند این مقدار برنج را به مدرسه ببرد؟
در مقابل برخی دیگر نیز این تکلیف مدرسه را خلاقانه توصیف کردند که باعث پرورش تفکر انتقادی و مهارت های تحلیلی کودکان می شود و سبب می شود تا آنها درک ملموسی را نسبت به اعداد بزرگ مثل صد، هزار، ده هزار و صد میلیون داشته باشند.
معلم ریاضی هم در پاسخ به انتقادات گفت، هدف او این است که دانش آموزان بتوانند از طریق فعالیت های عملی، اطلاعات جدیدی کسب کنند و مهارت های حل مسأله را از طریق «تفکر واگرا» بیاموزند. او می گوید تفکر واگرا باعث گسترش افق دید دانش آموزان، ارائه راه حل های جدید در حل مسأله و عبور از راه حل های قدیمی «تفکر همگرا» می شود. تفکر واگرا تفکر سنت شکن است و به فرد فرصت اشتباه و آزمون و خطا می دهد. او در ادامه گفت: می خواستم بچه ها از مغزشان کار بکشند.
گفتنی است، این روزها بحث درباره تکلیف مدرسه در چین و در جریان اصلاحات سیستم آموزشی این کشور به موضوعی جنجالی تبدیل شده است. دانش آموزان چینی روزانه سه ساعت را برای تمام کردن تکالیف مدرسه اختصاص می دهند که این میزان 3.7 برابر بیشتر از تکالیف دانش آموزان ژاپنی و 4.8 برابر بیشتر از دانش آموزان کره جنوبی است.