0

چنانچه امام زمان(علیه السلام) به قرآن و سنت پيامبر(صل الله علیه و اله و سلم) عمل مي ‌كند؛ آوردن

 
salamat595
salamat595
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 19536
محل سکونت : مازندران

چنانچه امام زمان(علیه السلام) به قرآن و سنت پيامبر(صل الله علیه و اله و سلم) عمل مي ‌كند؛ آوردن

خداوند متعال، آخرين سفير خود را،با رویکرد ظهور و نمود کتاب و سنت در جامعه به حکومت می‌رساند. حركت حضرت مهدي(علیه السلام) در جهت استمرار حرکت انبیا و اولیاي الهی (علیهم السلام) و مبيّن و مفسّر قرآن است. در روایتی از ا مام صادق (علیه السلام)آمده است كه رسول خدا(صل الله علیه و اله و سلم) فرمود:

قائم، از اولاد من است. اسمش، اسم من و کنيه‌اش، کنيه من و شمائلش، شمائل من و سنتش، سنت من است. مردم را به فرمانبرداري من و شريعت من وامي‌دارد و به کتاب پروردگارم فرا مي‌خواند. هر کس او را اطاعت کند، مرا اطاعت کرده و هر کس از او نافرماني کند، مرا نافرماني کرده است. هر کس غيبت او را انکار کند، مرا انکار کرده و هر کس او را تکذيب کند، مرا تکذيب کرده است. هر کس او را تصديق کند، مرا تصديق کرده است. شکايت کساني را که درباره او مرا تکذيب کنند و گفتار مرا در شأن او منکر شوند و امت مرا گمراه کنند، به خدا مي‌برم (و زود) باشد که ستمکاران بدانند به کجا بازگشت مي‌کنند. [1]

به تصريح اين روايت، کتاب امام زمان(علیه السلام) همان قرآن است كه به آن عمل مي‌کند و سنت او نيز همان سنت حضرت محمد(صل الله علیه و اله و سلم) است. در اين باره، روايت ديگري هم هست که به همين مطالب مي‌پردازد و بيانگر آن است که امام زمان(علیه السلام) هر چه بگويد، از قرآن است.

ولي بر اساس يک دسته از روايات، امام زمان(علیه السلام) امر جديد مي‌آورد و به کتاب جديد عمل مي‌کند؛ از جمله نعماني در کتاب الغيبه خود آورده است:

يقوم القائم بامر جديد و کتاب جديد و قضاء جديد  ؛

قائم ، با امر جديد و کتاب جديد و قضاي جديد قيام مي‌کند. [2]

سيد محمد صدر; در توجيه عبارت «کتاب جديد» مي‌نويسد:

مراد از کتاب جديد، آن است که امام زمان(علیه السلام) براي مردم، تفسير جديدي از کلام و کتاب خدا، قرآن ارائه مي‌كند؛ تفسيري که بسيار عميق است. يا اينکه حضرت مهدي(علیه السلام) قواعد عام جديدي را، در تفسير قرآن کريم بيان مي‌کند که روش تازه‌اي در تفسير و فهم قرآن به حساب مي‌آيد. [3]

فهم قرآن و تفسير آن و پي بردن به بطن‌هاي قرآن، کار هر کسي نيست. با اينکه در عصر غيبت، علماي اسلام در تفسير و تبيين قرآن کريم بسيار زحمت کشيده‌اند؛ اما چون در عصر غيبت بوده و دسترسي به امام غايب(علیه السلام) تقريبا غير ممکن بوده است؛ بنابراين در تفسير و تبيين حقايق قرآن نتوانسته‌اند بسياري از حقايق، بطون و اشارات قرآن را بيان کنند؛ اما چون حضرت مهدي(علیه السلام) به همه اسرار کتاب الهي آگاه است و يک حکومت جهاني تشکيل مي‌دهد، ناگزير بايد همه احکام فردي و اجتماعي مورد نياز آن جامعه را از قرآن، استخراج و در جامعه، اجرا كند.

به باور ما در قرآن هر چيزي که مورد نياز هدايت بشر باشد، وجود دارد و امام زمان(علیه السلام) همه آن‌‌ها را بيان كرده، به مرحله عمل در مي‌آورد. ممکن است قوانین و قواعد تفسير قرآن تغییر یابد و حقايقي مطرح شود که در عصر ظهور تازگی داشته، تصویر جدیدی از کتاب و سنت تصور شود. بر اين اساس کتاب جديد؛ يعني تفسير نو و بيان اموري که تا آن زمان کسي آن‌‌ها را بيان نکرده است، يا تأسيس قواعد و اصولي در تفسير که تا آن زمان، بي‌سابقه بوده است.

در زمان غيبت، بدعت‌هايي در دين پديد مي‌آيد و احکامي از قرآن و اسلام طبق ميل مردم، تأويل و تفسير مي‌شود. بعضي از حدود و احکام چنان فراموش مي‌شود که گويي، اصلاً از اسلام نبوده است. وقتي حضرت مهدي(علیه السلام) ظهور کرد، بدعت‌‌ها را باطل و احکام خدا را همان‌گونه که صادر شده است، آشکار مي‌سازد و تجدید آن‌ها به مثابه دین جدید تلقی می‌شود؛ بنابراین حضرت مهدي(علیه السلام) براي بيان و اجراي احکام اسلام و دستورات کتاب الهي و تفسير و تبيين و تأويل قرآن قيام مي‌کند و احكام قرآن را به معناي واقعي کلمه، در سر‌تاسر جهان، حاکم مي‌سازد.

آن حضرت، دستورات زندگي را در زمان ظهور و تشکيل حکومت جهاني اسلام، از قرآن کريم استفاده مي‌کند و قانون اساسي حکومت او براي اداره جامعة جهاني اسلامي، همان قرآن کریم و سنت پیامبر(صل الله علیه و اله و سلم) است و کتاب جديدي ندارد.

 

[1] . كمالالدين، ص411.

[2] . غيبت نعماني، ص238.

[3] . تاريخ ما بعد الظهور، ج3، ص 453.

شنبه 30 دی 1396  9:10 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها