اگر شخصی از ارث پدری خود آب و املاكی داشته باشد كه اينها تأمينكننده مخارج زندگی محسوب نمیشود، و از آن طرف وسيله تأمين مخارج زندگیاش حقوق يا شهريه طلبگی باشد، آيا چنين شخصی مستطيع محسوب میشود يا خير؟ و در صورتی كه با اين وضع حج كند آيا به نيت وجوب باشد يا خير؟
باسمه تعالی؛ كسی كه درآمد كسب و ملك او برای معيشت او كافی نيست مستطيع محسوب نمیشود و حج بر او واجب نيست.572
مادر من از فروش خانهای كه سهم ارث او بوده مستطيع شده، ولی به علت كهولت و پيری نمیتواند خودش به حج برود و در آينده هم اميد توانايی ندارد، آيا میتواند در حال حيات كسی را به نيابت خود به حج بفرستد؟
باسمه تعالی؛ اگر قبل از ناتوانی مستطيع شده است، بايد نايب بگيرد و حَجْالاسلام محسوب میشود.573
مادر پيری كه 70 سال دارد و مبلغ صد هزار تومان به قيمت حاضر آب و ملك دارد كه البته درآمد آن در سال به پانصد تومان نمیرسد، آيا مكه رفتن بر ايشان واجب است يا نه؟
باسمه تعالی؛ اگر ملك مزبور وسيله اعاشه او هست و در صورت فروش و صرف در حج، نفقه تأمين نيست، مستطيعه نيست.574
خواهری نامه نوشتهاند: دو سال پيش مادرم برای سفر حج پولی كه دقيقاً 000/20 تومان میشد در بانك واريز كردند و از آن زمان تا به حال دو سال میگذرد. حال كه امسال مادرم میخواهد به حج مشرّف شوند به او گفتهاند بايد خمس آن مقدار پول را بدهد كه خمس میشود 4000 تومان. از آنجايی كه مادرم استطاعت پرداخت چنين پولی را ندارد، آيا بايد از رفتن به حج خودداری كند يا از پرداخت خمس، و آيا خمس بايد از همان پول پرداخت شود يا خير؟
باسمه تعالی؛ اگر قبلا حج بر او مستقر بوده، خمس لازم نيست. و چنانچه حج بر او مستقر نبوده خمس لازم است و خمس را لازم نيست از همان پول بدهد.575
خوردن قرص در ايام حج يا بعضی مواقع كه زنها ميل دارند عادت ماهيانه نداشته باشند اشكال دارد يا نه؟
باسمه تعالی؛ در صورت مُضِر نبودن اشكال ندارد.576
بعضی از خانمها در سفر حج برای پيشگيری از عادت ماهانه قرص میخورند. گاهی با خوردن قرص باز هم عادت میشوند، اما به وسيله آمپول از ادامه آن جلوگيری میكنند. آيا با جلوگيری به وسيله آمپول حكم طهارت از حيض بر آنها مترتب میشود و میتوانند اعمالی كه متوقف بر طهارت از حيض است انجام دهند؟ و پس از جلوگيری از ادامه عادت به چه عنوان بايد غسل كنند؟
باسمه تعالی؛ اگر سه روز متوالی خون نبيند، حكم حيض مترتب نيست و نماز و روزه صحيح است، و كمتر از سه روز حكم استحاضه را دارد.577
خانمی در زمان حج قرص میخورده كه حيض نشود تا بتواند اعمالش را انجام دهد، اما از موقعی كه قرض خوردن را شروع كرده، هميشه ترشحاتی زرد رنگ میديده كه احتمال میداده خون باشد و چون در زمان حيض ايشان بوده شك میكرده كه آيا استحاضه است يا نه. و چون قدرت تشخيص نداشته، بنابراين گذاشته كه مستحاضه نيست و مسائل مربوط به آن را رعايت نكرده و طواف و نماز طواف به جا آورده است. با اين حال، اعمالش صحيح است يا خير؟
باسمه تعالی؛ اگر شك دارند كه ترشحات ذكر شده خون بوده حكم استحاضه ندارد و اعمالشان صحيح است.578
--------------------------------------------------------------------------------
پاورقي :
484 استفتاآت، ج 1، ص 133، س 25.
.485 تقريباً به اندازه يك دوريالی.
.486 توضيح المسائل، م 855.
.487 استفتاآت، ج 1، ص 140، س 47.
.488 توضيح المسائل، م 1329.
.489 استفتاآت، ج 1، ص 264، س 429.
.490 استفتاآت، ج 1، ص 266، س 433.
.491 استفتاآت، ج 1، ص 260، س 416.
.492 استفتاآت، ج 1، ص 265، س 432.
.493 استفتاآت، ج 1، ص 264، س 428.
.494 استفتاآت، ج 1، ص 265، س 430.
.495 استفتاآت، ج 1، ص 265، س 431.
.496 تحرير الوسيلْ، ج 1، ص 189، سابعها.
.497 توضيح المسائل، م 1087.
.498 استفتاآت، ج 1، ص 286، س 510.
.499 تحريرالوسيلْ، ج1، ص293، م1 و ص294، م3.
.500 استفتاآت، ج 1، ص 320، س 52.
.501 توضيح المسائل، بخش استفتائات، ص 418، س 10.
.502 توضيح المسائل، بخش استفتائات، ص 419، س 11.
.503 استفتاآت، ج 1، ص 328، س 76.
.504 توضيح المسائل، م 1728.
.505 توضيح المسائل، م 1729.
.506 توضيح المسائل، م 1640؛ تحرير الوسيلْ، ج 1، ص 293، م 1 و ص 294، م 3.
.507 استفتاآت، ج 1، ص 326، س 68.
.508 استفتاآت، ج 1، ص 332، س 87.
.509 يعنی لازم نيست كفاره كسی را كه عمداً روزه نگرفته است بپردازد، اگر چه كفاره مخصوص زنی كه به خاطر شير دادن، روزه خود را نگرفته است در محل خود بيان شده است.
.510 استفتاآت، ج 1، ص 329، س 79.
.511 تحرير الوسيلْ، ج 1، ص 298، پيش از مسأله 1.
.512 شكل صحيح آن، امالَه است كه معمولاً امالِه خوانده میشود وبه معنی تنقيه كردن است.
.513 شكل صحيح آن، قَی است كه معمولاً قِی خوانده میشود و به معنی استفراغ كردن است.
514- نپ توضيح المسائل، م يييی.
.515 توضيح المسائل، م 1582.
.516 توضيح المسائل، م 1583.
.517 توضيح المسائل، م 1584.
.518 توضيح المسائل، م 1585.
.519 توضيح المسائل، م 1586.
.520 توضيح المسائل، م 1587.
.521 توضيح المسائل، م 1588.
.522 توضيح المسائل، م 1589.
.523 توضيح المسائل، م 1594.
.524 توضيح المسائل، م 1595.
.525 استفتاآت، ج 1، ص 307، س 12.
.526 استفتاآت، ج 1، ص 307، س 13.
.527 استفتاآت، ج 1، ص 308، س 14.
.528 توضيح المسائل، م 1619.
.529 توضيح المسائل، م 1620.
.530 توضيح المسائل، م 1621.
.531 توضيح المسائل، م 1623.
.532 توضيح المسائل، م 1624.
.533 توضيح المسائل، م 1625.
.534 توضيح المسائل، م 1626.
.535 توضيح المسائل، م 1627.
.536 توضيح المسائل، م 1628.
.537 توضيح المسائل، م 1629.
.538 توضيح المسائل، م 1630.
.539 توضيح المسائل، م 1631.
.540 توضيح المسائل، م 1634.
.541 توضيح المسائل، م 1636.
.542 توضيح المسائل، م 1637.
.543 توضيح المسائل، م 1638.
.544 توضيح المسائل، م 1639.
.545 توضيح المسائل، م 1640.
.546 توضيح المسائل، م 1642.
.547 استفتاآت، ج 1، ص 316، س 39.
.548 رساله نوين، عبدالكريم بیآزار شيرازی، ج 1، ص 113.
.549 توضيح المسائل، م 1653.
.550 توضيح المسائل، م 1657.
.551 توضيح المسائل، م 1660.
.552 برای آشنايی بيشتر با جزئيات دو ماه كفاره روزه به مسائل 1662 تا 1664 از رساله توضيح المسائل مراجعه فرماييد.
.553 توضيح المسائل، م 1661.
.554 توضيح المسائل، م 1665.
.555 توضيح المسائل، م 1667.
.556 توضيح المسائل، م 1675.
.557 توضيح المسائل، م 1678.
.558 توضيح المسائل، م 1679.
.559 توضيح المسائل، م 1680.
.560 توضيح المسائل، م 1681.
.561 توضيح المسائل، م 1682.
.562 توضيح المسائل، م 1683.
.563 توضيح المسائل، م 1710.
.564 دفتر امام خمينی: بخش استفتا.
.565 استفتاآت، ج 1، ص 325، س 67.
.566 توضيح المسائل، م 2036.
.567 استفتاآت، ج 1، ص 435، س 4.
.568 استفتاآت، ج 1، ص 435، س 5.
.569 استفتاآت، ج 1، ص 380، س 109.
.570 استفتاآت، ج 1، ص 380، س 110.
.571 استفتاآت، ج 1، ص 438، س 14.
.572 استفتاآت، ج 1، ص 436، س 7.
.573 استفتاآت، ج 1، ص 436، س 8.
.574 استفتاآت، ج 1، ص 438، س 13.
.575 دفتر امام خمينی: بخش استفتا.
.576 استفتاآت، ج 1، ص 470، س 111.
.577 استفتاآت، ج 1، ص 71، س 166.
.578 استفتاآت، ج 1، ص 71، س 167.