0

شرط اول سلوک منتظرانه در ضیافت الله

 
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

شرط اول سلوک منتظرانه در ضیافت الله

شبستان: شرط اول سلوک منتظرانه برای قرار گرفتن در زمره یاران حضرت قائم (عج) قصد یاری و صداقت در نیت-حتی در گرفتن روزه-است و حضرت مهدی(عج) در دعای معروف خود مسئلت می کند که: «اَللّهُمَّ ارْزُقْنا... صِدْقَ النِّيَّةِ».
شرط اول سلوک منتظرانه در ضیافت الله
 

 

 حجت الاسلام حسن ملّایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت و مؤلف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» در کانال تلگرامی خود پیرامون درس های رمضان برای منتظران می نویسد:

 

درس اول. ضرورت نیت

نیت از شروط اصلی روزه ماه مبارک رمضان است به طور که اگر کسی از اذان صبح تا اذان مغرب به همه لوازم روزه و آنچه باید ترک کند، ملتزم باشد اما نیت الهی و به قصد روزه برای انجام دستور الهی نداشته باشد. روزه او صحیح نیست و در حقیقت اصلاً روزه نگرفته است. (مثل آنکه برای سلامتی و صحت بدن چیزی نخورد و نیاشامد)

 

شرط اول سلوک منتظرانه برای قرار گرفتن در زمره یاران حضرت قائم (عج) قصد یاری و صداقت در نیت- حتی در گرفتن روزه- است و حضرت مهدی(عج)  در دعای معروف خود مسئلت می کند که: «اللهم ارزقنا...صدق النیة

 

درس دوم. حسن نیت، رکن قبولی عمل

در اسلام یک عمل زمانی مورد قبول واقع می‌شود که علاوه بر حسن فعلی (نیکویی خود عمل) از حسن فاعلی(نیت نیکو) نیز برخوردار باشد به همین جهت قرآن کریم فرمود: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُون‏» (نحل : 97) و بدین گونه شرط رسیدن به حیات طیبه را علاوه بر صالح بودن عمل (از زن و مرد)، نیت نیکو (برای خدا انجام دادن) که حاصل ایمان است را داشته باشد و عمل را تبدیل به عبادت می‌کند. اما این همه قصه نیست...

عيسى بن عبد الله به امام صادق(ع) عرض كرد: قربانت، عبادت چيست؟ حضرت(ع) فرمودند: «نيت خوب داشتن به عبادت از راهى كه خدا از آن راه اطاعت شود، همانا اى عيسى! مؤمن نباشى تا آنكه ناسخ(حکمی که حکم اول را نسخ و از دستور خارج کند) را از منسوخ(حکم اول که با دستور دوم دیگر عمل نمی‌شود) تشخيص دهى (تا به ناسخ عمل كنى و منسوخ را كنار گذارى)».

عرض كردم: قربانت چگونه حکم ناسخ را از منسوخ تشخیص دهم؟ فرمودند: «مگر نه اين است كه با امامى هستى و با حسن نيت به اطاعتش تصميم مي‌گيرى، سپس آن امام در مي‌گذرد و امام ديگر مى‏ آيد و تو با حسن نيت به اطاعت او تصميم مي‌گيرى؟» عرض كردم: چرا، فرمودند: «همين(معرف و اطاعت امام) تشخيص ناسخ از منسوخ است.»

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

چهارشنبه 17 خرداد 1396  6:43 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها