0

سوره 3. آل‏عمران آيه 47

 
ehsanrostami
ehsanrostami
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 13263
محل سکونت : کرمانشاه

سوره 3. آل‏عمران آيه 47

آيه سوره 3. آل‏عمران آيه 47  
 
قَالَتْ رَبِّ أَنَّى‏ يَكُونُ لِى وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِى بَشَرٌ قَالَ كَذَ لِكَ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ إِذَا قَضَى‏ أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ‏
 
ترجمه سوره 3. آل‏عمران آيه 47  
 
(مریم) گفت: پروردگارا! چگونه براى من فرزندى باشد، در حالى كه هیچ انسانى با من تماس نداشته است؟ خداوند فرمود: چنین است (كار) پروردگار، او هر چه را بخواهد مى‏آفریند. هرگاه اراده كارى كند، فقط به آن مى‏گوید: باش، پس (همان لحظه) موجود مى‏شود.
 
نکته ها سوره 3. آل‏عمران آيه 47  
 
اراده‏ى خداوند سبب پیدایش وآفرینش موجودات است و مى‏تواند بدون اسباب و وسیله مادّى نیز بیافریند. او سبب‏ساز و سبب سوز است، گاهى تأثیر چیزى را از آن مى‏گیرد و گاهى به چیزى اثر مى‏بخشد. پیدایش وبقا و آثار همه چیز بسته به اراده و خواست اوست.
خداوند در پاسخ زكریّا فرمود: «یفعل مایشاء» و در جواب مریم فرمود: «یخلق مایشاء» شاید رمزش این باشد كه فرزند براى بانوى بى‏شوهر شگفت آورتر از فرزند براى پیرمرد باشد.
 
 
پيام ها سوره 3. آل‏عمران آيه 47  
 
1- ریشه سؤال و تعجّب، اگر انكار و لجاجت نباشد مانعى ندارد. «أَنّى‏ یكون لى ولد» اولیاى خدا نیز اراده خداوند در امور جهان را بر پایه‏ى اسباب و علل طبیعى مى‏دانند و لذا اگر بشارت ویژه‏اى بر خلاف آن آمد، چگونگى آن را از خداوند مى‏پرسند.
2- آفرینش خداوند از راه غیر معمول، كار تازه‏اى نیست و عوامل طبیعى نیز منحصر در امور شناخته شده نیستند. «كذلك»
3- دست خداوند براى آفرینش باز است. آفریدن از راه اسباب طبیعى و غیر طبیعى براى خداوند یكسان است. «یخلق ما یشاء»
4- شرط آفرینش، اراده‏ى حتمى الهى است. «قضى امراً... كن فیكون»
شنبه 16 اردیبهشت 1396  8:19 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها