0

سوره 3. آل‏عمران آيه 14

 
ehsanrostami
ehsanrostami
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 13263
محل سکونت : کرمانشاه

سوره 3. آل‏عمران آيه 14

آيه سوره 3. آل‏عمران آيه 14  
 
زُيِّنَ لِّلنَّاسِ حُبُّ الْشَّهَوَتِ مِنَ الْنِّسَآءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الْذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَمِ وَالْحَرْثِ ذَ لِكَ مَتَعُ الْحَيَو ةِ الْدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمََابِ‏
 
ترجمه سوره 3. آل‏عمران آيه 14  
 
عشق وعلاقه به زنان وفرزندان پسر واموال زیاد از طلا ونقره واسبان ممتاز وچهارپایان و كشتزارها كه همه از شهوات و خواسته‏هاى نفسانى است، در نظر مردم جلوه یافته است، (در حالى كه) اینها بهره‏اى گذرا از زندگانى دنیاست و سرانجام نیكو تنها نزد خداوند است.
 
نکته ها سوره 3. آل‏عمران آيه 14  
 
«قَناطیر» جمع «قِنطار» به معناى مال زیاد است وآمدن كلمه‏ى «مُقَنطرة» به دنبال آن، براى تأكید بیشتر است. نظیر اینكه بگوییم: آلاف و اُلوف، هزاران هزار.
«خَیل» به معناى اسب و اسب سوار، هردو آمده است و «مُسَوّمة» یعنى نشاندار. اسب‏هایى كه به خاطر زیبایى اندام و یا تعلیمى كه مى‏دیدند، داراى برجستگى‏هاى خاصّى مى‏شدند، به آنها «خَیل مُسوّمة» مى‏گفتند.
جلوه‏كردن دنیا در نظر انسان، گاهى از طریق خیالات شخصى و گاهى از سوى شیطان و گاهى از جانب اطرافیان متملّق صورت مى‏گیرد. از طریق اوهام شخصى: «یحسبون انّهم یُحسِنون صُنعاً»[17] و «فرَآه حسَناً»[18] و از سوى شیطان: «زُیّن لهم الشیطان اعمالهم»[19] و از طرف اطرافیان متملّق «زُیّن لفرعون سوء عمَله»[20]
مصادیق جلوه‏هاى دنیا كه در آیه ذكر شده، با توجّه به زمان نزول آیه است و مى‏تواند در هر زمانى مصادیق جدیدى داشته باشد. طلا و نقره، كنایه از ثروت اندوزى، و اسب كنایه از مركب و وسیله‏ى نقلیّه است.
سؤال: با اینكه خداوند زینت بودن مال و فرزند را پذیرفته است؛ «المال و البنون زینة الحیوة الدنیا»[21] پس چرا این آیه در مقام انتقاد است؟
پاسخ: زینت بودن چیزى، غیر از دلبستگى به آن است. در این آیه انتقاد از دلبستگى شدید است كه از آن به «حبّ الشهوات» تعبیر مى‏كند.
كلمه‏ى «بَنین» شامل دختران نیز مى‏شود، نظیر اینكه مى‏گوییم: عابرین محترم از پیاده‏رو حركت كنند كه شامل زنان عابر نیز مى‏شود.
امام صادق‏علیه السلام با استناد به «حبّ الشهوات من النساء...» فرمودند: مردم در دنیا و آخرت از چیزى بیشتر از زنان لذّت نمى‏برند... اهل بهشت نیز بیش از هر چیز به نكاح تمایل دارند تا خوردنى‏ها و آشامیدنى‏ها.[22]
این روایت دلیل تقدّم «النساء» را بر دیگر موارد بیان مى‏كند.
17) كهف، 104.
18) فاطر، 8.
19) انعام، 43.
20) غافر، 37.
21) كهف، 46.
22) كافى، ج 5، ص‏321.
 
پيام ها سوره 3. آل‏عمران آيه 14  
 
1- علاقه‏ى طبیعى به مادّیات، در نهاد هر انسانى وجود دارد، آنچه خطرناك است فریب خوردن از زینت‏ها وجلوه‏هاى آن، وعدم كنترل دلبستگى‏هاست. «زُیّن للنّاس...»
2- جلوه‏ى دنیا براى مردمِ عادّى است، نه افراد فرزانه.[23] «زُیّن للناس»
3- علاقه‏ى بیش از حدّ به زن وفرزند، بیش از هر چیز مایه‏ى دلبستگى انسان به دنیا مى‏گردد. «حبّ الشهوات من النساء والبنین»
4- مراقب باشیم كه زینت‏ها وجلوه‏هاى دنیا، مقدّمه‏ى غفلت از آخرت است. «زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب»
5 - یكى از عوامل بد عاقبت شدن، شیفتگى و دلبستگى به دنیاست. زیرا عاقبت نیكو تنها نزد خداست. «زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب»
6- یكى از شیوه‏هاى تربیتى، تحقیر مادّیات و بیان عظمت معنویات است. «ذلك متاع الحیوة الدنیا واللّه عنده حسن المآب»
7- بهترین راه براى كنترل علائق مخرّب، مقایسه آن با الطاف جاودانه‏ى الهى است. «واللّه عنده حسن المآب»
شنبه 16 اردیبهشت 1396  5:37 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها