0

سوره 3. آل‏عمران آيه 1

 
ehsanrostami
ehsanrostami
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 13263
محل سکونت : کرمانشاه

سوره 3. آل‏عمران آيه 1

آيه سوره 3. آل‏عمران آيه 1  
 
الم
 
ترجمه سوره 3. آل‏عمران آيه 1  
 
الف لام میم‏
 
نکته ها سوره 3. آل‏عمران آيه 1  
 
در جلد اوّل تفسیر، درباره‏ى آیه «بِسم اللّه الرّحمن الرّحیم» گفته شد كه از جایگاه خاصّى برخوردار وخود آیه‏اى مستقل است. گفتن آن در اوّل هر كار سفارش شده و تكرار آن درابتداى هر سوره، نشانه‏ى اهمیّت آن است. «بسم‏اللَّه» مخصوص اسلام نیست وپیامبران دیگر نیز این آیه را با همین عبارت بكار برده‏اند. اینكه «بسم‏اللَّه» با حرف «باء» شروع شده كه به معناى استمداد و كمك‏خواهى است، نشانه‏ى آن است كه بدون خواست واراده او هیچ‏كارى صورت نمى‏گیرد.
استعانت از خدا، یعنى كمك گرفتن از تمام صفات او. او رحمن و رحیم است و چشم امید ما به رحمت اوست، رحمتى گسترده و عمومى براى این جهان و آن جهان. آرى! دیگران یا رحم ندارند و یا رحمشان محدود به افراد خاص و یا زمان و مكان خاصّى است و هدفشان از رحم كردن بازگشت آن است، نظیر علفى كه به حیوان یا دانه‏اى كه به مرغ مى‏دهند تا از او بهره‏مند شوند. رحمتى گسترده و ابدى براى همه بدون قصد بازگشت مخصوص خداوند است. پس از چنین خداى رحمن و رحیمى استمداد كنیم و بگوییم: «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»
چنانكه در سوره‏ى بقره ذكر شد «الم» از حروف مقطعه است. شاید مشهورترین و بهترین نظر درباره حروف مقطعه همین باشد كه بگوییم رمزى است میان خدا و پیامبرش.[1] و یا اعلام این موضوع باشد كه قرآن، كلام الهى نیز از همین حروف الفبا تألیف یافته، ولى با این حال معجزه است. اگر شما هم مى‏توانید از همین حروف، كتابى همچون قرآن بیاورید. همان‏گونه كه قدرت الهى از خاك، انسان مى‏آفریند ولى بشر از خاك، سفال و آجر و كوزه مى‏سازد. این تفاوت قدرت الهى با قدرت بشرى است.
حروف مقطّعه «الم» در ابتداى شش سوره بقره، آل‏عمران، عنكبوت، روم، لقمان و سجده آمده است.
1) امام صادق علیه السلام فرمودند: «الم» در اوّل سوره آل‏عمران، رمز این جمله است: «اَنا اللّه المجید» یعنى منم خداى مجید. تفسیر نورالثقلین، ج‏1، ص 309.
 
 
توضيحات سوره 3. آل‏عمران آيه 1  
 
 سیماى سوره آل‏عمران‏
 سوره آل‏عمران داراى دویست آیه است و آیات آن از یك نظام و هماهنگى خاصّى برخوردارند. این سوره در مدینه نازل شد و نزول آن زمانى بود كه نداى دعوت اسلام درجهان آن روز بلند ودشمنان حساس وگوش به زنگ شده بودند.
 چنانكه در تفسیر المیزان آمده است، عدّه‏اى از مسیحیان منطقه‏ى نجرانِ یمن، براى شنیدن سخنان پیامبر به مدینه آمدند كه هشتاد وچند آیه اوّل این سوره براى توضیح معارف‏اسلام به آنان یكجا نازل گردید و با ماجراى مباهله به انجام رسید.
 همچنین ماجراى جنگ اُحد و دعوت مسلمانان به صبر و پایدارى، در این سوره مطرح شده است. نام این سوره بر اساس آیات 33 و 35 آن مى‏باشد كه ماجراى تولّد مریم فرزند عِمران را بیان مى‏دارد. لذا مراد از آل‏عمران در این سوره، حضرت مریم‏علیها السلام و حضرت عیسى‏علیه السلام مى‏باشند، گرچه نام پدر حضرت موسى نیز، عمران بوده است.
شنبه 16 اردیبهشت 1396  2:31 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها