0

سوره 2. بقره آيه 276

 
ehsanrostami
ehsanrostami
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 13263
محل سکونت : کرمانشاه

سوره 2. بقره آيه 276

آيه سوره 2. بقره آيه 276  
 
يَمْحَقُ اللَّهُ الْرِّبَو اْ وَيُرْبِى الْصَّدَقَتِ وَاللَّهُ لَايُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ‏
 
ترجمه سوره 2. بقره آيه 276  
 
خداوند ربا را نابود مى‏كند، ولى صدقات را افزایش مى‏دهد و خداوند هیچ انسان ناسپاس وكافرِ گنهكارى را دوست نمى‏دارد.
 
نکته ها سوره 2. بقره آيه 276  
 
كلمه‏ى «محق» به معناى نقصان تدریجى است و مُحاق به ماه گفته مى‏شود كه نورش در شبهاى آخر آنچنان كاهش یافته كه دیده نمى‏شود. و در مقابل، «ربا» به معنى رشد تدریجى است.
این آیه یادآور مى‏شود كه هرچند رباخوار به قصد انباشت ثروت، از دیگران ربا مى‏گیرد، ولى خداوند بركت و آثار خوبى كه باید ازدیاد مال داشته باشد از ربا مى‏گیرد. لازم نیست خود مال رَبَوى از بین برود، بلكه اهدافى كه از افزایش ثروت در نظر است از بین مى‏رود. در نظام رَبَوى، سعادت، محبّت و امنیّت نیست و چه بسیار ثروتمندانى كه از سرمایه خود، هیچ نوع راحتى و آرامش و یا محبوبیّتى بدست نمى‏آورند، ولى در نظامى كه در آن انفاق، صدقه و قرض‏الحسنه رایج باشد، آن جامعه از بركات زیادى برخوردار است. در آن نظام، فقرا مأیوس نبوده و اغنیا در فكر تكاثر نیستند. محرومان به فكر انتقام و سرقت، و اغنیا نگران حراست و حفاظت اموال خود نمى‏باشند و جامعه از یك تعادل نسبى همراه با الفت و رحمت و تفاهم و امنیّت برخوردار خواهد بود. در تفسیر كبیر فخررازى آمده است: وقتى رباخوار، عواطف و عدالت انسانى را در خود محو كند، خود و اموالش مورد نفرین فقرا قرار مى‏گیرد و كینه و انتقام و توطئه سرقت هر لحظه او را تهدید مى‏كند و این نمونه‏اى از آن نابودى است كه در آیه مطرح شده است.
 
 
پيام ها سوره 2. بقره آيه 276  
 
1- به رشد ظاهرى ثروت خیره نشوید، نظام اقتصادى بر اساس ربا روبه نابودى است. «یمحق اللّه الربا»
2- نابود كردن مال ربوى، از سنّت‏هاى الهى است. «یمحق اللّه الربا» فعل مضارع نشانه‏ى استمرار است.
3- رواج صدقه وزكات، سبب رشد واستوارى اقتصاد است. «یربى الصدقات»
4- رباخوار، از رحمت و محبّت الهى محروم است. «انّ اللّه لایحبّ كلّ كفّار اثیم»
5 - رباخوار، بسیار ناسپاس و گنهكار است. او با گرفتن ربا خود را ضامن مردم، زندگى خود را حرام، عباداتش را باطل، و حرص و طمع قساوت را بر خود حاكم مى‏گرداند. «كفّار اثیم»
جمعه 15 اردیبهشت 1396  2:05 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها