0

سوره 2. بقره آيه 260

 
ehsanrostami
ehsanrostami
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 13263
محل سکونت : کرمانشاه

سوره 2. بقره آيه 260

آيه سوره 2. بقره آيه 260  
 
وَإِذْ قَالَ إِبْرَ هِيمُ رَبِّ أَرِنى‏ كَيْفَ تُحْىِ الْمَوْتى‏ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَى‏ وَلَكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِى قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الْطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى‏ كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏
 
ترجمه سوره 2. بقره آيه 260  
 
و(بیاد آور) هنگامى كه ابراهیم گفت: پروردگارا به من نشان بده كه چگونه مردگان را زنده مى‏كنى؟ فرمود: مگر ایمان نیاورده‏اى؟ عرض كرد: چرا، ولى براى آنكه قلبم آرامش یابد. (خداوند) فرمود: چهار پرنده (طاووس، خروس، كبوتر وكلاغ) ++736%% را برگیر وآنها را نزد خود جمع وقطعه قطعه كن (و درهم بیامیز) سپس بر هر كوهى قسمتى از آنها را قرار ده، آنگاه پرندگان را بخوان، به سرعت بسوى تو بیایند و بدان كه خداوند تواناى حكیم است.
 
نکته ها سوره 2. بقره آيه 260  
 
تنها از یگانه ابر مرد تاریخ پس از رسول خدا صلى الله علیه وآله، یعنى على علیه السلام نقل شده است كه فرمود: «لو كشف الغطاء ما ازددت یقیناً» اگر پرده‏ها كنار روند، بر یقین من افزوده نمى‏شود. [738] ولى سایر مردمان همه دوست دارند كه شنیده‏ها و حتّى باورهاى خود را به صورت عینى مشاهده نمایند. چنانكه همه مى‏دانند قند را از چغندر مى‏گیرند، ولى دوست دارند چگونگى آن را مشاهده كنند.
در تفاسیر آمده است: حضرت ابراهیم از كنار دریایى مى‏گذشت، مردارى را دید كه در كنار دریا افتاده و قسمتى از آن در آب و قسمتى دیگر در خشكى است و پرندگان و حیوانات دریایى، صحرایى و هوایى از هر سو آن را طعمه‏ى خود قرار داده‏اند. حضرت با خود گفت: اگر این اتّفاق براى انسان رخ دهد و ذرّاتِ بدن انسان در بین جانداران دیگر پخش شود، در قیامت آنها چگونه یكجا جمع و زنده مى‏شوند. لذا از خداوند درخواست كرد كه نحوه‏ى زنده شدن مردگان را مشاهده كند. خداوند نیز با این نمایش، ابراهیم را به نور یقین واطمینان رهسپار نمود.
738) غررالحكم و تفسیر روح‏البیان، ج‏1، ص‏416 .
 
پيام ها سوره 2. بقره آيه 260  
 
1- زنده كردن مردگان، از شئون ربوبیّت خداوند است. «ربّ ارنى كیف تحیى»
2- براى آموزش عمیق، استفاده از نمایش ومشاهدات حسى لازم است. «أرنى»
3- كشف وشهود تنها براى كسانى است كه مراتبى از علم، ایمان واستدلال را طى كرده باشند. درخواست «أرنى» ابراهیم پاسخ داده مى‏شود، نه هر كس دیگر.
4- در پى آن باشیم كه ایمان و یقین خود را بالا برده تا به مرز اطمینان برسیم. پژوهش و كنجكاوى یك ارزش است. «لِیطمئنّ قلبى»
5 - ایمان، داراى مراحل و درجاتى است. «لیطمئن قلبى»
6- قلب، مركز آرامش است. «لیطمئنّ قلبى»
7- اولیاى خدا، قدرت تصرّف در هستى را دارند كه به آن ولایت تكوینى گفته مى‏شود. «ثمّ ادعهنّ یأتینك سعیاً»
8 - معاد، جسمانى است و در قیامت بازگشت روح به همین ذرات بدن خواهد بود. «یأتینك سعیاً»
 
جمعه 15 اردیبهشت 1396  1:59 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها