0

بهترین عادات غذایی را در کودکان ایجاد کنید

 
fatemeh_75
fatemeh_75
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 9908
محل سکونت : اصفهان

بهترین عادات غذایی را در کودکان ایجاد کنید

 
 

 

 

 
عادات غذایی نامناسب باعث اختلال در سلامت انسان می شود و سلامت فرد را به خطر می اندازد. انسان ها در طول روز چند وعده غذایی مصرف می کنند. اگر این وعده هایی غذایی از مواد مقوی و مغذی تشکیل نشده باشد و فرد موادی که مورد نیاز بدن است را استفاده نکند، سلامت خود را دچار اختلال می کند. با مطالعه متن زیر با عادات نامناسب غذایی آشنا شوید و اگر شما هم ان عادات نا مناسب را دارید، برای ترک آن ها بکوشید.
 

 

نخوردن صبحانه

برخی باورهای غلط و بی‌اساسی که در اذهان عمومی شکل گرفته و راسخ می‌شود، می‌تواند لطمات مهم و زیانباری برای اشخاص در بر داشته باشد.

از جمله این باورها، حذف وعده صبحانه توسط بسیاری از افراد بخصوص کودکان و نوجوانان است.

بسیاری از هموطنانمان بر این باورند که خوردن صبحانه موجب چاقی می‌شود بنابراین بهتر است برای پیشگیری از چاقی، این وعده غذائی را از برنامه روزانه خود حذف نمود.

عادت به حذف صبحانه، بخصوص در بین کودکان و نوجوانان و عمدتاً خانم‌ها شیوع زیادی دارد.

بخاطر داشته باشیم که صبحانه از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وعده‌های غذائی محسوب می‌شود زیرا مواد مغذی مورد نیاز را برای شروع روزی پر فعالیت از نظر جسمی و ذهنی آماده کرده و نیازهای شخص را می‌تواند بخوبی تأمین کند.

البته این در صورتی است که کیفیت و کمیت صبحانه، کافی و مناسب باشد.

نخوردن صبحانه می‌تواند عوارض زیادی در بر داشته باشد از جمله آنکه در کودکان و نوجوانان می‌تواند منجر به افت تحصیلی به علت عدم تمرکز، ضعف حافظه و کاهش قدرت یادگیری شود، به علاوه آنکه اختلالات مهم دیگری نیز در بر دارد.

مصرف شیرینی بعد از صرف غذا

مصرف شیرینی یا مواد شیرین بعد از صرف غذا یکی از عاداتی است که در بین هموطنانمان بسیار شایع است.

عده کثیری از افراد بر این باورند که مصرف مواد شیرین بعد از غذا به هضم غذا کمک می‌کند بنابراین مصرف آن ضروری است.

این باور صحیح نیست زیرا در صورت سالم بودن دستگاه گوارش عمل هضم و جذب غذا بخودی خود بطور صحیح و مناسب انجام خواهد شد.

عادت به مصرف شیرینی موجب بروز اختلالاتی در بدن می‌شود از جمله آنکه منجر به افزایش وزن و چاقی شده و عوارض ناگوار حاصل از آن را در پی خواهد داشت.

ضمنا زمینه بدن را برای ابتلاء به بیماری قند (دیابت) در افراد مستعد آماده خواهد کرد.

علاوه بر آن، مصرف مواد شیرین در هر زمان (قبل یا بعد از صرف غذا) چنانچه دندان‌ها بخوبی شسته نشوند موجب پوسیدگی و خرابی دندان‌ها خواهد شد.

افراط در مصرف مواد شیرین باعث افزایش چربی‌های نامطلوب خون می‌شود و به سلامت قلب و عروق لطمه خواهد زد.

مصرف نکردن میان وعده

مصرف میان وعده‌های مفید دارای ارزش تغذیه‌ای بالا، مانند انواع میوه‌‌های تازه مغزدانه‌های بدون نمک، میوه‌های خشک شیرین از قبیل برگه، قیسی، توت، انجیر خشک و… با داشتن مواد مغذی مفید و ضروری برای سلامت می‌تواند به تأمین قسمتی از نیازهای تغذیه‌ای شخص کمک کند ضمنا از گرسنگی در فواصل بین وعده‌های اصلی غذائی جلوگیری کرده و از پرخوری در وعده‌های ناهار و شام پیشگیری می‌نماید.

به خاطر داشته باشیم که گرسنگی طولانی و خالی نگاه‌داشتن معده به مدت زیاد، موجب افت قندخون شده و عوارضی از قبیل سردرد، سرگیجه، بی‌حوصلگی، خستگی، عصبانیت و گاه حتی افسردگی را در بر خواهد داشت.

بنابراین لازم است بین وعده‌های اصلی غذایی، از میان وعده استفاده شود. در مورد مصرف میان وعده باید دقت کافی به عمل آورد.

بدین معنا که لازم است میان وعده‌ها از بین مواد خوراکی مفید و با ارزش تغذیه‌ای بالا انتخاب شوند، زیرا به همان اندازه که میان وعده‌های مفید می‌توانند به سلامت انسان کمک کنند مصرف میان وعده‌های فاقد ارزش تغذیه‌ای یا مضر، سلامت شخص را دچار مخاطره خواهد نمود.

با توجه به مطالب فوق، اینک لازم است به نقش رسانه‌های گروهی در شکل‌گیری عادات غذایی اشاره شود.

نقش رسانه‌های گروهی در شکل‌گیری عادات غذائی

علاوه بر تاثیر خانواده در شکل‌گیری عادات و رفتارهای تغذیه‌ای در افراد، عوامل دیگری نیز در این امر دخالت دارند.

از جمله مهم‌ترین این عوامل، رسانه‌های گروهی است.

بطور کلی هر عاملی که به صورت مکرر به افراد تلقین و به فرم دیداری و شنیداری در اختیار جامعه قرار گیرد بعد از مدتی در اذهان عمومی تثبیت شده و به صورت عادات و رفتارهای اجتناب ناپذیر در آنان راسخ می‌گردد.

رسانه‌ها در این مورد نقش بسیار مهم و سازنده‌ای به عهده دارند.

وسائل ارتباط جمعی می‌توانند اثرات بسیار مفید و ثمربخش در برقراری عادات و رفتارهای تغذیه‌ای در جامعه به عهده داشته باشند و یا برعکس موجب تثبیت عادات و رفتارهای غلط زیان‌آور و حتی خطرناک در بین افراد شوند.

متاسفانه در پاره‌ای از موارد رسانه‌ها به علل اقتصادی و تحت تاثیرشرکت‌ها و کارخانجات تولید مواد غذائی به تبلیغات اغوا کننده، جالب و اشتها برانگیز در مورد برخی مواد خوراکی فاقد ارزش تغذیه‌ای و حتی مضر اقدام می‌نمایند، که این امر موجب ترغیب افراد بخصوص کودکان و نوجوانان به مصرف بعضی مواد غذایی یا غذاهای ناسالم و فاقد ارزش تغذیه‌ای می‌شود.

گاه شاهد تبلیغات دروغین و اغراق‌آمیز رسانه‌ها در مورد خواص تغذیه‌ای برخی مواد خوراکی در درمان بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها هستیم.

به عنوان مثال این ادعا که بعضی مواد غذایی موجب چربی‌سوزی و کاهش وزن می‌شوند و در درمان چاقی موثرند و یا تبلیغ در مورد فلان ماده خوراکی در درمان قطعی سرطان، دیابت و… همگی ادعاهایی کاذب و بی‌اساس هستند و موجب برقراری باورهای نادرست و مخرب در اذهان عمومی می‌شوند.

برخی از کارخانجات مواد غذائی با بهره‌گیری از روش‌های آموزشی بسیار دلچسب و تبلیغات جذاب و اشتها برانگیز، برخی مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه‌ای و حتی زیان‌آور را وارد فرهنگ غذایی کشورمان می‌نمایند و افراد را عادت به مصرف این مواد کم خاصیت یا مضر می‌دهند.

مشکل بزرگ دیگر در زمینه تغذیه آن است که گاه از افراد فاقد صلاحیت تغذیه‌ای در برنامه‌های صدا و سیما استفاده می‌گردد که این امر موجب اغوای هموطنانمان در زمینه تغذیه و ایجاد باورهای دروغین و نادرست در آنان می‌شود.

گاه شاهد تعبیر و تفسیر اشتباه از گفته‌ها یا نوشته‌های متخصصین تغذیه در رسانه‌ها هستیم که باعث ایجاد سوء تفاهم و باورهای غلط در اذهان عمومی می‌شود.

یکی از مسائلی که گاهی اوقات در ارتباط با آموزش تغذیه ایجاد می‌شود، استفاده از واژه‌های علمی غیر مفهوم و غیر ملموس توسط برخی از تغذیه‌دانان می‌باشد که می‌تواند موجب کاهش کارایی آموزش در اصلاح عادات غذایی جامعه شود.

عامل مهمی که در آموزش تغذیه لازم است به آن توجه کافی مبذول شود آن است که توصیه‌های تغذیه‌ای ملموس و قابل اجرا توسط آموزش گیرندگان باشد. هر نوع ابهام، سوء تفاهم و غیر قابل اجرا بودن مطالب آموزشی، در جامعه مفید نخواهد‌ بود و نمی‌تواند نقش موثری در اصلاح عادات و رفتارهای تغذیه‌ای افراد و ایجاد باورهای صحیح تغذیه‌ای در جامعه داشته باشد.

 

منبع: بهداشت نیوز

آفتاب آمد دلیل آفتاب     گر دلیلت باید از وی رخ متاب

سه شنبه 12 اردیبهشت 1396  6:51 PM
تشکرات از این پست
zahra_53
دسترسی سریع به انجمن ها