تقويت نظم تشکيلاتي
تشکيلات به معناي پيکرة يک سازمان و يا گروه اجرا کنندة امور، رکن اصلي ساختار يک مجموعة کاري است؛ طبعاً هر سازماني که از لحاظ تشکيلات و امکانات تشکيلاتي، از وضع مطلوبي برخوردار باشد، از لحاظ کارايي نيز موفقتر است؛ و بالعکس ضعف تشکيلات، غالباً ضعف کارايي را نيز بدنبال خواهد داشت؛ بنابر اين يک هيئت موفق به عنوان يک سازمان فرهنگي، بايد تشکيلات و امکانات تشکيلاتي مناسبي داشته باشد. اين امکانات در دو بخش قابل تفکيک است.
الف ـ امکانات انساني، مانند در اختيار داشتن مياندار قوي، مداح توانمند، واعظ زبردست، خدمت گزاران مکفي براي هيئت و ...؛
ب ـ امکانات مادي، مانند در اختيار داشتن مکان مناسب، برخورداري از منابع مالي و نذورات مکفي (سرمايه مادي)، بهرهمندي از امکانات تدارکاتي کافي و...؛
هر هيئت مذهبي براي ارتقاء کيفيت کارکرد خود، ناگزير بايد براي تأمين اين نيازهاي تشکيلاتي، تلاش نمايد. چون ضعف در هر يک از اين امکانات، باعث بيرونقي مراسم سوگواري خواهد شد. البته گاه قوت بالاي يکي از اين امکانات باعث همپوشاني ضعف امکانات ديگر ميگردد، مثلاً قدرت و شهرت واعظ يا مداح، ميتواند ضعف هيئت را در مواردي مانند نامناسب بودن مکان هئيت و يا کمبود پذيرايي و...، جبران نمايد.
- تربيت مبلغان آگاه و توانا
دنياي امروز، عرصة ارتباطات فرهنگي فزاينده و ظهور افکار نويني است. در اين ميان، معتقدات ديني جوامع به نوعي در چالشي گسترده قرار گرفتهاند. آنچنان که هيچ اعتقاد مسلمي وجود ندارد که مورد شک و شبهة انسانهاي کنجکاو و مجادلهگر امروزي قرار نگرفته باشد و از گزند شبهات در امان مانده باشد. در اين عرصه، حوزههاي علميه شيعي بايد با يک سازماندهي مجدد و طراحي دورههاي آموزشي و مهارتي ويژه، طلاب و روحانيون را که در واقع در جايگاه سپاهيان دين قرار دارند، براي دفاع از اسلام و سپس ترويج آن به خوبي تربيت کنند.
«شوراي مديريت حوزه علميه» و «سازمان تبليغات اسلامي» و سازمانها و نهادهاي ذيربط بايد با ايجاد تشکيلاتي همانند «سازمان مسيونري مسيحيت»، براي هيئات و ديگر مراسم مذهبي شيعي (همچون، بزرگداشت ولادتها، يا سوگواري در شهادت امامان(ع)، اعياد اسلامي و مذهبي و...) تعدادي روحانيون خوش سيما و خوش صدا را به عنوان واعظان ويژة، تربيت کنند که در خطابه و وعظ از آگاهي و مهارت لازم برخوردار بوده و همچون يک هنگ منظم از ارتباط و انسجام درون گروهي قوي برخوردار باشند (همانند مسيونرهاي مسيحي)؛ اين امر در عرصة منطقهاي نيز امکان پذير است و متوليان فرهنگي و مذهبي هر شهر و روستايي ميتوانند با انتخاب مناسب يک يا دو جوان مستعد از ديار خود، آنها را به صورت بورسيه براي گذراندن دروس ديني و تربيت شدن براي وعظ و خطابه به مرکز علمي و فقهي کشور (قم، مشهد و اصفهان و...،) بفرستند تا پس از کسب آموزشهاي لازم، در ديار خود مشغول تبليغ دين و موعظه مردم گردند. اين امر باعث ميشود اولاً هيئات محلي مشکل دعوت واعظ و مسائل جانبي آن را نداشته باشند؛ ثانياً از آنجا که واعظ بومي با فرهنگ خودي محله، آشنايي کامل دارد و به اصطلاح زبان مردم را ميداند، فعاليتهاي فرهنگيش از بازدهي بالا و اثر بخشي بيشتري برخوردار خواهد بود.
- هدايت بخشي مداحان:
قسمت مهمي از مراسم سوگواري حسيني بر عهدة مداحان و مرثيه سرايان ميباشد. هيئات مذهبي تلاش زيادي دارند تا در اين عرصه از بهترينها استفاده کنند. در همين جهت، هر ساله مسئولان هيئات ضمن تقبل هزينههاي گزافي، تلاشهاي زيادي براي تأمين اين نياز هيئت به عمل ميآيد و اين امر به يکي از دغدغههاي آنان بدل شده است.
هيئات مذهبي ميتوانند با انتخاب و سرمايه گذاري بر روي جوانان بومي و مستعد منطقة خود، به نيرو سازي در عرصه مداحي و مرثيه سرايي اقدام کنند. متوليان فرهنگي ميتوانند با تشکيل گردهماييهاي منظم و متوالي با مداحان شهر و مناطق خودشان به تقويت علمي و بينشي آنان اقدام نمايند و حتي در خصوص تقويت مهارتهاي حرفهاي (مانند آموزش وزنهاي شعري و ملوديهاي مداحي) بر آنها مساعدت و همياريهايي داشته باشند و با برپايي کلاسهاي مداحي، اهداي اشعار مناسب و...، آنها را در انجام خدمت خويش ياري کنند.
5. طراحي شيوههاي جديد و جذاب با رعايت شئون: گسترش مظاهر هنرهاي غير بومي و ترويج موسيقيها و فيلمهاي اکشن که براي جوانان از جذابيت بالايي برخوردار است، باعث شده تا نزد آنها هنرهاي سنتي متداول تا حد زيادي جذابيت خود را از دست بدهند. اين مسئله در مورد مظاهر هنري جاري در مراسم مذهبي نيز صادق است، به ويژه در وزن و لحنهاي اشعار نوحه خواني و ملوديهاي مرثيه سرايي؛ لذا ضرورت تجدد گرايي در مظاهر هنري موجود در مراسم مذهبي، کاملاً حس ميشود. اما از آنجا که اصولاً رعايت سنت در مقبوليت و اصالت يک مراسم تاريخي و آييني بسيار تعيين کننده است، نبايد دگرگوني ذکر شده باعث نابودي و يا حتي مخدوش شدن سنتهاي جاري در اين مراسم گردد، در اين صورت مراسم سوگواري حسيني علاوه بر از دست دادن اصالت خود، مقبوليت خويش را نزد مخاطبان ميان سال و بزرگ سال خود از دست خواهد داد. لذا اين تغييرات بايد با حکمت و درايت انجام شود، تا اين مراسم با برخورداري از سنتهاي اصيل خود، از تحول مثبت نيز بهرهمند شده، جذابيت خويش را حفظ کند.
البته از آنجا که انسانها مخصوصاً جوانان، تجددگرا هستند، خواه ناخواه به شيوههاي نو و غير سنتي ميانديشند و هر گاه مجال مناسبي مييابند با احتياط، نوآوري خود را در مراسم بکار ميگيرند، تا از لحاظ مقبوليت مورد آزمايش قرار گيرد؛ هر چند احتمالاً در بسياري از موارد از سوي سنت گرايان مورد انتقاد قرار ميگيرند اما بايد دانست که روند تحول و دگرگوني در شيوههاي اجراي مراسم کم و بيش در تاريخ جاري بوده و تقربياً اجتناب ناپذير است، لذا به جاي ممانعت و مخالفت با تحولات، معقولتر آن است که ميل به اين تحولات را مديريت نموده و به برخي از مظاهر مثبت آن مجال ظهور داد؛ به شرط آنکه به سنتهاي بنيادين اين مراسم خدشهاي وارد نکند و هويت مذهبي- معنوي آن را به چالش نکشاند.
با اين بيان هميشه بايد تلاش کرد تا آميزهاي از سنت و نوگرايي مثبت را در مراسم مذهبي و در شيوههاي عزاداري ابداع نمود. اين ضرورت، مخصوصاً در مورد مراسم جشن و اعياد شيعيان و نحوه شادي کردن، بيشتر حس ميشود. اين امر سبب ميشود تا هيئات مذهبي، مخاطبان عمومي خود را همچنان جذب نموده، مراسم مذهبي خود را از رونق و بازدهي بالاتر بهرهمند کنند.