روایتی وجود دارد که ناظر به آن است که نباید این دو سوره را کم ارزش دانست و به همین دلیل از خواندن آنها در نماز صبح استنکاف نمود.
1. در معنای این حدیث[1] دو وجه گفته شده است:
الف. این حدیث دلالت میکند که خواندن این دو سوره در نماز صبح مستحب و بر سورههای دیگر ترجیح دارد.
ب. اگر چه خواندن سورههای طولانی در نماز صبح فضیلت بیشتری دارد، امّا خواندن این دو سوره نیز برای آن نماز دارای فضیلت است.[2]
2. سینهاش تنگ میشد؛ چون علاقه داشت که سورههای بزرگتری بخواند و گمان میکرد که این دو سوره بسیار کوچک است.
3. بر اساس این حدیث؛ خواندن سورههای قدر و توحید در نمازهای پنجگانه پس از سوره حمد مستحب است.[3]
[1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 3، ص 315، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ دوم، 1362ش.
[2]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج 15، ص 112، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1404ق.
[3]. عاملى(شهید اول)، محمد بن مکى، ذکرى الشیعة فی أحکام الشریعة، ج 3، ص 336 – 337، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1419ق؛ طباطبایی حکیم، سید محسن، مستمسک العروة الوثقی، ج 6، ص 282 – 283، قم، مؤسسة دار التفسیر، چاپ اول، 1416ق؛ امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده، بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 560، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق.