0

«خداوند به آن‌که کمترین عذاب را در جهنم دارد، می‌گوید که من آسان‌ترین چیز را از تو خواستم و دریغ کرد

 
taha_h
taha_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1394 
تعداد پست ها : 5282
محل سکونت : تهران

«خداوند به آن‌که کمترین عذاب را در جهنم دارد، می‌گوید که من آسان‌ترین چیز را از تو خواستم و دریغ کرد

در روایتی از پیامبر خدا(ص) در مورد خطاب خداوند به برخی از اهل دوزخ چنین آمده است: «خداوند به کسی که عذابش از همه اهل جهنم آسان‌تر است، می‌فرماید: آیا اگر همه دنیا مال تو بود، قبول می‌کردی تمامش را می‌دادى تا از این عذاب رها شوى؟ ... گوید: بله. خداوند می‌فرماید: هنگامى که در صُلب آدم بودى از تو چیزى خواستم که از این آسان‌تر بود، از تو خواستم کسى را با من شریک نسازى ولی [این خواسته مرا] دریغ کردى».

این روایت در بسیاری از منابع و صحاح اهل سنت نقل شده است. [1] همچنین محققان معاصر اهل سنت نیز آن‌را صحیح دانسته‌اند.[2]

در منابع اولیه و معتبر شیعی، این روایت نیامده و تنها برخی معاصران این روایت را نقل کرده‌اند[3] که مطمئناً مستندشان همان منابع اهل سنت بوده است.

با این حال، این روایت به جهت محتوا، قابل پذیرش است؛ چرا که در قرآن نیز به همین محتوا اشاره شده است:

«و یاد کنید هنگامى را که پروردگارت از صلب بنی‌آدم نسلشان را پدید آورد، و آنان را بر خودشان گواه گرفت و فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: آرى، گواهى دادیم. [پس اقرار به پروردگارى خود را در این دنیا از شما گرفتیم] تا روز قیامت نگویید: ما از این [حقیقت آشکار و روشن‏] بی‌خبر بودیم».[4]

«اى فرزندان آدم! مگر با شما عهد نکرده بودم که شیطان را مپرستید؛ زیرا وى دشمن آشکار شما است؟».[5]

روایت مورد بحث و نیز آیات فوق سخن از پیمانى به میان می‌آورد که به طور سربسته از فرزندان آدم گرفته شده، اما این‌که این پیمان چگونه بوده است،‏ توضیحى درباره جزئیات آن در متن آیه نیامده، ولى مفسران با تکیه بر روایات فراوان و گوناگونى که در ذیل این آیات در منابع اسلامى نقل شده است، نظراتى دارند؛ مانند این که گفته‌اند این پیمان در عالم ذر بوده است.[6]
 
 
 
 
 
 
 
 

[1]. بخاری جعفی، محمد بن إسماعیل، صحیح بخاری، محقق، الناصر، محمد زهیر بن ناصر، ج 8، ص 115، بیروت، دار طوق النجاة، چاپ اول، 1422ق؛
شیبانی، أحمد بن محمد بن حنبل، مسند أحمد بن حنبل، محقق، شعیب الأرنؤوط، و همکاران، إشراف، ترکی، عبد الله بن عبد المحسن، ج 19، ص 323، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1421ق؛ عبید الله عتکی(بزاز)، أحمد بن عمرو، مسند البزار، محقق، محفوظ الرحمن زین الله، عادل بن سعد و همکاران، ج 14، ص 7، مدینه، مکتبة العلوم و الحکم، چاپ اول، 2009م.
[2]. بغوی شافعی، أبو محمد حسین بن مسعود، شرح السنة، تحقیق، شعیب الأرنؤوط، محمد زهیر الشاویش،‌ ج 15، ص 242، دمشق، بیروت، المکتب الإسلامی، چاپ دوم، 1403ق.
[3]. پاینده، ابو القاسم‏، نهج الفصاحة(مجموعه کلمات قصار حضرت رسول ص)، ص 310، تهران‏، دنیاى دانش‏، چاپ چهارم‏، 1382ش‏.
[4]. اعراف، 172.
[5]. یس، 60.
[6]. ر.ک: «عالم ذر»، سؤال 54؛ «حقیقت عالم ذر»، سؤال 3377؛ «رابطه عالم ذر با دنیا»، سؤال 2233.

 

 

 

 

 

منبع: http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa48913

شنبه 20 آذر 1395  8:21 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها