«ترابردپذیری» شماره همراه یعنی مالک یک شماره تلفن مثل ۰۹۱۲۳۴۵۶۷۸۹، بتواند بنا به میل خود از هر یک از اپراتورهای موبایل، خدمات بگیرد.
«ترابردپذیری شمارهی همراه» (Mobile Number Portability) به مشترکان تلفن همراه امکان میدهد بینیاز به تغییر شمارهی خود، بین خدماتدهندگان تلفن همراه (اپراتورهای موبایل) جابهجا شوند. به عنوان مثال فردی با شماره ۰۹۱۲۱۲۳۴۵۶۷ که قبل از این به خاطر پیششمارهی ۰۹۱ لزوما مشترک همراه اول بود حالا میتواند با حفظ این شماره، بهدلخواه خود از هر یک از دو اپراتور دیگر (ایرانسل و رایتل) خدمات بگیرد و مشترک آنها شود. البته این فناوری چیز جدیدی نیست و بیش از ۱۵ سال پیش اولین بار در بریتانیا عملی شده و در حال حاضر در بسیاری از کشورها اجرا میشود.
هدف اصلی این طرح بهبود کیفیت تجربهی مشتریان است.
در ایران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا همان بهاصطلاح رگولاتوری در تاریخ ۱۸/۳/۱۳۹۳ به اپراتورهای تلفن همراه حداکثر تا ۱۸/۹/۱۳۹۴ مهلت داد تا خود را برای اجرای این طرح آماده کنند. راهاندازی آزمایشی آن در دههی فجر ۱۳۹۴ صورت گرفت. بهرهبرداری تجاری ابتدا ۲۷ اردیبهشت ۹۵ تعیین شده بود ولی با تاخیرهایی که خورد نهایتا در ۳۱ مرداد ۹۵، مصادف با هفتهی دولت، آغاز شد.

در این اثنا و خصوصا بعد از ماجرای افشای اطلاعات مشترکان ایرانسل حرفوحدیثهای زیادی دربارهی امنیت این طرح بود و عدهای معتقد بودند این جابهجاییها درنهایت به درز بیشتر اطلاعات مردم منجر خواهد شد. «حسن فلاح جوشقانی»، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این نگرانیها گفت: «ملاحظات امنیتی برای اجرای طرح ترابردپذیری شماره همراه روی تمامی سامانههای اپراتورها عملیاتی شده. در کنار این اقدامات، سامانهی تمامی اپراتورها طبق روال مشخص بهصورت دورهای از نظر نفوذپذیری تست میشود.»
همچنین «در روال درج اطلاعات مربوط به ترابردپذیری شماره همراه، بلافاصله اطلاعات ثبتشدهی کاربران در بانکهای اطلاعاتی امن نگهداری میشود. سامانهی مرکزی ترابردپذیری شماره همراه نیز کاملا در شبکهی اختصاصی پیادهسازی شده و از شبکههای عمومی برای این کار استفاده نشده است.» بهعلاوه «باوجود اینکه استفاده از پروتکل HTTPS بهتنهایی ضامن امنیت صفحات اینترنتی نیست، با این حال اپراتورهای موبایل را به استفاده از این پروتکل ملزم کردهایم.» به هر حال چند وقتی است این طرح با حرفوحدیثهای فراوان عملی شده که در این نوشتار سعی در پرداختن به آنها و نیز ارائهی اطلاعات مورد نیاز کاربران شده.
توصیه میکنیم برای دوری از مشکلات احتمالی ابتدا مسائل مالی را با اپراتور فعلی خود تسویه کرده و سپس اقدام به ترابرد شماره کنید.
سازمان تنظیم مقررات مواردی را مشمول رد تقاضای ترابرد دانسته که از قرار زیرند:
۱- عدم احراز هویت مشترک به دلایل زیر:
عدم تطبیق کد ملی یا شماره
عدم تطبیق ماهیت حقوقی و حقیقی
عدم وجود شماره در شبکه اپراتور
شماره مجوز دار و گروهدار (شمارهای که قرارداد خاص با اپراتور داشته یا در گروه خاصی است که نیاز به تایید ترابرد از آن گروه را دارد.)
۲- عدم رعایت شرایط ترابرد نظیر به نظیر (اعتباری به اعتباری و دائمی به دائمی)
۳- فعال نبودن سیمکارت مشترک
۴- دستور مراجع ذیصلاح برای مسدود شدن
۵- فعال نبود سیمکارت مشترک بیش از ۳ ماه برای اولین درخواست
۶- عدم پرداخت بهموقع صورتحساب اولیه (برای مشترکان دائمی)
۷- درخواست ترابرد بیش از ۲ بار در سال
بدین ترتیب مشترکانی که با این مشکل مواجه شدهاند، باید این مشکلات را رفع کرده یا منتظر گذشت مدتزمان مورد نیاز باشند.
اگر یک طرح مکالمهی یکماهه فعال کردهاید تا پایان آن صبر کنید، قبض دوره را بپردازید بعد درخواست ترابرد به اپراتور دیگر بدهید.
علاوه بر اینها توصیه میکنیم برای دوری از مشکلات احتمالی ابتدا مسائل مالی را با اپراتور فعلی خود تسویه کرده و سپس اقدام به ترابرد شماره کنید؛ مثلا اگر یک طرح مکالمهی یکماهه فعال کردهاید تا پایان آن صبر کنید، قبض دوره را بپردازید بعد درخواست ترابرد به اپراتور دیگر بدهید.
منبع: دیجی مگ
*عنوان مطلب تغییر کرده است