0

مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

 
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

                                                                                مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"             

مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

 

با عرض سلام و ادب و تسلیت به مناسب ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان

 

مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

 

ماهی که از محرم سال 61 هجری قمری تا هم اکنون خیل عاشقان به خاندان مطهر رسول الله صلی الله علیه و آله را عزادار کرده است. با آغاز ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان قصد داریم در این مبحث از طرح صالحین به تبیین این موضوع بپردازیم که چه درسها و نکاتی از قیام سرور و سالار شهیدان در زندگی و اجتماع امروزمان می توانیم بگیریم و از شما عزیزان میخواهیم در موضوعات ذیل مطالب دستنویس خود را برایمان ارسال کنید.

 

1. چه درسها، پیام ها و نکاتی از قیام حسینی میتوانید برداشت کنید؟

 

2. به نظر شما در جامعه اسلامی امروز هم تبیین قیام امام حسین علیه السلام  میتواند راه گشای مشکلات اجتماعی و فردی باشد؟ چرا؟

 

3. جامعه اسلامی-ایرانی ما چقدر رنگ و بوی حسینی دارد؟

 

4. چرا با گذشت هزاران سال از قیام امام حسین علیه السلام هنوز هم به عزاداری مفصلی می پردازیم؟

 

5. بزرگترین آسیبی که عزاداری ایام محرم و صفر دارد، چیست؟

 

6. دلنوشته های حسینی خود را ارسال کنید.

پیشاپیش از حضور گرم شما عزیزان تشکر و قدردانی می نمایم.



 

جمعه 9 مهر 1395  5:40 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 zaker7007 salma57 ravabet_rasekhoon nazaninfatemeh agayempor shirdel2 abolfazl1313 mansoor67 nargesza aliada mamadbayat mosadegh rezajafarizadeh
zaker7007
zaker7007
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 2796
محل سکونت : اردبیل

پاسخ به:مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

1. چه درسها، پیام ها و نکاتی از قیام حسینی میتوانید برداشت کنید؟

قیام امام حسین درس بشریت رو نوشته...از خودگذشتگی،جان و فرزندان خود را فدای اسلام کرد، با شهادت خود و فرزندانش به آیندگان فهموند که حق همیشه پیروز است

2. بنظر شما در جامعه اسلامی امروز هم تبیین قیام امام حسین میتواند راه گشای مشکلات اجتماعی و فردی باشد؟ چرا؟

راه گشا خواهد بود...اگر در راه امام حسین قدم بگذاریم...حق را ناحق نکنیم...رسم انسانیت همه، از وجود و زندگی امام حسین هویداست

3. جامعه اسلامی، ایرانی ما چقدر رنگ و بوی حسینی دارد؟

بنظر بنده خیلی کم...رنگ و بو فقط در 10 روز خلاصه شده برای ما ایرانی ها

4. چرا با گذشت هزاران سال از قیام امام حسین علیه السلام هنوز هم به عزا داری مفصلی می پردازیم؟

تا یادمان نرود امام حسین برای کدام مسئله خود و فرزندانش را فدای اسلام کرد...تا یادمان نرود مظلومیتش...تا یادمان نرود فداکاری اش

5. بزرگترین آسیبی که عزا داری ایام محرم و صفر دارد چیست؟

آسیب های جانی عزاداران مثل قمه زنی،سر کوبیدن و.../اسراف از همه نوع/ایجاد مزاحمت به بهانه عزاداری مثل پخش نوحه با صدای خیلی زیاد در انظار عمومی

6. دلنوشته های حسینی خود را ارسال کنید

خدارو قسم میدم به حق امام حسین هرجایی هرکسی هربیماری ای که داره شفا بده...به حق این روزا همه و همه جوونا عاقبت به خیر شن...به حق این روزا هرکی هر مشکلی داره به دست خودش مشکلش حل شه...به حق این روزا امام زمان ظهور کنه همه منتظرتیم

...امضا؟؟هیچــــــــــــــــــــــــــــــــــــی

وبلاگ یا حسیــن مظلوم

وبلاگ محبان مهـــــدی عج

وبلاگ مدافعان حرم

جمعه 9 مهر 1395  8:05 PM
تشکرات از این پست
salma57 omiddeymi1368 ehsan007060 nargesza
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

محرم آمد...

یادمان باشد:
اول نماز حسین، بعد عزای حسین
اول شعور حسینی، بعد شور حسینی
محرم وصفر زمان بالیدن است نه فقط نالیدن
بساطش آموزه است نه موزه
!

 



 

دوشنبه 12 مهر 1395  1:40 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 salma57 zaker7007 ravabet_rasekhoon nargesza
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35462
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

    
خوش بحال کسانی که
هم زنجیر میزنند !!

و هم  زنجیری از پای گرفتاری باز میکنند ..

 هم سینه میزنند !!
و هم سینه ی دردمندی را  از غم و آه نجات میدهند ..

 هم اشک میریزند !! 
و هم اشک از چهره ی انسانی پاک میکنند ..

 هم سفره می اندازند !!
هم نان از سفره کسی نمیبرند ..

 آنوقت با افتخار میگویند : 

            " یاحسین "

 

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

سه شنبه 13 مهر 1395  12:13 AM
تشکرات از این پست
zaker7007 ehsan007060 ravabet_rasekhoon omiddeymi1368 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5510
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

بنام خدا

1. چه درسها، پیام ها و نکاتی از قیام حسینی میتوانید برداشت کنید؟

شهادت دعوتی است به همه عصرها و به همه نسلها، پیام آن: زندگی هیچ نیست جز عقیده و جهاد.،آگاه ساختن انسانهای غفلت زده و خفته ،برانگیختن نیروهای در درون نهفته ،متزلزل کردن کاخ ستم ،آموختن شیوه خوب مردن، و نه تنها خوب زیستن ،آموزش درس "شهادت" به عنوان بهترین وسیله افشاگری ، آموزش اینکه شهادت خود یک "حکم" است نه یک وظیفه ، آموختن راه اصلاح مجتمعهای ستمزده و به فساد کشیده شده ، نقش انقلابی یاد و یادآوران را به جهانیان آموختن ، زنده نگاه داشتن دین اسلام ، رهنمود درست دادن به انقلابها.

رسالت حسین (ع) به دنبال جد و پدر و برادرش و همه رسولان تاریخ، آگاه ساختن انسانهایی بود که در جهان فطری با پروردگار خود پیمان بسته بودند جز او را نپرستند، لیکن پیمان را به فراموشی سپردند و به پرستش غیر خدا و از جمله قدرتها، شخصیتها، خودها و چیزهای دیگر پرداختند. معجزه این رسول، اثبات توانایی شهادت تنها، در روزگار ناتوانی تنها بود، معجزه عاشورا آگاهی دادن سریع و عمیق به کسانی بود که فطرتشان بطور کامل از میان نرفته بود. نخستین انسانی که در همان روز آگاه شد حربن یزید ریاحی بود. حر نمود برجسته انسانیتی است که پیوسته بر فراز دو نجد تاریخ، در برابر دو راه متقابل خداگونه شدن، و از شیطان پست تر افتادن، ایستاده اند و حر در آخرین لحظه، بر اثر فریاد آگاه سازنده حسین بن علی (ع)، راه خداگونه شدن را برگزید.

 

2. به نظر شما در جامعه اسلامی امروز هم تبیین قیام امام حسین علیه السلام  میتواند راه گشای مشکلات اجتماعی و فردی باشد؟ چرا؟

قطعا میتواند راه گشا باشد.اگر بتوانیم جامعه اسلامی را که در آن زندگی می کنیم با اهداف امام حسین (ع) آشنا کنیم و خودمان را با آن اهداف بسازیم هم جامعه درست می شود و خود افراد بعنوان یک مسلمان واقعی خواهند بود و این مشکلاتی که در جامعه امروز داریم برطرف خواهد شد.

3. جامعه اسلامی-ایرانی ما چقدر رنگ و بوی حسینی دارد؟

به نظر بنده رنگ حسینی جامعه ما زیاد است و این فقط ظاهر کار است و باطن چیز دیگریست .زیرا اگر باطن هم به رنگ حسینی بود نباید این همه مشکلات و گرفتاری داشته باشیم.اما بوی حسینی فقط در ایام  محرم و خصوصا دهه اول محرم بمشام میرسد و متاسفانه خیلی سریع هم میرود.

4. چرا با گذشت هزاران سال از قیام امام حسین علیه السلام هنوز هم به عزاداری مفصلی می پردازیم؟

چون نهضت عاشورا، برای حفظ اسلام و پاسداری از قرآن و ادامه رسالت محمدبن عبدالله (ص) پیامبر بزرگ اسلام، و در مجموع بر پایه حق برپا خاست و خود حق بود، طبق قانون حق و ناموس آفرینش، چنین دامنگستر و ژرف گردید. لذا برای پاسداشت و اینکه بگوییم ما هم طرفدار این نهضت هستیم هر سال پرشورتر از سال قبل به عزاداری می پردازیم.

5. بزرگترین آسیبی که عزاداری ایام محرم و صفر دارد، چیست؟

عزاداری ایام محرم و صفر اگر با برنامه ریزی و رعایت حق و حقوق مردم و دستورات دینی برگزار گردد آسیبی نخواهد داشت اما متاسفانه رعایت نکردن دستورات دینی و اسلامی و توجه نکردن به حق و حقوق مردم و جامعه و استفاده بی رویه از موارد نادرست میتواند باعث ترویج خرافه گرائی در جامعه شود و البته سخنرانان و مداحان نقش بزرگی در این خرافات خواهند داشت که باید مطالب خود را از منابع درست و مقاتل معتبر بیان کنند نه اینکه هر حرف و شعری را برای گریاندن و شور دادن به مردم به هم ببافند و به خورد مردم بدهند.

6. دلنوشته های حسینی خود را ارسال کنید.

 

مشیت الهی بر آن است که حق رو به تعالی و تکامل رود و باطل رو به انحطاط و نابودی. پایه کاخ بنی امیه بر ستمگری گذاشته شده بود و لذا تدابیری که امویان، قبیله ستم، برای استوار گردانیدن پایه های خویش اتخاذ کردند همه به تزلزل و از هم پاشیدن آن انجامید. نخستین فریاد به لرزه درآورنده را شیرزن کربلا، زینب در کوفه سر داد و دومین فریاد را هم او در کاخ سبز دمشق; و فریاد قطعی و نهایی را امام زین العابدین در همان جا بر سر ستمگران فرو کوفت. این کاخ، خود رو به ویرانی می رفت و این فریادها به روند ویران شدن شتاب بخشید. جنبشهای بعدی، از قیام مختار گرفته تا نهضت بنی عباس، همگی بر ویرانه فرود آمد و سرانجام آن را به صورت صحرایی وبازده و بیماریزا درآورد.

و این درسی بود که به همه حق خواهان گرفتار در ظلمت ستم داده شد تا بدانند که شب رفتنی است; هرچند طولانی باشد و سپیده دم، سرانجام برآمدنی. و این حقیقت را خردمندان به خوبی دریابند و نیاز به سوگند خوردن نیست تا باور کنند:

والفجر، ولیال عشر، والشفع والوتر، واللیل اذایسر، هل فی ذالک قسم لذی حجر. (الفجر/1- 5)

                  

چهارشنبه 14 مهر 1395  11:42 PM
تشکرات از این پست
salma57 ehsan007060 nargesza omiddeymi1368
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

قیام امام حسین‌(ع) تجسم و تبلور اصول اخلاقی و ارزشهاست و مسائلی همچون صبوری، ایثار، جوانمردی، شجاعت، وارستگی از تعلقات دنیوی نمونه‌هایی از پیام‌های اخلاقی عاشورا هستند. «عاشورا» حادثه‌ای نبود که در یک روز در سال ۶۱ هجری اتفاق بیفتد و از قبل و بعد خود جدا باشد. وقتی سخن از «پیام عاشورا» ست، تنها به این معنی نیست که امام حسین‌(ع) و شهدای کربلا، به صورت رسمی و مشخص به مردم آن زمان یا زمان‌های آینده چه دستوری داده اند، بلکه شامل درسهایی هم که ما از عاشورا می‌گیریم می‌شود.عاشورای حسینی تجسم و تبلور مفاهیم و ارزشهاست. مسائلی همچون صبوری، ایثار، جوانمردی، شجاعت وارستگی از تعلقات نمونه‌هایی از «پیام اخلاقی» عاشوراست. پس اولین پیام عاشورا، «پیام‌های اخلاقی» می‌باشد.

 

● پیام‌های اخلاقی

 

امام حسین‌(ع) می‌فرماید: مرگ با عزت بهتر از حیات ذلیلانه است. این نگرش به زندگی، ویژه آزادگان است. نهضت عاشورا جلوه بارزی از آزادگی در مورد امام حسین‌(ع) و خاندان و یاران شهید اوست و اگر آزادگی نبود، امام تن به بیعت می‌داد و کشته نمی‌شد.صحنه کربلا نیز جلوه دیگری از این آزادگی بود که از میان دو امر شمشیر یا ذلت، مرگ با افتخار را پذیرفت و به استقبال شمشیرهای دشمن رفت. «ایثار» یکی از پیام‌های اخلاقی در صحنه عاشورا بود که نخستین ایثارگر، سیدالشهدا بود که حاضر شد خود را فدای دین خدا کند و رضای او را بر همه چیز برگزیند.داشتن تکیه گاهی قدرتمند و استوار در شداید و حوادث و «توکل بر خدا» هم یکی از آثار اخلاقی عاشورا بود که امام حسین(ع) در آغاز حرکت خویش از مدینه، این راه را برگزیدند.«شجاعت» عاشوراییان ریشه در اعتقادشان داشت. آنان که به عشق شهادت می‌جنگیدند، از مرگ ترسی نداشتند. عاشورا الهام بخش شجاعت به مبارزان بوده است.

 

● پیام‌های سیاسی

 

اسلام، دینی است که بعد سیاسی آن بسیار نیرومند است. عاشورا حرکتی انقلابی بر ضد انحراف سیاسی و دینی حکام مستبد بود و قیام سیدالشهدا سرشار از بار سیاسی است. اسارت مردم در چنگ حکومت ظالمانه و تلاش برای رهایی آنان و سپردن زمامداری به امام به قصد گسترش حق و عدل در جامعه، گوشه‌ای از این بعد را نشان می‌دهد و حرکت امام حسین‌(ع) و خاندان و یارانش جهت آگاهی‌بخشی به توده‌های مردم و ترسیم سیمای رهبر شایسته و افشای چهره والیان بی‌دین و دنیا پرست و ستمگر گوشه‌ای دیگر را.از مهمترین اصول عاشورا و اسلام ولایت است. نظام سیاسی اسلام و شیوه حکومتی دین بر پایه ولایت است. ولایت در اسلام بر پایه لیاقت و صلاحیت است و صالح‌ترین فرد برای زمامداری مسلمانان امامان معصوم بودند. امام حسین‌(ع) ولایت را حق خویش می‌دانست، مردم را به سوی آن فرا می‌خواند و به آن احتجاج می‌کرد.تداوم این ولایت در عصرهای پس از عاشورا، گردن نهادن به رهبری خدایی و تسلیم بودن در مقابل اولیای خدا و کسانی است که در دین برای آنان «ولایت» قائل شده‌اند.از سرمایه‌های مهم نهفته در حرکت عاشورا، معرفی

«رهبری صالح» به امت اسلام و افشای رهبران ناشایست است. در عصر امام حسین حق در وجود آن حضرت متجلی بود و باطل در چهره یزید. خط تولی و تبری تنها در عصر امام حسین نبود. پیام عاشورا این است که در میدان‌های مبارزه حق و باطل در هر جا و هر زمان بی‌تفاوت نباشید بلکه به یاری حق و تولای ولی خدا قیام کنید.امر به معروف و نهی از منکر یک عنصر مهم از انگیزه‌های قیام امام حسین‌(ع) بود. فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تنها در تذکراتی نسبت به بعضی از گناهان جزئی از سوی افراد عادی خلاصه نمی‌شود، بلکه قیام بر ضد حکومت ستم و تلاش برای اصلاح ساختار سیاسی جامعه و تشکیل حکومتی براساس حق و قرآن نیز از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است. پیروان فرهنگ عاشورا، با الهام از حماسه امام حسین نبض پرحرکت جامعه انقلابی‌اند و نسبت به جریان امور و وضعیت فرهنگی و سیاست حساسیت نشان می‌دهند و با حضور دائم در میدان امر به معروف و نهی از منکر، عرصه را بر فساد آفرینان تنگ می‌سازند.قیام و سیاست کربلا، راه انتقاد از حکومت جور و اعتراض علیه ستم و قیام بر ضد طاغوت را گشود. حادثه سیاسی عاشورا، از یک سو بیدارگر وجدان‌ها و برانگیزاننده انسان‌ها برای مبارزه با ستم و زور بود از سویی رسوا کننده حاکمانی که از جعل و غفلت مردم بهره می‌گرفتند.

یکی دیگر از پیام‌های عاشورا حضور سیاسی زنان در جامعه بود. عمده‌ترین محورهایی که می‌توان از «حضور زن در نهضت عاشورایی» برداشت کرد، اینهاست:صبر و پایداری و مقاومت در برابر سختی‌ها و مصیبت‌ها چه در طول نهضت و چه پس از حادثه عاشورا.شهامت و دلیری در افشای حقایق و گفتن سخن حق در برابر سلطه جائر که در اسلام از بزرگترین جهاد محسوب می‌شود.پیام رسانی و تبیین و روشنگری در طول سفر، حتی پس از بازگشت از سفر کربلا به مدینه توسط حضرت زینب(س)-امدادگری- پرستاری، در روز عاشورا. مراعات حدود الهی و عفاف و متانت یک زن مسلمان و متعهد حتی در شرایط اسارت و زیر سلطه سربازان دشمن.از جلوه‌های بارز حضور زنان در حماسه عاشورا، تعهد و پایبندی آنان به حرمت‌ها و احکام ادله و مراعات مسائل حجاب و عفاف است. اهل بیت امام حسین(ع) در سفر کربلا، منادی این متانت و عفاف بودند.

پنج شنبه 15 مهر 1395  8:57 AM
تشکرات از این پست
ehsan007060 nargesza omiddeymi1368
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

اهداف نهضت عاشورا

مقصود از « هدف » امام حسین (ع) در حادثه کربلا ، چیزی است که آن حضرت برای دست یافتن به آنها یا تحقق آنها هرچند در زمانهای بعد ، دست به آن قیام زد و در این راه ، شهید شد . فهرستی از این اهداف مقدس به این صورت است :

1 - زنده کردن اسلام

2 - آگاه ساختن مسلمانان و افشای ماهیت واقعی امویان

3 - احیاءی سنت نبوی و سیره علوی

4 - اصلاح جامعه و به حرکت در آوردن امت

5 - از بین بردن سلطه استبدادی بنی امیه بر جهان اسلام

6 - آزادسازی اراده ملت از محکومیت سلطه و زور

7 - حاکم ساختن حق و نیرو بخشیدن به حق پرستان

8 - تأمین قسط و عدل اجتماعی و اجرای قانون شرع

9 - از بین بردن بدعتها و کجرویها

10 - تأسیس یک مکتب عالی تربیتی و شخصیت بخشیدن به جامعه

این هدفها ، هم در اندیشه و عمل سیدالشهداء ، جلوه گر بود ، هم در یاران و سربازانش . از جمله سخنان امام حسین (ع) که گویای اهداف اوست ، عبارت است از :

« ... اِنما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الا صلاحِ فی اُمةِ جَدی ، اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالمَعرُوفِ وَ اَنهی عَنِ المُنکرِ وَ اَسیرَ بِسیرَةِ جَدی وَ أبی عَلِیبنِ أبی طالِب » .(123)

صفحه 63

و در نامه خود به بزرگان بصره نوشت : « ... أنَا اَدْعُوکمْ اِلی کتابِ اللهِ وَ سُنةِ نَبِیهِ ، فَإ ن السنةَ قَد اُمیتَتْ وَ البِدعَةَ قَد اُحْییتْ فَاِنْ تَسمَعُوا قَولی اَهْدِکم سَبیلَ الرشادِ » .(124)

و در نامه ای که همراه مسلم بن عقیل به کوفیان نوشت ، رسالت امامت را اینگونه ترسیم فرمود : « ... فَلَعَمْری مَا الا مامُ إ لا العامِلُ بِالکتابِ وَ الاخِذُ بِالقِسطِ وَالدائِنُ بِالحَق وَالحابِسُ نَفسَهُ عَلی ذاتِ اللهِ ، وَالسلام » .(125)

و در کربلا به یاران خویش فرمود : « اَلاتَرَوْنَ اِلی الحَق لایعْمَلُ بِهِ وَالِی الباطِلِ لایتَناهی عَنْه ، لِیرغَبِ المُؤ مِنُ فی لِقأ اللهِ ، فَإ نی لا اَرَی المَوتَ إ لا سَعادَةً وَالحَیاةَ مَعَ الظالِمینَ إ لا بَرَما » .(126)

از حسین اکتفا به نام حسین

نبود در خور مقام حسین

پنج شنبه 15 مهر 1395  8:58 AM
تشکرات از این پست
ehsan007060 nargesza salma57 omiddeymi1368
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

حادثه عاشورا در ساعاتی محدوددر سرزمین تفتیده عراق و نبردینابرابر بین دو جبهه عزت و ذلت، دوجبهه کرامت و رذالت، دو جبهه ارزشو ضد ارزش برگزار شد. از آن حادثهزمانها و سالهای زیادی گذشته است.هر کس این حادثه کوتاه از نظر زمان؛اما بلند از نظر پیام، محدود در سرزمینکوچک؛ اما بزرگ و گسترده در همهعالم، از طریق خودش و برداشتخودش، به بررسی و تبیین آن پرداختهاست. بهترین راه شناخت اهداف امامحسین علیه السلام ، انگیزه ایشان و جریاناتیکه منجر به این واقعه خونین و ماندگارشد، کلمات خود امام حسین علیه السلام است.قبل از هر کس و هر جریانی می توانیمبا مراجعه به سخنان خود ابا عبداللّه علیه السلام تحلیل این قیام و تحلیل این حادثه رااز خود امام دریافت کنیم.

من اجازه می خواهم در اینمحضر شریف به 5 انگیزه مهم اباعبداللّه علیه السلام با ذکر 5 شاهد مثال ازکلمات امام حسین علیه السلام یا کلمات ائمّهمعصومین علیهم السلام بپردازم.

چرا امام حسین علیه السلام قیام نمود؟

اوّل: انگیزه دینی: یعنی اقامه دین،حفظ دین، که حفظ آن در رأس همهامور است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «دِینُکُمْ، دِینُکُمْ فَاِنَّ السَّیِئَةَ فِیهِخَیْرٌ مِنَ الْحَسَنَةِ فِی غَیْرِهِ؛ مردم مواظبباشید دینتان و آئین تان را حفظ کنیدبدرستی که گناه در عالَم دینداری بهتراز نیکی در عالَم بی دینی است.» اگرکسی متدین باشد جامعه ای دیندارباشد. یک وقت خطایی در ان صورتبگیرد بهتر است تا جامعه ای بی دینباشد و به ظاهر کارهای خوب انجامدهد. چرا؟ چون دین و آئین واعتقادات باید در هر جامعه و ابعاد آنجریان داشته باشد. نخستین انگیزه اباعبد اللّه علیه السلام انگیزه دینی است و شاهدآن همین جمله ای است که امامحسین علیه السلام نامه نوشت به مردم بصره؛به 5 نفر از سران بصره. من کاری بهعکس العمل رؤسای قبایل بصرهندارم - متأسفانه عکس العمل خوبینبود - آن گونه که می بایست پاسخمثبت ندادند. کار به پیام نامه دارم؛فرمود: «اَلا وَاِنَّ السنَّةَ قَدْ اُمِیتَتْ وَاِنَّ الْبِدْعَةَقَدْ اُحْیِیَتْ؛ هشیار باشید سنت پیامبر ازبین برده شد و بدعت زنده گردید.»خطر ا ز این بالاتر! سنّت پیغمبر کهخودش فرمود: مردم سنّت مرا حفظکنید. امیر المؤمنین علیه السلام در نهج البلاغهفرمود: «اَقِیمُوا هذَیْنِ الْعُمُودَیْنِ؛ مردمستون و استوانه کتاب خدا و سنت راحفظ کنید» سنّتی را که بعد از بعثت،پیامبر 23 سال برایش زحمت کشید.

سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله چه بود؟ یکی ازسنتهای پیامبر این است که حاکم بایدعادل باشد. الآن که یزید حکومتمی کند ظالم است. یکی دیگر ازسنّتهای پیامبر صلی الله علیه و آله محبّت پیامبر بود کهمی فرمود: «مزد رسالت من مودّتفامیل و قربی و بستگان و خاندان مناست.» این چه محبتی است که ابی عبداللّه را در بیابانهای حجاز و کوفه،اینگونه با خانواده می چرخانند واینگونه جسارت به خاندان اهل بیت وابا عبد اللّه علیه السلام می کنند؟ یک وقتی کسیاز انس بن مالک پرسید، سنّتپیغمبر صلی الله علیه و آله چقدر مانده است؟ اینجریان بعد از شهادت ابا عبد اللّه علیه السلام است. او گفت: من سالها با پیامبر صلی الله علیه و آله محشور بودم، فقط همین نمازی کهمردم می خوانند و شهادت - ان لا اله الااللّه -، دیگر هر چه نگاه می کنم سنّتپیغمبر صلی الله علیه و آله نمی بینم، سنت پیامبر صلی الله علیه و آله محبت اهل بیت علیهم السلام و حکومتعدالت بود. سنت پیامبر صلی الله علیه و آله این نبودکه این گونه در جامعه ای که نیم قرن ازرحلت پیامبر صلی الله علیه و آله آن نگذشته این همهظلم و تعدّی و تجاوز و شرابخواریباشد.

حضرت فرمود: مردم بصره دواتفاق افتاده: یک، سنت پیامبر از بینرفته، دو، بدعت در دین گذاشته شده.برادران عزیز و خواهران گرامی!بدعت چیست؟ هر چیزی که خدانگفته، پیامبر صلی الله علیه و آله نگفته و در دیننیست، کسی بیاورد و در دین بگذارد،به اسم دین به خورد مردم بدهد. ما درطول تاریخ با بدعتهای زیادی مواجهبوده ایم. از زمان رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله حتی قبل از آن، پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمود، برمن دروغ می بندند - عده ای - و هرکس دروغ ببندد، جایگاه او آتش است.مرتب ا ین خطر را پیامبر صلی الله علیه و آله متذکرشد.

چقدر روایت به اسم پیامبر صلی الله علیه و آله جعل کردند. چقدر آیات قرآنتفسیرش را جابجا کردند. طرف آمدهپیش معاویه پول گرفته، آیه ای را که درشأن علی بن ابی طالب علیه السلام استمی گوید در شأن ابن ملجم لعنة اللّهعلیه نازل شده، چقدر فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام را آمدند مخفی کردند وپوشاندند. برای دیگران فضایلتراشیدند، اینها بدعت است. امروزفرق نمی کند اگر کسی سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله را زیر پا گذاشته است. بدعت در دینگذاشته، از خودش چیزی اختراع کردهبه اسم دین به خورد جامعه داده، همینپیام امام حسین علیه السلام شامل حال اومی شود.

حال در جواب، یک راهکاربیش تر نیست: «ان تطیعوا امری، اگردنبال من باشید، اگر دنبال من بیائیدحرف مرا - من حسین را - گوش کنید،اهدکُمْ سَبِیلَ الرَشاد؛ من شما را به راهراست و هدایت می برم.»

البته شما می دانید ما یک عمل بهوظیفه داریم و یک اخذ به نتیجه. ماوظیفه را انجام می دهیم، یعنی مؤمنوظیفه را انجام می دهد، نتیجه را توکلبه خدا پدید می آورد. امام حسین علیه السلام وظیفه و تکلیف را انجام داد، با ادایوظیفه بیداریهایی پیدا شد و قیامهاییشکل گرفت. حکومت بنی امیه کهچهل سال برای استقرارش معاویهتلاش کرده بود، مدتی فرماندار بوده،مدتی خلیفه بوده؛ امّا بعد از شهادتامام حسین علیه السلام از هم پاشید و مدتینگذشت قیام حرّه در مدینه، قیامتوّابین و قیام مختار شروع شد.

من در مقام تأیید و نفی این قیامهانیستم؛ امّا نوشته اند از بعد عاشورا ازهمین امروز افرادی در کربلا فریادزدند و گفتند خون حسین، خونمظلوم بوده، از سپاه افراد عمر سعدافرادی از همین روز عاشورا در کربلافریاد زدند خون حسین علیه السلام خونمظلوم بود.

و باید برای اعاده و انتقام از خونمظلوم قیام کرد. مردم کوفه در خانهسلیمان بن صُرد خزاعی جمع شدند.او این آیه را برایشان خواند که وقتیبنی اسرائیل موسی را تنها گذاشتند ورفتند و دنبال آن گوساله سامری، قرآنمی فرماید: موسی بن عمران به آنهاگفت: «ظَلَمْتُمْ اَنْفُسَکُمْ بِاِتِّخاذِکُمُ الْعِجْلَ»؛«شما به خودتان ظلم کردید چونآمدید [خدا را رها کردید و[گوساله پرست شدید.» مردم گفتند: مابد کردیم، ما کوتاهی کردیم حسین علیه السلام را تنها گذاشتیم، بعضی را نگذاشتندبیایند بعضی هم کوتاهی کردند.سلیمان گفت: توبه کنید! علّت اینکهتوّابین نام گرفتند شاید از همین جهتاست. لذا نوشته اند آمدند کنار قبر ابیعبد اللّه علیه السلام گریه کردند، اشک ریختندو عزاداری کردند و از آنجا قیام توابینشکل گرفت، البته غالب نهضتهاناموفق بود؛ ولی تأثیر حرکت ابیعبد اللّه بود.

دومین انگیزه از قیام ابا عبد اللّه علیه السلام انگیزهاجتماعی بود. جامعه اگر دچار انحرافشد دچار کجی و اعوجاج شد، امام علیه السلام طبق نقل مشهوری که در کلام و نامهایشان به محمد حنفیه آمده است «اِنَّماخَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاح؛ من قیام کردمکه اصلاحات ایجاد کنم.»

برادران و خواهران محترمه!اصلاح را آدم کجا می گوید؟ جایی کهچیزی خراب باشد می گویند اصلاح.اگر ساختمانی خراب بود و از ریشهدرآوردند و جدید ساختند، می گوینداصلاح. اصلاح هر چیزی هم به حسبخودش است. اصلاح یک ساختمان بهاین است که پایه های محکم، سقفمحکم و دیوارهای استوار داشته باشد.گاهی رابطه ما با خدا به هم می ریزد،باید این رابطه را اصلاح کنیم. حدیثداریم: «مَنْ اَصْلَحَ ما بَیْنَهُ وَبَیْنَ اللّهِ اَصْلَح اللّهُما بَیْنَهُ وَبَیْنَ النّاسِ»؛ هرکس رابطه خودرا با خدا اصلاح کند خدا رابطه او را بامردم اصلاح می کند.» کاری می کندپیش مردم محبوب شود و مردم او رادوست داشته باشند، خودش در قرآنمی فرماید: «اِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُواالصالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمانُ وُدّا»؛«کسانی که ایمان آوردند و عمل صالحانجام دادند بزودی خداوند برای آنهامودّت قرار می دهد.» شما ببینید اینهمه تلاش در واقعه عاشورا برپا شد،زینب علیهاالسلام رو کرد به دشمن، فرمود: هرکاری می خواهید بکنید؛ ولی محبّت مارا از دل مردم نمی توانید بیرون کنید،همین طور هم شد. امام سجاد علیه السلام برمنبر شام فرمود: «ما چند خصوصیتداریم، یکی این است که «اَلْمَحَبَّةُ فِیقُلُوبُ الْمُؤْمِنِینَ؛ محبت ما در قلبهایمؤمنین است.» یکی از خلفای بنیعباس آمده در کنار قبر امام هادی علیه السلام ،وزیرش به او گفت: قبر پدر شمااین جاست، تخریب شده و به همریخته؛ اما قبر امام شیعیان و مسلمانانبا وجود اینکه بودجه ای ندارد و شماهزینه نمی کنید چقدر زیبا و شکیلاست! به او گفت: «برای اینکه اینها دردل مردم جای دارند.»

طرف از خانه اش کم می گذارد،برای ضریح امام حسین علیه السلام هزینهمی کند، از زندگیش می زند، برای قبرائمه علیهم السلام هزینه می کند، برای اصلاحرابطه با خدا هزینه می کند.

امام کاظم علیه السلام وقتی با هارونالرشید ملاقات کرد در مکه، به هارونگفتند، این آقا که بود؟ گفت: «هُوَ اِمامُالْقُلُوبِ؛ این آقا جایش توی دل مردماست.» از دل که نمی توان محبت رابیرون کشید، آنوقت ببین امروز تویدنیا با این تهدیداتی که هست چهعزاداری در هندوستان، در پاکستان،در عراق در همه جای دنیا عزاداریاباعبداللّه علیه السلام برپا است. کدام جریانسیاسی مردم را به این عزاداریمی کشاند؟ کدام جریان منسجم مردمرا به کوچه و خیابان می کشاند؟

عزیزان من! گاهی رابطه با خدا بههم می ریزد که باید اصلاح کرد، اینشبها شب توبه و شب محبت و شبانابه است. باید اصلاح کرد. شبِ نماز باحضور قلب خواندن است. از خداتوفیق حضور قلب در نماز خواستناست. این یک نوع اصلاح است. این رامی گویند اصلاح ذات البین. حضرتعیسی علیه السلام می فرمایند: «اگر رابطه ات رابا مردم، آشنا، فامیل به هم ریخته ای،اگر اصلاح کنید از یک عمر عبادتبالاتر است، البته بعضی معنا کرده اند ازیک سال عبادت بالاتر است.

خواهران عزیز، برادران گرامی!این پیام عاشورا است، بیائید رابطه هارا با هم اصلاح کنید، اگر کینه وکدورتی است، اصلاح کنید، این یکنوع رابطه است، اصلاح رابطه با مردم.

انگیزه سوم، اصلاح فرهنگی در جامعهاست. نظام حاکم باید نظام اصلاح شدهباشد. نظام حاکم باید دینی باشد، اباعبد اللّه علیه السلام فرمود: من خارج شدم«لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فِی اُمَّةِ جَدِّی مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله ؛چرا از خود امام حسین علیه السلام دلیل قیام رانخواهیم. خیلیها تحلیل کردند امام علیه السلام برای حکومت، برای تکلیف، برایعدم بیعت آمد. خیلیها کتاب نوشتند،از مسلمانان و غیر مسلمانان، از شیعه وغیر شیعه؛ ولی بهترین خاستگاه برایپی بردن به انگیزه قیام امام، کلماتخودش است.

گاهی جامعه دچار جهل و نادانیمی شود. شما زیارت اربعین را ببینید،امام صادق علیه السلام می فرماید: حسین، جانداد که: «یَسْتَنْفِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِالضَّلالَةِ؛ خدایا بندگانت را از جهالتواز سرگردانی گمراهی نجات دهد.»وقتی کسی در آب غرق می شود،نجات غریق می آید از آب و گرداب اورا بیرون می کشد خوشحال می شود.وجود مقدس امام صادق علیه السلام جامعه راتعبیر کرده به گرداب جهل و کسانی کهدر گرداب بودند. و امام حسین علیه السلام را بهنجات غریق. جدّ ما قیام کرد مثل کسیکه غریق را از آب نجات داد، جامعه رااز جهل نجات داد. وقتی ابو العباسسبّاح به قدرت رسید بعضیها گفتند مافامیلی را برای پیامبر صلی الله علیه و آله غیر از بنیامیه نمی شناسیم، تا این حد تبلیغاتکرده بودند.

آگاهی دادن به جامعه و مردموظیفه است. اگر مردم اثر دینداری وتقوا و اثر حجاب و اثر روابط را بداننداین صحیح است. مشکل ما در جامعه،علیرغم همه پیشرفتها و مطالعات وتحصیلات علمی به جهل برمی گردد.خیلیها گفته اند خدا به عبادت ما نیازندارد تا نماز بخوانیم، او خدا است ونیازی ندارد جمله کائنات کافر گردد.مگر بر کبریایی او گردی می نشیند؟برای چه بخوانیم، چه نیازی به سجدهو رکوع من دارد؟ این ندانستن است.اتصال و وصل رودخانه به دریا دلیلنیاز دریا نیست، دلیل نیاز رودخانهاست اگر وصل شد ماندگار می شود،اگر وصل شد به خالق، خودش را بالامی برد. وصل به باقی، فانی را ماندگارمی کند وصل به خدای غفور و رفیق وشکور به انسان رفق و شفقّت ومهربانی می دهد. خدا نیاز ندارد مننیاز دارم. مثلاً در زندگی و ساختار ماگاهی رابطه دختر خاله و پسرخاله مثلرابطه خواهر و برادر است. نامحرمنمی دانیم. این فرهنگ که شد، ساختارکه شد، اگر دخترخاله مثل خواهر؛ بله؛مثل خواهر است از نظر ارزش واحترام برای تو؛ ولی اسلام حریمگذاشته، بالاخره مرز گذاشته و مرزشکنی ممنوع است. بسیاری از اوقاتاین ناشی از عدم اطلاع است. من باپدران اینها، با همسران اینها صحبتکردم که شما راضی هستید که همسرتیا خانمت با این وضع در کوچه وخیابان توجّه های زیادی به خودشجلب می کند. می بینی خیلی حساساست، غیرت دارد؛ ولی بخواهی ونخواهی بخشی از این در واقعبهره مندی را در اختیار مردم قرارمی دهیم و در اختیار جوان عزب قرارمی دهیم، در اختیار جوان مجرّد قراردادی، بالاخره این پوشش محرّکاست، این لباس تحریک کننده است.اگر در عظر باز شد، نمی شود به بویعطر گفت بمان! بیرون نرو! نه، تو بایددر عطر را مسدود کنی، تو اگر دُرّ وصدف را از میان محل حفاظت، درمحل باز گذاشتی، جلو هزارتا دزد رانمی توانی بگیری؛ ولی می توانی برایدرّ، حفاظ درست کنی. تو نمی توانی بههمه بگویی نگاه نکن؛ ولی می توانیخودت خانواده ات را با حجاب بیرونآوری، این ارزش است. چرا شامعاشورا وقتی زینب کبری علیهاالسلام آمد کناردختر داغدیده و پدر از دست دادهگرسنه و تشنه است، در بیابان مسیر راگم کرده تا عمّه می آید بالای سرشمی گوید ای عمه جان یک قطعه پارچهبده من سرم را بپوشانم. با اینکه شایداصلاً تکلیفی هم ندارد. «عمه جان!اَحَزِقَةٌ عِنْدَکَ اَسْتُرُ بِها رَأسِی»؛

پنج شنبه 15 مهر 1395  8:59 AM
تشکرات از این پست
ehsan007060 nargesza takround salma57 omiddeymi1368
asdfg_zxcvb11
asdfg_zxcvb11
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1394 
تعداد پست ها : 2460
محل سکونت : کرمان

پاسخ به:مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

با سلام، 

 

1. چه درسها، پیام ها و نکاتی از قیام حسینی میتوانید برداشت کنید؟

از نظر بنده کمترین، درس ایثار، فداکاری، گذشت و هر آنچه انسان ها برای آزادگی در دنیا و سعادتمندی در آخرت نیاز دازند، با قیام امام حسین (ع) درس داده می شود. پیام اصلی قیام آن حضرت همانا برپاداشتن امر به معروف و نهی از منکر است که از فروع دین به حساب می آید. نکته های قیام ایشان در حوزه اخلاق و رفتار انسانی بسیار آموزنده است. اینکه خود ایشان معتقد به گفته ی جد، پدر بزرگوار و برادرشان بودند که آنچه را بر خود نمی پسندی برای دیگران مپسند و همین طور رطب خورده منع رطب چون کند، لذا ایشان همراه خانواده و در واقع عزیزترین های خودشان به سمت برقراری عدل و داد رفتند و در ضمن هیچ کس را ملزم و مقید به کاری فراتر از آنچه خود نمودند نکردند. ایشان حتی فرزندان خود را در راه حق ایثار کردند کاری که از عهده هر کسی بر نمی آید.

2. به نظر شما در جامعه اسلامی امروز هم تبیین قیام امام حسین علیه السلام  میتواند راه گشای مشکلات اجتماعی و فردی باشد؟ چرا؟

مسلما این طور است. مگر می شود جامعه ای حسینی وار زندگی و کار کند اما گشایشی در امور اقتصادی و اجتماعیش پیش نیاید. جای سخن زیاد است اما آنچه مهم است عمل به این سخنان نغز و زیباست. در حال حاضر، همان طور که مقام معظم رهبری (قدس الشریف) فرمودند سال اقتصاد مقاومتی است که بایستی با اقدام و عمل همان طور که امام حسین (ع) عمل نمودند همراه باشد به گونه ای که حج واجب را که جزو فروع دین است، ترک کرده و برای برپایی قسط و عدل که از اصول دین است به پا خواستند. در شرایط امروز جامعه اسلامی نیز باید چنین عمل نمود چه مردم عادی و چه مسئولین.

3. جامعه اسلامی-ایرانی ما چقدر رنگ و بوی حسینی دارد؟

آنچه از این سوال برداشت می شود آن است که چقدر رنگ و بوی باطنی حسینی دارد چرا که رنگ و بوی ظاهری به خصوص در ایام محرم و صفر حداقل در ظاهر وجود دارد. اما آیا این رنگ و بو جنبه باطنی هم به خود گرفته است. واقعا قضاوت سخت و دشوار است. ان شاءالله که این موضوع هر چه بیشتر در جامعه رواج داشته باشد و همگان به سمت و سوی حسینی شدن واقعی پیش بروند، از کارمند اداره گرفته که به ظاهر وقت ارباب رجوع را صرف خواندن زیارت عاشورا می کند تا کاسب و مردم عادی و خود بنده کمترین سراپا تقصیر.

4. چرا با گذشت هزاران سال از قیام امام حسین علیه السلام هنوز هم به عزاداری مفصلی می پردازیم؟

این ذات قیام های خدایی و الهی است. آیا تا کنون کشتارهایی با وضع های فجیع تر و یا در حدود وقایع تاسوعا و عاشورا رخ نداده است؟ مسلما پاسخ منفی است چرا که خود امام حسین (ع) فرموده اند: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» اما ذات حضور خود امام و اصحاب پاک ومطهر و اهل بیت ایشان باعث دوام و بقای این قیام و تاثر و تالم حاصل از یادآوری آن شده است. ای کاش ما نیز در حد اصحاب احرار آن حضرت باشیم.

5. بزرگترین آسیبی که عزاداری ایام محرم و صفر دارد، چیست؟

متاسفانه بروز و ظهور و ورود خرافات و انحرافات مذهبی باعث شده است تا عزاداری های امام حسین (ع) به نوعی رنگ سیاه به خود بگیرد. از سوی دیگر، به جای آنکه اعمال افراد مدعی پیروی از ایشان در این ایام بهتر شود، گاهی دستاویزی برای کم کاری و گناه می گردد. آیا به گریه انداختن اجباری افراد به قیمت گفتن هر سخن منحرف و نا صحیحی جایز است؟ حتما این طور نبوده و نیست. متاسفانه مسئله دیگر در نذر و نذورات این ایام نهفته است که مثل مراسم افطاری دادن از مقصود اصلی فاصله گرفته است.

6. دلنوشته های حسینی خود را ارسال کنید.

ای امام حسن و خوبی، 

ای امام مهر و پاکی،

دست حسنت بر سرم کش، 

گر توانم یاور حرت بفرما

چون مظاهر باطنم را پاک فرما

السلام علیک یا ابی عبدالله، و علی ارواح التی حلت بفنائک ...

 

پنج شنبه 15 مهر 1395  11:49 AM
تشکرات از این پست
ehsan007060 nargesza takround salma57 omiddeymi1368
mansoor67
mansoor67
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 3562
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

درقیامت که هیچ از انسان نمی خرند

اشک بر سالار شهید عین طلا و زرند

بنما به اشک دو دیده عزا داری حسین 

کــه با اشک دو دیده جنـــانت می برند

فی البداهه: منصور مقدم 15/7/1395

پنج شنبه 15 مهر 1395  12:11 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060 nargesza takround salma57 omiddeymi1368
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10685
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

 

سلام خدمت همگی

 

فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفایشان را به همگی شما تسلیت عرض می کنم. و از همگی التماس دعا دارم.

 

1. چه درسها، پیام ها و نکاتی از قیام حسینی میتوانید برداشت کنید؟

 

به نظر من درسهایی که می توان از قیام امام حسین و پیامدهای بعد از آن گرفت این موارد باشد:

* ماندن بر سر عهد و پیمانی که انسان با خود، امام خود و خدای خود می بندد در هر زمان و هر شرایطی. عهدی که امام حسین (ع) با خدا داشت. و عهدی که یاران امام با امام و خدا داشتند.

* عبرت گرفتن و تو به به موقع از گناهان، توبه ای که حربن زیاد دیر ولی بازهم به موقع انجام دادن.

* صبر، صبر دربرابر سختی و مشکلات راه و مکان، صبر در ازدست دادن عزیزان، صبر کمبود آب در اوج گرما و تشنگی، صبر در بی حرمتی و اسارت

.....

 

پنج شنبه 15 مهر 1395  1:04 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060 takround salma57 omiddeymi1368
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10685
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

 

2. به نظر شما در جامعه اسلامی امروز هم تبیین قیام امام حسین علیه السلام  میتواند راه گشای مشکلات اجتماعی و فردی باشد؟ چرا؟

 

بله البته که می تواند. حتی در زمینه فرهنگی. البته اگر درست تبیین شود. نه فقط برای بازار گرمی گروهی مداح و سخنران و فقط و فقط برای گریه انداختن مردم. نه به هر قیمتی. نه به قیمت بستن هر چیزی به ائمه اطهار متأسفانه .................. که بیشتر باعث خنده و مورد تمسخر گروهی سودجو قرار می گیرد.

 

 

پنج شنبه 15 مهر 1395  1:08 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060 takround salma57 omiddeymi1368
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10685
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

 

3. جامعه اسلامی-ایرانی ما چقدر رنگ و بوی حسینی دارد؟

 

متأسفانه گاهی بعضی موارد پیش اومده که رنگ و بوی حسینی از بین رفته و بیشتر چشم و هم چشمی پیش اومده. چه در عزاداری ها چه در نذری دادن ها و موارد دیگر. تا جایی که اصل قیام حسینی و اصل امامت از یادها رفته.

 

پنج شنبه 15 مهر 1395  1:11 PM
تشکرات از این پست
takround ehsan007060 salma57 omiddeymi1368
takround
takround
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1392 
تعداد پست ها : 5906
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"



اپلیکیشن رایگان تکیه، دسترسی به هزاران صوت و فیلم ویژه محرم
لینک اندروید:
https://cafebazaar.ir/app/tekye.tebyan.net/?l=fa
🕋
 لینک ios:
https://itunes.apple.com/us/app/Tekyeh/id1157573513

قدر لحظات رو باید دانست

پنج شنبه 15 مهر 1395  1:15 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060 nargesza salma57 omiddeymi1368
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 123 طرح صالحین: "درسهایی از محرم"

 عاشورا و انسانیت

یکی از ماندگارترین پیام های عاشورا که برای تمام بشریت در طول تاریخ،چه مسلمان و چه غیرمسلمان،آموزنده و زندگی سازاست،این جمله امام(ع) است که فرمودند: «اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید.»

 امام(ع) در این جمله به این نکته اشاره می کند که انسانیت یک ملاک بسیار ارزشمند است که جدای از هر دین و مسلک که انسان ها از آن پیروی می کنند و مؤمن به خداوند که یا کافر هستند، یک گوهر درونی در وجود تمام آنهاست که به نام انسانیت که اگر هر فرد به آن مراجعه کند، می تواند راه درست و حقیقت را پیدا کند و حق و ناحق را به واسطه همین گوهر درونی تا حدود زیادی تشخیص دهد.

در جای دیگرایشان فرمودند: «دین لغلغه دهان شما نباشد.» یعنی به مسایل دین به صورت ظاهری نگاه نکنید بلکه تلاش کنید تا آن را در زندگی خود متبلور و متجلی کنید. نمود حضور دین در زندگی ایشان،بزرگی روح، عزت و کرامت انسانی، به اسارت نگرفتن روح انسان در دام خواهش ها و وسوسه ها و تسلیم نشدن در برابر آنچه انسانیت و روح انسانی را ذلیل می کند، خواهد بود. به همین دلیل است که امام(ع) می فرماید: «مرگ در مسیر عزت،حیات جاودان است.»



 

پنج شنبه 15 مهر 1395  1:18 PM
تشکرات از این پست
nargesza omiddeymi1368
دسترسی سریع به انجمن ها