0

آموزش بازاریابی و تبلیغات اینترنتی

 
forooghi73
forooghi73
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : خرداد 1393 
تعداد پست ها : 212

آموزش بازاریابی و تبلیغات اینترنتی

تبليغات در اينترنت و ويژگيهای آن

در این مقاله منظور از تبلیغات اینترنتی نمایش دادن نامها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتها (پایگاهها)ی پربیننده اینترنت است، به نحوی که به تحقق اهداف عمومی تبلیفات کمک نماید و کاربران (مخاطبان) را به سایت مورد نظر آگهی دهنده هدایت کند.
آگهی اینترنتی (Banner) معمولاً در ابعاد استاندارد ساخته و عرضه می‌شود. بنر به صورت نوشته یا تصویر ثابت یا متحرک است. هر بنر ممکن است به صورت ثابت در سایت یا سایتهای مشخص نمایش داده شود یا همراه مجموعه‌ای از بنرهای دیگر، به صورت متناوب به نمایش درآید. در هر صورت پس از اتصال مخاطب به سایت آگهی دهنده، اطلاعات کامل به وی داده می‌شود و در صورت لزوم امکاناتی مانند پست الکترونیکی، فرمهای درخواست اطلاعات، فرمهای سفارش کالا یا خدمات، در اختیار او قرار می گیرد.

ویژگیهای مهم تبلیغات اینترنتی

۱- دستیابی به بازار جدید در حال گسترش
۲- هدفگیری دقیق مخاطبان
۳- اطلاع رسانی کامل و سریع
۴- هزینه کم
۵- نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه
۱- دستیابی به بازار جدید در حال گسترش

در سالهای اخیر عده کاربران اینترنت در جوامع مختلف به سرعت در حال افزایش است. این روند در کشور ما نیز به خوبی مشاهده می‌شود. بررسیهای آماری معتبر حاکیست که ظرف نيمه دوم دهه هشتاد (۱۳۷۹-۱۳۷۵) نرخ رشد کاربران اینترنت در ایران بطور متوسط سالانه ۳۱۷% بوده است. به عبارت روشنتر عده این کاربران که مخاطبان تبلیغات اینترنتی هستند هر سال بیش از سه برابر شده وهم اکنون بين 20 تا 25 ميليون نفر برآورد می شود.
نکته در خور توجه این است که بیشتر کاربران اینترنت در ایران از اقشار جوان و میانسال، تحصیلکرده یا متخصص و متعلق به دهکهای درآمدی متوسط به بالا هستند که این ویژگیها بازار بسیار مناسبی را برای جذب کالاها و خدمات مختلف ایجاد می کند. بخش مهم دیگری از این بازار جدید، جمعیت چند میلیونی هموطنان خارج از کشورند که بيشترشان از اینترنت استفاده می کنند. بعلاوه باید به بازار بزرگ جهانی و مشتریان بالقوه کالاها و خدمات ایرانی در سرتاسر دنیا اشاره کرد که اینترنت بهترین راه دسترسی به آنان است.
۲- هدفگیری دقیق مخاطبان

اینترنت توانایی بالایی برای پیام رسانی به مخاطبان خاص (هدفگیری شده) دارد. هر گروه از کاربران اینترنت به سایتهای ویژه‌ای علاقمندند، که با وجود سایتهای تخصصی در هر زمینه، حتی می‌توان پیامگیران را بر اساس علایق تخصصی‌شان از هم تفکیک کرد. به عنوان مثال انواع لوازم و پوشاک ورزشی بهتر است در سایتهای اختصاصی ورزش و علاقمندان آن تبلیغ شوند تا بهترین نتیجه را برای آگهی دهنده داشته باشند. همچنین علاقمندان به اخبار، علوم، فنون، تجارت، هنر، بهداشت و امثال آن هر یک به سایتهای مربوطه مراجعه می کنند که آگهی‌های مناسب ایشان را میتوان در آن سایتها نمایش داد.
بر این اساس، تبلیغات اینترنتی تولیدکننده/عرضه کننده هرگونه کالا یا خدمت را مستقیماً به مصرف کننده آن وصل می کند و به این ترتیب هدفگیری مخاطب در اینترنت بسیار دقیقتر از رسانه‌های سنتی (مطبوعات، رسانه‌های چاپی و رادیو و تلویزیون) صورت می گیرد.
۳- اطلاع رسانی کامل و سریع

اطلاع رسانی تبلیغاتی در رسانه‌های سنتی با محدودیتهای متعدد روبروست. از جمله برای اجتناب از هزینه بالا، پیامها باید بسیار فشرده و کوتاه عرضه شوند. بعلاوه تولید و پخش آگهی در این رسانه‌ها به برنامه‌ریزی و زمان بیشتری نیاز دارد. در تبلیغات اینترنتی این موانع تا حدود زیادی برطرف شده و آگهی دهنده می‌تواند ضمن استفاده از امکانات سمعی و بصری، پیامها و اطلاعات مورد نظر را به شکل کامل در اختیار مخاطب قرار دهد. همچنین این امکان برای او فراهم است که بدون مراجعه حضوری (به صورت آن لاین) آگهی خود را سفارش دهد و ظرف چند دقیقه تا چند ساعت شاهد پخش آن باشد.
۴- هزینه کم

امروزه هزینه تبلیغ در رسانه‌های سنتی نظیر مطبوعات پرتیراژ و تلویزیون بسیار سنگین است. همچنین در این نوع تبلیغات تنها با بررسیهای پرهزینه می‌توان از میزان رسیدن پیام به مخاطبان اصلی و اثربخشی آن با خبر شد. حال آنکه در تبلیغات اینترنتی، آگهی دهنده با کمترین هزینه پیام خود را به مخاطبان مورد نظر می‌رساند، منبع اطلاع رسانی جامعی را به طور مستمر در اختیار ایشان قرار میدهد و هر لحظه که اراده کند با دریافت گزارشهای دقیق از عکس العمل آنها مطلع می شود. به عنوان نمونه در سیستم "پارس اَدز" آگهی دهنده می‌تواند در هر لحظه گزارشهایی دریافت کند که نشان می‌دهد آگهی‌های او چند بار و در چه سایتهایی به نمایش درآمده و مخاطبان چه عکس العملی در برابر آن نشان داده‌اند (چند بار روی بنر کلیک کرده و به سایت آگهی دهنده وصل شده اند و ...).
۵- نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه

چنانکه اشاره شد، یکی از ویژگیهای بارز تبلیغات اینترنتی امکان نظارت دقیق بر آگهی‌ها و ارزیابی مستقیم نتایج است.
این کار به دو صورت انجام میشود؛ اول آنکه از طریق نرم‌افزار پیش بینی شده در سیستم "پارس اَدز" در هر لحظه می‌توان سایتهای نمایش دهنده، تعداد نمایش هر آگهی، تعداد کلیک روی هر بنر، محدوده جغرافیایی بینندگان آگهی، میزان اعتبار باقیمانده (از کل مبلغ توافق شده برای درج آگهی) و اطلاعات مبسوط دیگر را دریافت کرد؛ گفتنی است که این اطلاعات در قالب جدول و نمودار در اختیار آگهی دهنده قرار می‌گیرد و بر اساس آن می‌توانید تغییرات لازم را در برنامه تبلیغاتی خود اعمال کنید. ثانیاً نتیجه درج آگهی به صورت افزایش مراجعه به سایت آگهی دهنده جلوه می کند که در این مورد نیز با نرم افزارها و سرویسهای آن لاین آمارگیری از سایتها تعیین میزان افزایش بازدید کنندگان سایت و حتی تغییر در تعداد صفحات مشاهده شده بسهولت میسر است.

شنبه 26 تیر 1395  3:29 PM
تشکرات از این پست
aliada
forooghi73
forooghi73
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : خرداد 1393 
تعداد پست ها : 212

پاسخ به:آموزش بازاریابی و تبلیغات اینترنتی

تبليغات از طريق Banner چيست؟

بسياری از ابزارهای معرفی بر روی اینترنت نظير موتورهای جستجو و دايرکتوريها، ساز و کار (مکانيزم) هايی هستند که بر اساس تقاضای اوليه کاربران اينترنت عمل می‌کنند. اين ابزارها فقط هنگامي کاربران را به وب سايت شما هدايت مي نمايند که فعالانه در جستجوی سايت،‌ خدمات يا محصولات شما باشند. به عبارت روشنتر اگر برای جلب مشتری تنها به اين ابزارها اکتفا کنيد،‌ بايد به انتظار مشتری بنشينيد و بسيار خوش اقبال باشيد که مشتری از ميان عرضه کنندگان متعدد کالاها و خدمات مشابه، نام شما را انتخاب کند. طبيعی است اگر نام شما برای مشتری ناآشنا باشد يا در بازاری پر رقابت فعاليت کنيد يا نامتان در رده‌های پايين صفحات نتيجه جستجو، يا انتهای فهرستها درج شده باشد،‌ از اين ابزارها بهره چندانی حاصل نمی‌شود.


در اين مواقع، قبل از آنکه رقبا مشتريان را جذب و شما را از بازار خارج کنند، بايد نام تجاری (Brand) و محصول يا خدمات خود را به مشتريان معرفی کنيد و منتظر نمانيد که مشتری به جستجوی شما برآيد.

بنرهای تبليغاتی بهترين وسيله برای اين منظورند و ضمن معرفی نام تجاری و ايجاد نياز برای کالا يا خدمات جديد، می‌توانند مشتريان بالقوه را به خريداران بالفعل تبديل نمايند.
بنر چيست؟

بنر پيامی است که به شکلی هنری، شامل تصاوير و متون زيبای ثابت يا متحرک، روي صفحات وب سايتها ظاهر مي شود و بينندگان را به سايت آگهی دهنده هدايت می‌نمايد. بنر های استاندارد در اندازه های مختلف طراحی می شوند و در نقاط مختلف صفحه وب (بالا، وسط يا حواشی صفحه وب) جای داده می شوند.


بنر ها را می‌توان به صورت ثابت، چرخشی (Rotation)، يا از طريق سيستمهای مديريت پخش آگهی روی صفحات وب قرار داد. در حالت اخير، که بنرها از طريق سيستم مديريت بنر پخش می‌شوند، مديريت سيستم، آگهی‌دهنده (Advertiser) و پخش‌کننده آگهی (Publisher) می‌توانند بر چگونگی پخش بنرها نظارت و آن را اداره کنند. سيستمهای مديريت پخش بنر اين نوع تبليغات را از صورت غيرحرفه‌ای خارج و آن را در سطحی گسترده، نظارت پذير و حرفه‌ای مطرح می‌کنند.

کاربرد بنرها در درجه اول معرفی وجا انداختن نام و علائم آگهی دهنده در ذهن مخاطب (برندينگ) است. ديگر کاربرد مهم بنر اين است که مشتري را به سايت آگهی دهنده می‌کشاند. تهيه بنر به سرعت و با هزينه کم امکانپذير است و در طراحی آن می‌توان از جاذبه ها و تکنيکهای مختلف مانند گرافيک، عکس و انيميشن استفاده کرد. بعلاوه به کمک سيستمهای خودکار تحت وب، نظارت و مديريت پخش بنر بسيار دقيق و آسان است.
تبليغات از طريق سيستمهای مديريت نمايش بنر

با استفاده از اين سيستمها آگهی‌دهنده می‌تواند در هر لحظه به صورت Online به اطلاعاتی نظير تعداد پخش بنر، تعداد کليک روی هر بنر، تاريخ، زمان و حتی کشور فرد کليک کننده دست يابد و پس از مدت کوتاهی (معمولاً چند ساعت) بر اساس نتایج بدست آمده تبليغات را به نحوی که بهترين نتيجه را حاصل کند تغيير دهد. بعلاوه در يک سيستم مديريت پخش،‌ که سايتهاي پخش کننده متعددی در آن عضويت دارند (مانند پارس اَدز)، مي توان با دسته‌بندی سايتهای پخش کننده آگهی مخاطبان را هدفگيری نمود. مثلا‍ً آگهی دهنده مي تواند انتخاب کند که بنرهای او در سايتهای خبری، هنری،‌ ورزشی، تجاری و امثال آن پخش شود.



در حقيقت سيستمهای مديريت بنر اطلاعات کامل و امکانات متعددی را در اختيار آگهی دهندگان مي گذارند که در هيچيک از رسانه‌های سنتی به اين دقت و گستردگی قابل دسترس نيست.

شنبه 26 تیر 1395  3:30 PM
تشکرات از این پست
forooghi73
forooghi73
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : خرداد 1393 
تعداد پست ها : 212

پاسخ به:آموزش بازاریابی و تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی با استفاده از ردیابی حرکات چشم دنیای تبلیغات به شدت دگرگون شده است. ذائقه مردم از تبلیغات کاغذی به سمت تبلیغات اینترنتی گرایش پیدا کرده است، گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که میزان هزینه تبلیغات کاغذی در سال 2012 پایین‌تر از تبلیغات اینترنتی بوده است. همین گزارش‌ها، پژوهشگران را برانگیخته تا میزان تاثیرگذاری تبلیغات اینترنتی را افزایش دهند.

پژوهش حاضر بر پایه ردیابی حرکات چشم در جست‌و‌جوی این پرسش است که تمرکز بینندگان تبلیغات اینترنتی بیشتر در چه بخشی از صفحات کامپیوتری است. ناگفته نماند که این پژوهش به ابزارها نیز توجه کرده، آنجا که نتایج به دست آمده از تبلت را با نتایج به دست آمده از کامپیوتر رومیزی مقایسه می‌کند.
شناخت لیدر بورد
لن اوردل تاثیر انواع تبلیغات اینترنتی را بر کامپیوتر رومیزی و تبلت سنجید. او از اشکال تبلیغاتی لیدربورد، تبلیغات ستونی و تبلیغات جامع کادری استفاده کرد؛ زیرا این سه شکل تبلیغ برای سایت‌ها کاملا متداول هستند. لیدر بورد، بنر بزرگی است که در وسط و بالای صفحه نمایش قرار می‌گیرد. اوردل دریافت که این شیوه تبلیغات بهترین شیوه برای جلب توجه به صفحه وب است.

برندسازی موفق در محیطی غیرمرتبط
لیدربورد قابلیت زیادی در جلب توجه افراد دارد، اما این موضوع زمانی روی می‌دهد که لیدربورد در محیط مرتبط قرار گیرد و محتوای آن با محتوای وب‌سایت اطراف آن همخوان باشد، در غیر این صورت از میزان اثربخشی این‌گونه تبلیغات به شدت کاسته می‌شود. این اصل ممکن است واضح به نظر آید، اما در عمل در بسیاری از موارد؛ به‌خصوص زمانی که پرداخت بر مبنای تعداد بازدید است، از آن غفلت می‌شود. در بسیاری از سایت‌های خرید، سایت‌های حرفه‌ای یا اطلاعاتی، بنرهای غیرمرتبط متعدد و فراوانی به چشم می‌خورند. با وجود این، نمایش بنر در محیط غیرمرتبط همیشه اشتباه نیست. لن اوردل بر این باور است که افرادی که وبگردی می‌کنند، معمولا به برندهای تبلیغاتی وب‌سایت‌ها توجه می‌کنند.
بنابراین، نشان دادن نام، لوگو یا نماد یک برند به آگاهی مخاطبان از یک برند کمک می‌کند.

لیدربوردها تاثیرگذارترین هستند
این زمانی اتفاق می‌افتد که مخاطبان نسبت به صفحه وبی که بازدید کرده‌اند، احساس خوبی داشته باشند.
نمونه‌ای که لن مطرح می‌کند، تاثیر تبلیغات سایت یوتیوب است. به طور کلی این تبلیغات مزاحم تلقی می‌شوند؛ زیرا آنها قبل از فایل ویدئویی که کاربر قصد دیدن آن را دارد، نمایش داده می‌شود و او باید چند لحظه صبر کند تا فایل موردنظر خود را تماشا کند. معمولا افراد لزوم این شیوه تبلیغاتی را درک می‌کنند؛ نکته‌ جالب‌تر این است که اغلب بازدیدکنندگان یوتیوب، دیدگاه مثبتی نسبت به این‌گونه تبلیغات دارند. این امر احتمالا به این دلیل است که افراد از تماشای ویدئوهای یوتیوب لذت می‌برند. درس مهمی که از یوتیوب می‌گیریم این است که یک شرکت می‌تواند در محیطی غیرمرتبط نیز با مردم ارتباط برقرارکند، به شرط اینکه هدف از برقراری این ارتباط، بالا بردن شناخت و تمایل مردم از یک برند تجاری باشد. جالب است بدانید که وقتي کاربر یک لیدربورد را در صفحه تبلت خود می‌بیند، زمان بیشتری به آن نگاه می‌کند. میزان توجه کاربر به یک لیدربورد به میزان فضایی که در صفحه تبلت اشغال می‌کند، بستگی دارد. در مقایسه با دو شکل دیگر تبلیغ، یعنی تبلیغات ستونی و تبلیغات جامع کادری، لیدربورد زمان کمتری برای تثبیت اولیه نیاز دارد، تثبیت‌های (توجه) بیشتری را جلب می‌کند و دفعات بیشتری از آنها بازدید می‌شود. در نتیجه، لیدربورد موثرترین شکل تبلیغ در همه دستگاه‌ها است.

استفاده از تبلیغات ستونی و تبلیغات جامع کادری
در مقایسه با لیدربورد، تبلیغات ستونی و تبلیغات جامع کادری تاثیرگذاری کمتری در جلب توجه دارند. با وجود این، زمانی که استفاده از لیدربورد مقدور نباشد یا بسیار پرهزینه باشد، استفاده از این دو شکل می‌تواند مفید باشد. قابلیت جلب توجه تبلیغات ستونی در تبلت بهتر از کامپیوتر رومیزی است. هر چند زمانی که توجه کاربر به یک تبلیغ ستونی جلب شد، کامپیوتر رومیزی عملکرد بهتری در حفظ این توجه دارد. شیوه حرکت دادن انگشت روی صفحه تبلت مانع بزرگی برای استفاده از شکل تبلیغات ستونی است، زیرا حرکت انگشت مانع دیدن تبلیغ ستونی می‌شود.تبلیغ جامع کادری، کمترین تاثیرگذاری را دارد، زیرا توجه کمتری به آن می‌شود، بازاریابانی که مجبورند یکی از این سه شکل را انتخاب کنند، باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا تبلیغی جذاب با طراحی مناسب ارائه دهند. اولیویر تیلئول نیز تجارب گسترده‌ای در زمینه مطالعات ردیابی حرکات چشم دارد.
وی بر این باور است که لیدربورد بهترین راه برای جلب‌توجه است، زیرا آنها به معنای واقعی چشمگیر هستند. به گفته وی، افراد زمان کمی را صرف توجه به محیط اطراف خود می‌کنند. تیلئول معتقد است زمانی مردم وقت خود را به یک پیام تبلیغاتی اختصاص می‌دهند که بلافاصله بعد از دیدن، آن را مرتبط با علایق و نیازهای خود تشخیص دهند، در غیر این صورت معمولا توجه افراد به یک پیام تبلیغی جلب نمی‌شود. از سوی دیگر، تبلیغات ستونی اگر در سمت راست صفحه قرار گیرد، برای مدت طولانی‌تری می‌تواند توجه افراد را به خود جلب کند (البته کاربرد این موضوع برای حروف انگلیسی سنجیده شده است).
پیشنهاد وی این است که بازاریابان شکل تبلیغات را براساس هدف تبلیغات انتخاب کنند. آیا هدف از تبلیغ، شناخته شدن، ارائه اطلاعات یا فروش از طریق کلیک کردن
است؟
شناخته شدن (و البته بازشناسی در دفعات بعد) در کسری از ثانیه رخ می‌دهد: ردیابی حرکات چشم نشان می‌دهد که افراد ممکن است نسبت به یک نام تجاری یا تصویر آن آگاه باشند بدون آنکه به آن نگاه کنند.
الیویر تیلئول در مطالعات خود به این نتیجه رسید که اگر بازاریابان از طرح و رنگی استفاده کنند که با زمینه صفحه وب بسیار متفاوت باشد، کاربران معمولا به آن توجهی نخواهند کرد. نکته بسیار مهم دیگر این است که تبلیغات اینترنتی زمانی تاثیرگذارتر خواهند بود که در بالای صفحه نمایش داده شوند، زیرا بازدیدکنندگان معمولا از پایین صفحات وب بازدید نمی‌کنند. /دنیای اقتصاد

شنبه 26 تیر 1395  3:31 PM
تشکرات از این پست
mty1378
دسترسی سریع به انجمن ها