0

8 درس به درد بخور از مدیر عامل آمازون

 
rahekhob
rahekhob
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : خرداد 1395 
تعداد پست ها : 60

8 درس به درد بخور از مدیر عامل آمازون

 

8 درس به درد بخور از مدیر عامل آمازون

جف بزوس یکی از مدیران نامی دنیای تجارت است که گاهی نامش در سایه‌‌ی اسم دیگر بزرگان این عرصه کم‌ رنگ می‌شود. این مدیر عامل خوش‌ فکر توصیه‌هایی در زمینه‌ی کار آفرینی دارد.

zoomit.ir – حمیده خادم زاده: جف بزوس یکی از مدیران نامی دنیای تجارت است که گاهی نامش در سایه‌‌ی اسم دیگر بزرگان این عرصه کم‌ رنگ می‌شود. این مدیرعامل خوش‌فکر توصیه‌هایی در زمینه‌ی کار آفرینی دارد.

 

مدیر آمازون 1

 

هنگامی‌که از کارآفرینان پرسیده می‌شود کدام چهره‌ی مطرح دنیا برای شما الهام‌بخش‌تر بوده است، اکثر آن‌ها نام‌هایی چون استیو جابز، ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و بیل گیتس را مثال می‌زنند و کم‌تر کسی اسمی از جف بزوس، مدیر عامل آمازون می‌آورد. جف بزوس، به عنوان یک مدیر عامل تحلیل‌گر، هوشمند، خوش‌خنده و نابغه توجهی که لایق او است را به دست نیاورده است. او کاریزمای شخصیت استیو جابز را ندارد، مانند ایلان ماسک برند تسلا را مدیریت نمی‌کند، مانند زاکربرگ چهره‌ی شناخته‌ شده‌ای نیست و مثل بیل گیتس هم به ثروتمندی شهرت ندارد. با این حال، بزوس ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند برای هر کارآفرینی مفید باشد.

بزوس بیش از هر چیز یک فروشگاه خرده فروشی دارد و مانند دیگر اشخاص سرمایه‌گذار به یک حیطه‌ی کاری اکتفا نکرده و در شرکت Blue Origin سرمایه گذاری کرده است. این شرکت در زمینه‌ی فناوری‌های مربوط به فضانوردی فعالیت می‌کند.

درس‌های زیادی از فلسفه‌ی کسب و کار بزوس می‌توان گرفت که در ادامه به ۸ مورد اشاره خواهیم کرد:

۱. سرسخت و انعطاف پذیر باشید
بزوس بر این عقیده است که کارآفرین‌های خوب در عین سرسخت بودن، انعطاف‌پذیر هستند. بزوس در رابطه با سایت آمازون می‌گوید: “در چشم‌اندازهای خود سرسخت هستیم اما نسبت به جزئیات کار انعطاف به خرج می‌دهیم.”

 

 

بزوس در ادامه اضافه می‌کند: “اگر سرسخت نباشید زود تسلیم می‌شوید و اگر انعطاف‌پذیر نباشید سرتان محکم به سنگ می‌خورد و راه حل‌های مختلف حل مسائل را از دست خواهید داد.” به گفته‌ی بزوس، ” کاری که شما باید انجام دهید این است که بسته به موقعیت تعیین کنید که سرسختی به خرج دهید یا انعطاف‌پذیر باشید و این قسمت سخت کار شما است.” کارآفرین‌ها اغلب افراد لجوج و سرسختی هستند که مهارت رهبری کردن را به طور ذاتی دارند. این مهارت کمک می‌کند تا آن‌ها بدانند که کفه‌ی ‌ترازو را به سمت سرسختی یا انعطاف‌پذیر بودن سنگین کنند.

۲. قانون دو عدد پیتزا


بزوس اعتقاد به تشکیل گروه‌های کوچک دارد. (شاید این تمایل ریشه در دورانی باشد که هنوز استارتاپ خود را راه‌اندازی نکرده بود.) او بر این عقیده است که برای کارهای تیمی باید “قانون دو پیتزا” حاکم باشد. به این معنا که تیم کاری شما باید به اندازه‌ای کوچک باشد که دو عدد پیتزا بتواند کل افراد تیم را سیر کند. در واقع دو پیتزا می‌تواند پاسخگوی ۶ تا ۷ نفر باشد.

 

مدیر امازون 3

همین تیم کوچک دو پیتزایی توانست گزینه‌ی Gold Box را در آمازون ایجاد کند. از نظر بزوس وقتی تیم کاری بزرگ‌تر می‌شود بازدهی آن کاهش پیدا می‌کند و این ناکارآمدی باعث می‌شود که تیم دستاورد ارزشمندی ارائه ندهد. از این رو بزوس پیشنهاد می‌دهد که تیم‌های کاری را تا حد امکان کوچک نگه دارید.

۳. به استقبال تجربه‌های جدید بروید

بزوس می‌گوید: ” اگر تجربه‌های خود را دو برابر کنید، میزان نوآوری شما در سال دو برابر خواهد شد.”

بیشتر مدیران اجرایی اتفاق نظر دارند که کسب تجربه در کسب و کار یک عامل مهم و ضروری است. در واقع تجربه‌ها کمک می‌کنند تا نوآوری‌های جدید خلق شود و در بازار رقابت جایگاه خود را پیدا کند. شرکت خودروسازی از این مفهوم در ساخت خودروهای جدید خود استفاده می‌کند. در صنایع غذایی این تجربه‌ها منجر به تولید مواد غذایی جدید با طعم متفاوت می‌شود. کمپانی‌های خرده فروشی، فضای تجاری خود را تغییر می‌دهند. شرکت‌های دارویی بر پایه‌ی تجربه‌های خود داروی جدید تولید می‌کنند. شرکت‌های فناوری نیز دارای آزمایشگاه هستند و خیلی از کمپانی‌ها مانند گوگل به کارکنان خود اجازه می‌دهند که به کسب تجربه بپردازند.

 

مدیر آمازون 4

یکی از ارکان فرهنگ کاری آمازون، اشتیاق و جستجوگری است. در روزهای اولی که آمازون شروع به کار کرد، برای مدیران، این سوال ایجاد شده بود که چه مکانی را برای تبلیغات تلویزیونی خود انتخاب کنند. این بررسی‌ها ۱۶ ماه طول کشید که نسبت به فرآیند تبلیغات کمپانی‌های دیگر بسیار طولانی‌تر بود. اما بزوس گفت: “آمازون به شکلی باورنکردنی روی بررسی تبلیغاتش اصرار داشت و این اصرارهایش با هزینه‌های زیادی همراه بود. اما نتیجه‌ی نهایی این بود که یک بار برای همیشه در این رابطه تصمیم بگیریم.” بررسی‌های جف بزوس به این نتیجه رسید که تبلیغات توجیه اقتصادی ندارد و تنها می‌تواند جهش کوچکی در میزان فروش آمازون ایجاد کند. در نتیجه، با این که بحث و بررسی در مورد تبلیغات طولانی شد اما آمازون توانست استراتژی مفیدی برای خود تعریف کند.

منبع : سایت راه خوب

سه شنبه 8 تیر 1395  12:10 PM
تشکرات از این پست
borkhar
دسترسی سریع به انجمن ها