0

انتقال ايستگاه راه‌آهن شيراز‌ به مكان نامناسب فعلي در دوره اصلاحات صورت گرفت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

انتقال ايستگاه راه‌آهن شيراز‌ به مكان نامناسب فعلي در دوره اصلاحات صورت گرفت

89/10/12 - 09:59
شماره:8910120238
 
نسخه چاپي ارسال به دوستان
نماينده مردم شيراز در گفت‌گو با فارس:

خبرگزاري فارس: عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه انتقال غير منطقي ايستگاه راه‌آهن شيراز از شرق به غرب اين شهر، در دوره اصلاحات صورت گرفته است، گفت: تغيير ايستگاه مسير ريلي اصفهان - شيراز، قبل از آغاز بكار استاندار قبلي انجام شده است.


 

جعفر قادري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، در خصوص سرانجام تعيين تكليف تملك اراضي هفت كيلومتر انتهايي مسير ريلي اصفهان - شيراز و دلايل تغيير مكان ايستگاه از شرق به غرب شيراز، اظهار داشت: طبق گفته‌هاي رضا‌زاده، استاندار قبلي فارس، تغيير ايستگاه مسير ريلي اصفهان - شيراز، قبل از بر عهده گرفتن سمت استانداري توسط وي انجام شده است و رضازاده هيچ نقشي در تغيير مسير نداشته است.
وي خاطرنشان كرد: انتقال غير منطقي ايستگاه راه‌آهن شيراز از شرق (ايستگاه پل فسا) به غرب (ايستگاه صدرا)، در دوره اصلاحات صورت گرفته است و دليل اين جابه‌جايي مشخص نيست.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اينكه نمايندگان وقت شيراز در مجلس شوراي اسلامي و ديگر مسئولان وقت در زمان تغيير محل ايستگاه، بايد پاسخگوي اين جابه‌جايي غير تخصصي باشند، باشند، گفت: در طول مجلس هشتم و آغاز به كار نمايندگان فعلي شيراز، عملأ بخش عمده‌اي از اين مسير ريلي اجرا شده بود.
قادري ادامه داد: تغيير ايستگاه از شرق شيراز به غرب شيراز كاملا غيركارشناسي و بدون توجيه علمي و منطقي صورت گفته است و هر كس كه موجبات اجراي اين تغيير را فراهم كرده است بايد در اين‌باره پاسخگو بوده و مورد برخورد قانوني قرار گيرد.

* جابه‌جايي ايستگاه راه‌آهن شيراز از صدرا به قصر‌قمشه توسط استاندار قبلي توجيه منطقي دارد

وي با اشاره به جابه‌جايي دوباره ايستگاه شيراز از شهرك صدرا به نزديكي روستاي قصرقمشه، تصريح كرد: ‌براي احداث اين ايستگاه در ‌جنوب شهرك گلستان (محل ايستگاه قبلي راه‌آهن شيراز) وزارت راه و ترابري نيازمند تملك 90 هكتار از اراضي منطقه بود.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه اضافه كرد: وزارت راه و ترابري منابع مالي براي تملك اين 90 هكتار اراضي پيش‌بيني نكرده بود و انتظار داشت كه مسئولان شهري تملك اين اراضي را انجام دهند.
قادري تصريح كرد: با همكاري مسئولان قبلي استانداري فارس، براي برطرف كردن اين مشكل قطعه‌اي 33 هكتاري متعلق به وزارت مسكن و شهرسازي در شرق منطقه "قصر‌قمشه " وجود داشت كه با جابه‌جايي خاص، ايستگاه راه‌آهن شيراز از جنوب شهرك گلستان در امتداد ايستگاه قبلي به اين منطقه انتقال يافت و با فاصله 2 الي سه كيلومتري به سمت غرب ايستگاه قبلي منتقل شد كه همين مورد موجب شده است عمليات تكميل اين خط آهن با تأخير مواجه شود.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان كرد:‌ از زماني كه محل جديد ايستگاه راه‌آهن شيراز تعيين تكليف و عمليات احداث آن آغاز شد، به دليل عدم تأمين به‌موقع منابع مالي از طرف دولت و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور، احداث اين ايستگاه زمان‌بر شد و قطار‌ها مجبور هستند كماكان در همان ايستگاه يا توقفگاه موقت در شهرك صدرا، توقف كنند.
قادري ادامه داد: پس از آنكه ايستگاه راه‌آهن شيراز به غرب اين شهر منتقل شد، براي بار دوم از شرق قصر قمشه نيز به نزديك اين روستا منتقل شده است يعني ايستگاه غربي نيز، تغيير محل پيدا كرده است.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس اضافه كرد: اين تغيير محل فعلي كه در دوره استاندار قبلي صورت گرفته است، كاملا توجيه اقتصادي دارد، زيرا در نقطه قبلي، بايد 90 هكتار از اراضي تملك مي‌شد كه با در نظر گرفتن هر متر مربع از آن اراضي به قيمت 100 هزار تومان، حدود 9 ميليارد تومان براي تملك اراضي لازم بود در صورتي كه با تغيير مكان يك كيلومتري ايستگاه، ايستگاه جديد به محلي منتقل شد كه 33 هكتار اراضي و متعلق به دولت و وزارت راه و ترابري بود.
نماينده مردم شيراز در مجلس ادامه داد: اين اراضي توسط دولت اختصاص يافت و مشكل مابقي آن هم با تغيير كاربري برطرف شد و وزارت راه و ترابري بدون آنكه حتي يك ريال هزينه تملك اراضي منطقه را پرداخت كند، اقدام به احداث مسير و ايستگاه فعلي در نزديكي قصر قمشه كرد.
قادري توضيح داد: جابه‌جايي ايستگاه‌ از غرب شيراز در محل شمال شهرك گلستان به شرق قصر قمشه توجيه منطقي دارد و به درستي صورت گرفته است.

به گزارش فارس وزير راه و ترابري نيز چندي پيش در همايش بزرگداشت روز راهدار، ضمن بيان اينكه ايستگاه راه‌آهن شيراز بايد در شرق اين شهر احداث مي‌شد، از وجود معارضان بر سر راه احداث پل آخر اين مسير ريلي، مشكلات جابجايي ايستگاه، عدم همكاري استانداري وقت و دو شاخه شدن اين مسير از ايستگاه مردوشت و پرهزينه بودن احداث ايستگاه شيراز خبر داده بود.

* مشاركت وزارتخانه‌هاي راه و ترابري و دفاع و بخش خصوصي براي احداث آزاد‌راه اصفهان-شيراز

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اينكه آزاد‌راه اصفهان - شيراز، حدفاصل شيراز تا ايزدخواست و به طول 230 كيلومتر است، تصريح كرد: اين مسير به دو قسمت 115 كيلومتري تقسيم شده است و طي دو قرار دارد ساخته مي‌شود.
قادري افزود: در قرار داد قطعه اول كه بين وزارت راه و ترابري و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح منعقد شده است، از شيراز تا روستاي سده اقليد ‌به طول 115 كيلومتر‌، احداث مي شود.
وي اذعان داشت: در قرارداد قطعه دوم كه بين وزارت راه و ترابري و بخش خصوصي (شركت بهار دريمه) منعقد شده است، از سده تا ايزدخواست ساخته مي‌شود.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان كرد: با احداث اين آزاد‌راه فاصله شيراز تا اصفهان و تهران، حدود 160 كيلومتر كاهش مي‌يابد و مناطق جديد گردشگري را در طول مسير نزديك تر خواهد شد.

به گزارش فارس با احداث آزادراه اصفهان - شيراز طول سفر در اين مسير 160 كيلومتر و زمان‌سفر بيش از دو ساعت كاهش پيدا مي‌كند.
‌از ديگر مزاياي احداث اين آزادراه صرفه جويي در مصرف سوخت به ميزان 136 ميليون ليتر معادل 1000 ميليارد ريال در طي سال است.
‌كاهش سالانه 90 نفر از تلفات جاني و 2000 نفر مجروح ناشي از تصادفات از ديگر مزاياي احداث اين ازاد‌راه است.
بنابراين گزارش با احداث اين آزادراه بخش مهمي از شاهراه منطقه‌اي آسيايي از كريدور شمال و جنوب كشور محقق مي‌شود؛ احداث اين آزادراه همچنين موجب كاهش آلودگي هوا به ميزان 13 ميليون پوند در سال خواهد شد.
عمليات اجرايي احداث اين مسير اين مسير فردا ،دوشنبه، با حضور وزير راه و ترابري آغاز مي‌شود.

 
 
یک شنبه 12 دی 1389  10:26 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها