0

تشكيل كارگروه مشترك براي حمل ريلي فرآورده‌هاي نفتي در تمام طول سال

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

تشكيل كارگروه مشترك براي حمل ريلي فرآورده‌هاي نفتي در تمام طول سال

89/10/12 - 09:51
شماره:8910120221
 
نسخه چاپي ارسال به دوستان
مديرعامل راه‌آهن در گفت‌‌و‌گو با فارس خبر داد:

خبرگزاري فارس: معاون وزير راه و ترابري از انتقال دائمي فرآورده‌هاي نفتي توسط حمل و نقل ريلي در آينده نزديك خبر داد و گفت: در اين باره كار‌گروهي بين وزارت نفت و راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران شكل گرفته است تا با بررسي‌هاي اين كارگروه، سهم راه‌آهن در حمل فرآورده‌هاي نفتي افزايش يابد.


 

عبدالعلي صاحب‌محمدي در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، با اشاره به توافقات راه‌آهن و وزارت نفت در راستاي افزايش حمل فرآورده‌هاي نفتي توسط راه‌آهن، در خصوص پروژه ريل‌نفت، گفت: در اين‌باره چندي پيش راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران مذاكراتي با وزير نفت و معاونان وي در رابطه با تشديد و افزايش سهم حمل و نقل ريلي در انتقال فرآورده‌هاي نفتي داشت.
مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران ادامه داد: طي توافقات صورت گرفته با وزارت نفت، از اين به بعد براي احداث پالايشگاه‌ها، يكي از پارامتر‌هاي بررسي مكان‌يابي آنها در كشور، نزديك بودن به شبكه ريلي است.
صاحب‌محمدي خاطرنشان كرد: در راستاي توسعه حمل فرآورده‌هاي نفتي توسط مخزن‌داران ريلي و طبق طرح جامعه شبكه ريلي كشور، لازم است پايانه‌هاي نفتي و پالايشگاه‌هاي نفتي حتمأ به شبكه ريلي دسترسي داشته باشند تا جابه‌جايي نفت و بنزين از طريق خط آهن توسعه يابد كه اين مورد يكي از توافقات براي فعاليت‌هاي بلند‌مدت است.
معاون وزير راه و ترابري با بيان اينكه هم‌اكنون اغلب پالايشگاه‌هاي كشور از خطوط آهن فاصله دارد و برخي پالايسگاه‌ها نيز به راه‌آهن متصل است، اضافه كرد: طي توافقات انجام گرفته مقرر شده است در راستاي فعاليت‌هاي كوتاه‌مدت برخي پالايشگاه‌ها را به مسير‌هاي خط آهن متصل كنيم.

* انتقال فرآورده‌هاي نفتي توسط راه‌آهن در تمامي طول سال

مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: وزارت نفت تنها سه ماه از سال را در فصل زمستان، متقاضي است كه راه‌آهن فرآورده‌هاي نفتي آنها را حمل كند و در بقيه طول سال، فرآورده‌هاي نفتي از طريق جاده حمل مي‌شود.
صاحب محمدي اظهار داشت: طي توافق با وزارت نفت، موضوع انتقال دائمي فرآورده‌هاي نفتي توسط حمل و نقل ريلي بررسي شد.
معاون وزير راه و ترابري با تأكيد بر اينكه پالايشگاه‌ها طي فعاليت‌هاي ساده‌اي‌ امكان اتصال به شبكه ريلي دارند، تصريح كرد: به زودي شبكه حمل و نقل دائمي فرآورده‌هاي نفتي از كرمان به زاهدان راه‌اندازي مي‌شود.
صاحب محمدي با تأكيد بر اينكه سعي مي‌كنيم مسير‌هاي دائمي حمل و نقل ريلي فرآورده‌هاي نفتي را در كشور افزايش دهيم، اظهارداشت: تلاش شده است خطوط فرعي كه بايد به سمت پالايشگا‌ه‌ها برود، سريع‌تر ساخته شود؛ در اين باره كار گروهي بين وزارت نفت و راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران شكل گرفته است تا با بررسي‌هاي اين كارگروه، سهم راه‌آهن در حمل فرآورده‌هاي نفتي افزايش يابد.
مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: البته در سال آينده همايشي در اين‌باره برگزار مي‌‌شود تا علاوه بر دائمي شدن انتقال فرآورده‌هاي نفتي، موضوع تنوع جابه‌جايي فرآورده‌هاي نفتي نيز بررسي شود.‌

* فعلأ برنامه‌اي براي افزايش حق دسترسي به شبكه ريلي نداريم

در مورد دريافت حق دسترسي به شبكه ريلي از شركت‌هاي باري، اظهار داشت: فعلأ برنامه‌اي براي افزايش حق دسترسي به شبكه ريلي نداريم.
وي ادامه داد: برنامه كلي دولت اين است كه هم‌اكنون پس از اجراي هدفمندي يارانه‌ها مردم و شركت‌هاي خصوصي با كمترين عارضه مواجه شوند بنابراين راه‌آهن جمهوري اسلامي ايراني نيز سعي مي‌كند از اين سياست دولت تبعيت كند مگر در موارد اجبار، كه اين مورد نيز سعي شده است با تمهيدات و بسته‌هاي حمايتي دولت، موانع پيش‌رو و افزايش هزينه‌ها جبران شود.
مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينكه هم‌اكنون با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها، اقبال به بخش حمل و نقل ريلي، بيشتر شده است، اضافه كرد: در سال 1383 راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران 17 ميليون و 200 هزار نفر مسافر را جابه‌جا كرد اما در سال قبل 28 ميليون نفر مسافر توسط راه‌آهن جابه‌جا شد كه اين بدان معني است كه با افزايش تقاضا، ظرفيت سيستم حمل و نقل ريلي نيز روز به روز افزايش مي‌يابد.
معاون وزير راه و ترابري با تأكيد بر ضرورت ايجاد توازن بين حمل بار و مسافر در سيستم ريلي كشور، اذعان داشت: راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران مجبور است سيستم حمل كالا را نيز ارتقاء و توسعه دهد و نمي‌تواند تنها به حمل و نقل مسافري بيانديشد.
صاحب‌محمدي خاطرنشان كرد: همان طور كه از راه‌آهن انتظار مي‌رود بخش مسافري خود را ارتقاء دهد، اين انتظار نيز وجود دارد كه ‌بخش باري خود را نيز توسعه دهد.
به گزارش فارس درآمد سيستم حمل و نقل ريلي،‌ بيشتر از طريق حمل كالا حاصل مي‌شود و جابه‌جايي بار د‌ر راه‌آهن توجيه مالي مطلوبي دارد، اين در حالي است كه حمل و نقل مسافر درآمد چنداني براي سيستم ريلي كشور ندارد.

* افزايش 40 درصدي حمل بار توسط راه‌آهن با تكميل دوخطه بافق‌-‌بندرعباس

مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با تأكيد بر اينكه اگر خطوط ريلي با سرعت بيشتري ساخته و تحويل شود، از نظر توسعه ظرفيت ناوگان مشكلي نداريم، توضيح داد: به زودي مسير ريلي دو خطه‌ بافق - بندر‌عباس تكميل خواهد شد؛ اين خط آهن داراي طول 180 كيلومتر است كه با تكميل آن پيش‌بيني مي‌شود‌ 40 درصد حمل بار راه‌آهن افزايش يابد.

* در سال جاري برنامه‌اي براي انتشار اوراق مشاركت نداريم

معاون وزير راه و ترابري با اشاره به اينكه برنامه‌اي در سال جاري براي انتشار اوراق مشاركت در راستاي توسعه خطوط ريلي نداريم، تصريح كرد: براي سال آينده قصد داريم برنامه مفصلي را براي انتشار اوراق مشاركت اجرا كنيم.
مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با تأكيد بر اينكه بايد روي تجهيز منابع در راه‌آهن فعاليت جدي صورت گيرد، اذعان داشت: روش جذب سرمايه‌ در توسعه راه‌آهن به روش BOT، فاينانس، انتشار اوراق مشاركت و سرمايه‌گذاري خارجي و داخلي است.‌

 
 
یک شنبه 12 دی 1389  9:53 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها