گروه اقتصادي / حوزه بازرگاني و تعاون
89/10/12 - 00:27
شماره:8910110065
مديرعامل اتحاديه تعاوني حملونقل باري در گفتوگو با فارس خبر داد:
خبرگزاري فارس: مدير عامل اتحاديه شركتهاي تعاوني حملونقل بار كشور با اشاره به اينكه 60 هزار خودرو فرسوده در بخش حمل و نقل باري فعال است، گفت: از مجموع 20 هزار خودروي شامل طرح نوسازي و تعويض در سال جاري، به دليل عدم تأمين اعتبار در سال جاري چهار هزار خودرو در دستوركار نوسازي قرار مي گيرد.
نوروزكيا در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: خوشبختانه اجرايي شدن قانون هدفمندي يارانهها توأم با اهتمام و هبستگي ملي مردم ايران بود و با اجراي اين قانون در بخش حمل و نقل بار كشور هيچ مشكلي حادث نشد.
وي ادامه داد: طبق مصوبه رسمي ستاد اجرايي طرح هدفمندي يارانهها، افزايش 15 درصدي نرخ كرايه بخش حمل و نقلي كشور و افزايش بهاي گازوئيل "نفتگاز " از 165 ريال به هزار و 500 ريال از بدو ابلاغ قانون در اين بخش اعمال شد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا افزايش نرخ كرايهها در اين بخش متناسب با هزينهها و انتظارات رانندگان هست يا خير؟، افزود: طي جلسات متعددي كه به اين منظور با ستاد حمل و نقلي كشور داشتيم تصميم بر اين شد كه دولت لوازم جانبي از جمله رغن، لاستيك و قطعات خودرويي را به نرخ اسفند 88 در اختيار بخش حمل و نقل قرار دهد.
مدير عامل اتحاديه تعاوني حمل و نقل بار كشور تأكيد كرد: رشد 15 درصدي نرخ كرايههاي وسائط حمل و نقلي كشور زماني متناسب با هزينهها و انتظارات فعالان در اين حوزه خواهد بود كه دولت به تعهدات خود در رابطه با تأمين و توزيع لوازم جانبي خودروها عمل و از افزايش قيمت ملزومات خودرويي جلوگيري كند.
وي با اشاره به اينكه ابزارهاي كنترلي دولت نيازمند تقويت است، خاطرنشان كرد: مقدار گازوئيل مصرفي مورد نياز بخش حمل و نقلي كشور آزاد تأمين ميشود اما مطابق تدابير كنترلي ستاد حمل و نقل سوخت مقرر شده است بخش حمل و نقلي از اين پس بر اساس پيمايش مسير حمل و نقل و ميزان مصرف سوخت دريافت كند.
وي تصريح كرد: افزايش نرخ 15 درصدي كرايهها در مرحله پايلوت است، بر اساس گفتههاي محمد رويانيان، دولت مكلف شده است كه گازوئيل مورد نياز اين بخش را به بهاي150 تومان تأمين كند.
نوروزكيا ضمن تأكيد بر اينكه تا پيش از اين نرخ كرايهها در بخش حمل و نقل بار به صورت توافقي تعيين ميشد، اظهار داشت: با هدفمندي يارانهها دولت به دنبال سازوكار مناسبي براي همگونسازي نرخ كرايهها و تصويب اين سازوكار در قالب يك قانون اجرايي است كه اگر اين اتفاق بيفتد نرخ كرايه وسائط نقليه ناوگان حمل و نقل بار كشور نيز به صورت واحد تعيين و دريافت خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه در بخش حمل و نقل بار كشور بالغ بر 248 هزار دستگاه وسيله نقليه باري در جابجاييها مشاركت دارند، ادامه داد: در حال حاضر حدود 60 هزار خودروي باري مازاد در چرخه حمل و نقلي كشور فعاليت دارند كه مصرف سوخت آنها بيش از حد استاندارد كشوري " 75 ليتر در هر 100 كيلومتر " است.
وي افزود: مطابق تصميم اتخاذي در قالب طرح خروج خودروهاي فرسوده از چرخه ناوگان حمل و نقلي كشور قرار بود طي سال جاري 10 هزار دستگاه از چرخه باري كشور خارج شوند.
وي با اشاره به اينكه طي سال 89 قرار بود از مجموع 60 هزار دستگاه خودرو باري فرسوده، 10 هزار دستگاه بهينهسازي و 10 هزار دستگاه از رده خارج شوند، تأكيد كرد: به دليل عدم تأمين اعتبارات لازم براي اجراي طرح مزبور قرار شده است در صورت تأمين اعتبار لازم طي ماههاي باقي مانده تا پايان سال چهار هزار دستگاه نوسازي شود، البته هنوز به اين سبب هيچ ابلاغيهاي صورت نگرفته است.
مدير عامل اتحاديه شركتهاي تعاوني حمل و نقلبار كشور در خصوص ابزارهاي حمايتي دولت از بخش حملونقلي بار كشور در زمان هدفمندي يارانهها، گفت: بر اساس تمهيدات انديشيده شده دولت مكلف است لوازم جانبي مورد نياز خودروهاي باري را تأمين و به قيمت اسفند ماه 88 در اختيار رانندگان قرار دهد.
وي تصريح كرد: به لحاظ تأمين قطعات با كسري مواجه نيستيم و قطعات جانبي خودروهاي باري به وفور در بازار موجود است تنها انتظار بخش حمل و نقلي كشور از بخش بازرگاني به خصوص اصناف، كنترل قيمت و كيفيت قطعات خودرويي مورد عرضه در بازار است كه در صورت تحقق اين مهم افزايش 15 درصدي نرخ كرايهها كفاف انتظارات ما را ميدهد.