یاهو، چیزی بیش از یک رقیب ساده برای گوگل
هنگامیکه در اینترنت جست و جو میکنید، آیا اطلاعات زیادی به دست میآورید که هیچ کدام از آنها پاسخ به پرسش شما نیستند؟ اگر پاسخ شما مثبت است، بدانید که در این تجربه تنها نبوده و تعداد بیشماری از کاربران با این مشکل آشنا هستند.
بدون تردید، دست یافتن به اطلاعات مورد نیاز، از میان دامنهی گستردهی دادهها در اینترنت، سادهتر شده است اما همواره مشکلاتی در این راه وجود دارد که باید برطرف گردد.
به عنوان مثال، کاربران با استفاده از امکانات جست و جوی محلی جدید که در موتورهای برتری چون گوگل و یاهو اجرا میشوند، قادر خواهند بود به سادگی اطلاعات مربوط به رستوران مورد نظر در منطقهی خود را به دست آورند.
کاربران باید آگاه باشند که برای محدود کردن دامنهی جست و جوی خود، همراه با نام رستوران، کدپستی منطقه و یا شهر را نیز وارد کنند. اگر چه این گونه جست و جو در مقایسه با گذشته، پاسخهای مرتبطتری را نشان میدهد، اما هنوز هم میتواند مشکل ساز باشد، به گونهای که در هنگام تحویل غذا دریابید به رستوران چندین کیلومتر آن طرف تر، سفارش دادهاید!
به هر روی، کارایی جست و جو در اینترنت، به چه میزان است؟
راندولف هاک، نویسنده و مسئول یک سایت اینترنت، در این زمینه اشاره کرده است که این پرسش، پاسخ قطعی نداشته و به کاربر، تاریخ روز جست و جو و پرسش او، بستگی دارد.
شرکت راهبردهای آنلاین هاک که سمینارهایی در این باره که چگونه به طور کارآ از اینترنت استفاده کنیم، برگزار میکند، گفته است که بهترین مکان برای آگاهی یافتن از آخرین پیشرفتهای جست و جو در اینترنت، صفحات سایتهاییست که امکان جست و جو را فراهم میکنند، یعنی همان جایی که جدیدترین و حساسترین امکانات، نشان داده شده است.
از اواخر دههی ۱۹۹۰ که شرکت گوگل شروع به احاطهی بازار کرده است، میلیونها نفر از موتور جست و جوی گوگل استفاده کرده، اما تنها برخی از این افراد بر روی تبهایی از سایت کلیک کردهاند که به وسیلهی آن به جست و جوی تصاویر، مطالب خبری و بحثهای گروهی پرداختهاند.
به خاطر سپردن دو ترفند ساده، رسیدن به نتیجهی مطلوبتر را امکان پذیر خواهد کرد. قراردادن گیومه در دو طرف عبارت و یا واژههایی که به دنبال آن هستید، به موتور جست و جو کمک میکند که تنها کلماتی را بیابد که همچون درخواست شما، درکنار هم آورده شدهاند. نگاشتن چند لغت بیشتر، در بیشتر موارد به کاربر کمک میکند که درست همان اطلاعاتی را که نیاز دارد، پیدا کند.
گوگل یکی از شرکتهای اصلی در این زمینه است اما شرکتی که امروزه توجه همگان را به خود جلب کرده، یاهو ست.
از آنجایی که صنعت فناوری اطلاعات با سرعت به سوی رقابت میان فراهم کنندگان جست و جو حرکت میکند، آمار سایت Hitwise.com نشان میدهد که یاهو چیزی بیش از یک رقیب ساده برای گوگل است.
در طول هفتهیی که آخرین روز آن ۲۷ مارس بوده است، تعداد مراجعه کنندگان به یاهو برای سایت جست و جو، ۲/۱۰ درصد از سهم بازار جست و جو را به خود اختصاص داده و این آمار در بارهی گوگل، ۹/۱۴ درصد است. افزون بر این، صفحهی اصلی یاهو که در برگیرندهی اخبار، اطلاعات و جست و جو نیز هست، در تمامی دستههای موتورهای جست و جو و دایرکتوریها، با آمار ۲۹ درصد، پر بینندهترین بوده است. یاهو در سال ۲۰۰۳ موتورهای جست و جوی AltaVista و AltheWeb را با دست و دل بازی تمام به قیمت یک میلیارد دلار خریده است.
هاک در این باره گفته که AltaVista ترافیک قابل توجهی را ایجاد نکرده است.
کارشناسان به طـــور کامل از آیندهی موتور «متا» جست و جویی چون Dogpile (http:/www.dogpile.com)، که نتیجه را از موتورهای اصلی جست و جو به دست میآورد، مطمئن نبودهاند. متا جست و جو قول وعدهی رسیدن به نتایج کامل و فراگیر را داده است. هم چنین گونههای جدید موتورهای متا جست و جو، دارای فناوری است که به نتایج سر و سامان میدهد.
موتورهای جست و جوی برتر با داشتن میلیاردها صفحهی وب، فاقد اطلاعات عمومی بوده که در بانکهی اطلاعاتی در دسترس، پیدا میشوند. در نتیجه به وجود آمدن خلاهایی در اطلاعات به عنوانوبهای نامرعیاجتناب ناپذیر خواهد بود. بی جا نیست برای مثال از Bartleby.com نام بریم که در آن همه چیز، از متن کامل شعرهای هومر (اودیسه) گرفته تا نشانی مراسم آغاز به کار رییس جمهور آمریکا وجود دارد، اما بازدیدکنندگان احتمالا چیزهای بسیاری را در این سایت از دست میدهند.
مردمی که به موتورهای جست و جو وابسته هستند تا بیماری ویژهیی را پیدا کنند و یا اطلاعات پزشکی به دست آورند، به سادگی میتوانند در سایتهای معتبری چون بانک اطلاعاتی National Library of Medicines PubMed به مطالب مورد نیاز خود دست رسی پیدا کنند.
در نهایت آقای هاک گفته است که برای هر چیز حساس باید گامهای بیشتر برداشته و پای خود را فراتر از آن چه که در موتورهای جست و جو پیدا میشوند، بگذارید.