0

آقا محمد بیدآبادی(ره) - ۲

 
norkoda
norkoda
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1391 
تعداد پست ها : 520
محل سکونت : قم

آقا محمد بیدآبادی(ره) - ۲


 

آقا محمد بیدآبادی(ره)

آقا محمد بیدآبادی(ره) - ۲

آقامحمد بیدآبادی، (درگذشت ۱۱۹۷ یا ۱۱۹۸ق/۱۷۸۳ یا ۱۷۸۴م)، حکیم، عارف، متأله و مدرس قرن دوازدهم هجری قمری است. شهرتش بیشتر بواسطه سلوک عارفانه و همچنین رواج دادن حکمت متعالیه ملاصدرا است.

شاگردان
آقامحمد بیدآبادی در اصفهان به تدریس علوم عقلی و نقلی پرداخت و شاگردان بسیاری پرورش داد. شاگردان مهم بیدآبادی عبارت اند از: ملاعلی نوری، ملامحراب گیلانی، حاج محمد ابراهیم کرباسی ـ که طبق وصیت پدرش تحت تربیت و تعلیم خاصّ بیدآبادی بوده است-[۲۵] میرزا ابوالقاسم خاتون آبادی، ملاعبدالکریم اشراقی قاینی، سید حسین قزوینی، میرزا ابوالقاسم قمی، ملانظر علی گیلانی، صدرالدین محمد دزفولی، اسماعیل جزایری و میرزا هدایت الله مشهدی. ملا مهدی نراقی و میرزا محمدعلی میرزامظفر، مدرس آثار شیخ اشراق، را نیز از زمره شاگردان او دانسته اند.[۲۶]
آثار آقامحمدبیدآبادی
آثار چاپی

۱. آداب السیر و السلوک، رساله ای به زبان عربی در پاسخ به درخواست فقیه مشهور میرزا ابوالقاسم گیلانی، معروف به میرزای قمی. متن این نامه و ترجمه آن را علی صدرایی خویی در مجله پیام حوزه (قم، ۱۳۷۳ش، شم ۶) به چاپ رسانده است.
۲. « التوحید علی نهج الترجید »، یا « مبدأ و معاد »، یا « رساله توحیدیه »، رساله کوتاهی به فارسی. این اثر به کوشش جلال الدین آشتیانی در منتخباتی از آثار... چاپ شده است.
۳. حسن دل، در سیروسلوک و اخلاق، به فارسی که بلندترین نامه اوست.
۴. حواشی بر اسفار صدرالمتألهین، که به چاپ سنگی (تهران، ۱۲۸۲ق) رسیده است.[۲۷]
۵. « دستورالعمل اخلاقی »، به کوشش عبدالرضا ایزدپناه (حوزه، قم، ۱۳۷۲ش، شم ۴).
۶. « دو رساله در سیروسلوک »، مشتمل بر پاسخی به سیدحسین قزوینی و فصلی در آداب تخلیه و تحلیه، به زبان فارسی.
۷. « رسالة فی السیر و السلوک »، یا « پندنامه »، یا « رساله همتیه »، نامه ای به فارسی برای پاره ای از شاگردان که بارها از جمله در منتخباتی از آثار به کوشش جلال الدین آشتیانی به چاپ رسیده است.
بیدآبادی نامه های دیگری نیز به فارسی و عربی ـ که موضوع آنها نیز دستورهای اخلاقی است ـ به برخی شاگردان و عالمان عصر نوشته است. در انتساب برخی از رساله ها به بیدآبادی جای تردید است.[۲۸]
آثار خطی
۱. تفسیر قرآن کریم، خلاصه ای از تفسیر غرایب القرآن نظام الدین نیشابوری که متن تدریس بیدآبادی در مدرسه حکیم اصفهان بوده است. نسخه ای از این اثر به تاریخ ۱۱۷۳ق به خط شکسته نستعلیق زیبای مؤلف در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می شود.[۲۹]
۲. حاشیه بر مشاعر ملاصدرا.
۳. حاشیه بر معانی الاخبار شیخ صدوق.[۳۰]
۴. رساله ای در کیمیا.[۳۱]
۵. جُنگی در کیمیا، که از کتاب های مختلف گردآوری شده، و نسخه ای از آن به خط خود او موجود است.[۳۲]
آثار یافت نشده
بیدآبادی آثار دیگری نیز داشته است که نسخه ای از آنها در دست نیست، از آن جمله است:
۱. خلاصۀ الصافی فی تفسیر القرآن فیض کاشانی، مؤلف در پایان تفسیر خود (آثار خطی، شم ۱) وعده داده است که این اثر را در ادامه همان نسخه درج کند.
۲. حاشیه بر قرةالعیون ملامهدی نراقی[۳۳]
۳. نامه نگاری هایی با کاشف دزفولی[۳۴]
۴. مجموعه نامه های آقا محمد بیدآبادی بوسیله علی صدرایی خویی جمع آوری و در کتابی به نام « تذکرة السالکین » چاپ شده است.
وفات و مدفن
خوانساری و محمدحسن زنوزی وفات بیدآبادی را در ۱۱۹۷ق نوشته اند[۳۵]، اما مفتون دنبلی[۳۶] که از ملاقات خود با بیدآبادی و نیز از دریافت خبر وفاتش سخن می گوید، آن را در ۱۱۹۸ق گزارش کرده، و معلم حبیب آبادی[۳۷] نیز بنا به سند مکتوبی همین تاریخ را آورده است.
مدفن وی در تخت فولاد اصفهان، جنب دیوارشرقی تکیۀ آقاحسین خوانساری، نزدیک آرامگاه پدرش واقع شده است.[۳۸] به رغم سفارش خود او در ۱۲۵۴ق عمارتی چهارطاقی بر آرامگاهش بنا نهادند.[۳۹] به او کراماتی نسبت داده، و برخی نیز زیارت قبر او را مایۀ توسل و برکت می شمرده اند.[۴۰]

 

پنج شنبه 12 فروردین 1395  9:24 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها