نماز و شیطان
نماز عامل دوری شیطان و سیاه شدن چهره اوست(23) نماز سبب شکست شیطان است(24)، چون نمازگزار در دژ محکم نماز از خود دفاع میکند.(25) بی دلیل نیست که فریاد ابلیس از نمازگزار و سجده طولانی او بلند است (26) و به انسان حسادت میکند.(27)
نماز، سبب بخشش گناه و وسیله محو آن است. گناهان گذشته، با به جا آوردن نماز بخشیده میشوند.
نمازگزار از شر شیطان در امان است(28)، چون نماز سبب راندن شیطان میشود (29) و حتی در لحظه مرگ نیز شیطان از نمازگزار دور میگردد.(30) شیطان از نماز عصبانی میشود(31) چون سبب سرکوبی اوست (32) و شیطان از نمازگزارِ جدّی میترسد.(33)
23. قال رسول اللّه صلی الله علیه و آله: «الصلاة تُسَوِّدُ وجهَ الشَّیطان؛ نماز، چهره شیطان را سیاه میکند.» ابوالقاسم پاینده، نهجالفصاحة، ص 396.
24. قال امام المهدی علیهالسلام: «ما اَرْغَمَ أنفَ الشَیْطانِ به شیْ ءٍ مِثْلِ الصَّلاةِ؛ هیچ چیز مثل نماز، بینی شیطان را به خاک نمیمالد.» بحارالانوار، ج 53، ص 182.
25. قال علی علیهالسلام: «اَلصَّلاةُ حِصنٌ مِنْ سُطواتِ الشَّیطانِ؛ نماز دژی در مقابل حملات شیطان است.» غررالحکم و دررالکلم، ص 56؛ میزان الحکمة، ج 5، ص 367؛ شهید ثانی، اسرار الصلاة، ص 10.
26. قال امیرالمۆمنین علی علیهالسلام: «اِنَّ الْعَبْدَ اِذا سَجَدَ نَادی اِبلیسُ یا وَیْلَه؛ بنده هنگامی که سجده میکند، ابلیس میگوید: وای بر من.» محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج 3، ص 264؛ بحارالانوار، ج 82، ص 233.
27. بحارالانوار، ج 79، ص 207.
28. قال علی علیهالسلام: «ذِکرُ اللهِ دَعامَةُ الْایمانِ وَ عِصْمَةٌ مِنَ الشَّیطانِ؛ ذکر خدا (نماز)، ستون ایمان و در امان بودن از شیطان است.» عبدالواحد تمیمی آمدی، منتخب الغرر، ص 22.
29. قال علی علیهالسلام: «ذِکْرُ اللّهِ مَطْرَدَةُ الشَّیطانِ؛ یاد خدا (نماز)، شیطان را میراند.» منتخب الغرر، ص 20.
30. قال الصادق علیهالسلام: «إنّ مَلکَ الْمَوتِ یَدْفَعَ الشَّیطانَ عَنِ الْمُحافظِ عَلَی الصَّلاةِ؛ عزرائیل، شیطان را از کسی که بر نمازش مواظبت مینموده، دفع میکند.» وسائل الشیعه، ج 2، ص 19.
31. بحارالانوار، ج 87، ص 161.
32. همان، ج 53، ص 182.
33. امام رضا علیهالسلام نقل کرد که پیامبر فرمود: «لَا یَزالُ الشَّیطانُ ذَعِراً مِنَ المۆمنِ ما حافظ علی الصَّلواتِ الْخَمسِ؛ شیطان همواره از مۆمنی که بر نمازش مواظبت میکند، میترسد.» شیخ صدوق، عیون اخبارالرضا، ج 2، ص 28.