اهمیت نماز صبح از نظر روایات
شيخ حر عاملي، در «وسائل الشيعه» يکي از باب هاي جماعت را اين عنوان قرار داده: «باب تأکّد استحباب حضور الجماعة في الصبح و العشائين؛ حضور در نماز جماعت صبح و مغرب و عشا، مستحب مؤکد است» و در اين رابطه سه حديث را ذکر کرده است. علامه مجلسي نيز در بحارالانوار، رواياتي آورده است.
امام صادق (عليه السلام) فرمود: «اما انه ليس من صلاه اشدّ علي المنافقين من هذه الصلاة اشد علي المنافقين من هذه الصلاة و العشاء».
رسول خدا (صلي الله عليه وآله و سلم) روزي پس از اداي نماز صبح در مسجد، رو به اصحاب کرده و از حال مردمي که نامشان را يک به يک برد، پرسيد که آيا اينان به جماعت حاضر شده اند؟ اصحاب عرض کردند: نه يا رسول الله! حضرت با تعجب پرسيد: آيا غايب اند؟ بعد فرمود:
«به راستي که هيچ نمازي بر منافقان از اين نماز صبح و نماز عشا، دشوارتر نخواهد بود»(1).
امام صادق (عليه السلام) از رسول خدا نقل مي کند که فرمود: «من صلّي الغداه و العشاء الاخره في جماعه فهو في ذمه، فمن ظلمه فانما يظلم الله و من حقره فانما يحقر الله عزوجل؛ هر کسي نماز صبح و عشا را با جماعت به جا آورد، در تحت نگهباني و ذمه خدا قرار مي گيرد و هر کس به او ستم کند، گويا خدا را ستم کرده است و هر کسي او را تحقير کند، همانا خدا را تحقير کرده است»(2).
پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله وسلم) فرمود: «و لو علموا الفضل الذي فيهما (صلاه الغداه و العشاء) لا توهما و لو حبوا؛ اگر بدانند فضيلت خواندن نماز صبح و عشا [با جماعت] را، به (سوي) آن مي آيند هر چند با زانوها و دست ها باشد مانند راه رفتن کودک با نشستنگاه خود»(3).
و در حديثي ديگر فرمود: «من صلّي المغرب و العشاء الاخره و صلاه الغداه في المسجد في جماعه فکانما احيي الليل کله؛ هر کس نماز مغرب و عشا و صبح را در مسجد با جماعت بخواند، گويا تمام شب را احيا نگه داشته» (4).
و نيز فرمود: «لان اصلي الصبح في جماعه احب اليَّ من ان اصلّي ليلتي حتي اصبح؛ اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم، در نظرم محبوب تر از عبادت و شب زنده داري تا صبح است»(5).
پی نوشت ها:
1- وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي ، ج 5، ص 378؛ ثواب الاعمال عقاب الاعمال، شيخ صدوق، ص 275؛ بحارالانوار، ج85، ص 9.
2- بحار الانوار، ج 85، ص 12 و 13، ح 22؛ محجه البيضاء، فيض کاشاني، ج1، ص 343.
3- همان.
4- وسائل الشيعه، ج5، ص 378.
5- کنز العمال، علاء الدين هندي، ح 22792.