0

آیا سجده برای خدا بود یا برای آدم؟

 
a433b6090c
a433b6090c
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1394 
تعداد پست ها : 14919
محل سکونت : خراسان جنوبی

آیا سجده برای خدا بود یا برای آدم؟

آیا سجده برای خدا بود یا برای آدم؟

http://file.tebyan.net/a433b6090c/43327619205092465883_thumb.png



شكّی نیست كه سجده به معنی پرستش مخصوص خدا است، و غیر از خدا هیچ معبودی در جهان نیست، و معنی توحید (الله) (توحید عبادت)‌همین است كه غیر خدا را پرستش نكنیم.

بنابراین جای تردید باقی نمی‌ماند كه فرشتگان برای آدم سجده پرستش نكردند بلكه سجده برای خدا به خاطر آفرینش چنین موجودی بود و یا این كه، سجده برای آدم به معنی خضوع در مقابل آدم بوده است نه پرستش.

و نظیر این بحث در سجده پدر و مادر و برادران یوسف ـ علیه السّلام ـ در برابر او نیز خواهد آمد. [1]

در احتجاج از حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ از پدران گرامیش ـ علیهم السّلام ـ نقل شده كه: یك مرد یهودی از امیر مؤمنان ـ علیه السّلام ـ در معجزات پیغمبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ در مقابل معجزات انبیاء ـ علیهم السّلام ـ سئوال كرد و گفت: خدا ملائكه را برای آدم به سجده كردن وادار نمود، آیا درباره (محمّد) چیزی از این قبیل انجام داد؟ علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: صحیح است، امّا خداوند ملائكه را به سجده كردن آدم وادار كرد نه به عنوان عبادت تا غیر از خداوند عزّوجلّ یعنی آدم را عبادت كرده باشند، بلكه به عنوان اعتراف به برتری او و رحمتی از جانب خدا برای آدم بود، امّا خدا به محمّد ـ صلّی الله علیه و آله ـ بالاتر از این داد، (چه این كه) خداوند جل و علا در جبروتش بر او درود فرستاد و تمام ملائكه نیز درود فرستادند و عموم مؤمنان متعبدند كه درود بر او بفرستند، پس‌ای یهودی این (كرامت از كرامت آدم) بیشتر است!

در تفسیر قمی نقل شده است كه: خدا آدم را آفرید سپس چهل سال تصویر (مجسمه) آدم باقی ماند و شیطان از كنار آن عبور می‌كرد و می‌گفت برای مطلب مهمّی آفریده شده‌ای (یا برای چه مطلبی آفریده شده‌ای؟) سپس عالم مراد امام است فرمود: شیطان گفت: اگر خدا به من دستور دهد برای این سجده كنم سرپیچی خواهم كرد، تا آنجا كه می‌فرماید: سپس خداوند متعال به ملائكه فرمود: برای آدم سجده كنید، همگی سجده كردند ولی ابلیس آن حسدی را كه در دل داشت ظاهر ساخت و از سجده كردن امتناع ورزید.

در تفسیر این كلام خدا (فبدت لهما سوآتهما) فرمود: عورت آن دو (آدم و حواء) دیده نمی‌شد بعداً آشكار شد و فرمود: ‌درختی كه آدم از خوردن آن ممنوع گردید (سنبله) بود (ظاهراً اشاره به خوشه گندم است).[2]

این آیات، مقام و عظمت و جلالی را كه خدا به آدم داده بیان می‌كند كه به یاد بیاور‌ای محمّد (اذ قلنا للملائكه اسجدوا لآدم) وقتی كه ما به ملائكه گفتیم برای آدم سجده كنید، ظاهر آیه نشان می‌دهد كه امر خدا متوجّه همه ملائكه حتّی جبرئیل و میكائیل بوده است. آیات دیگر چون (فسجد الملائكه كلهم اجمعون الّا ابلیس) [3] در همه ملائكه سجده كردند جز ابلیس همین مطلب را تأیید می‌كند كه امر متوجّه همه بوده است. بعضی دیگر معتقدند: مخاطب این امر گروهی از ملائكه بودند كه شیطان از آنها بود.


[1] - تفسیر نمونه، ‌ج ۱، ص ۱۸۳.
[2] - تفسیر المیزان، ج ۱، ص ۱۶۳.
[3] - آیه‌ی ۳۰ از سوره‌ی حجر و ۷۳ از سوره‌ی ص.

 

یک شنبه 9 اسفند 1394  9:19 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها