پاسخ به:سبک_زندگی_از_دیدگاه_قرآن
حق_خویشاوندان
🔸امام باقرعلیه السلام مىفرماید:
قبل از اسلام، افراد نابینا، لنگ و مریض حقّ نداشتند با افراد سالم غذا بخورند. این آیه به آنان اجازه داد تا با افراد سالم و دستهجمعى غذا بخورند، یا اگر خواستند جداگانه میل كنند.(١)
🔸علاّمه طباطبایى مىفرماید:
ظاهر آیه چنین است كه خداوند براى مؤمنان حقّى قرار داده كه بتوانند از خانه فرزندان و خویشان و دوستانشان به میزان احتیاج بخورند و مصرف كنند و این اذن، كلّى و فراگیر است، لكن ابتداى آیه به سه گروه اشاره كرده كه معمولاً نمىتوانند غذاى خود را تأمین كنند و نیازمند دیگران هستند، اما حكم به این سه گروه اختصاصى ندارد و براى همه مؤمنان است.(٢)
🔸این آیه تنها اجازه استفاده از خانه خویشانِ نَسَبى را بیان كرده و نامى از فامیل سببى مثل پدرزن، مادرزن، برادرزن و خواهرزن نبرده است.
🔸این آیه تنها دربارهى غذا خوردن است، ولى تصرّفات دیگر مشروط به گرفتن اجازه است. و خوردن غذا از خانههاى یادشده نیز باید طبیعى و دور از اسراف و تبذیر باشد.(٣)
🔸امام باقر علیه السلام فرمود:
هنگامى كه شخصى وارد خانه مىشود و بر اهل آن سلام مىكند و آنان جواب دهند، این سلام بر خویشتن است.(۴)
🔸خانهى فرزند در این آیه نیامده است، شاید به خاطر این كه این مورد، روشن و مسلم است. در حدیث مىخوانیم: «انت و مالك لابیك» تو و مالت از آن پدرت مىباشید.
١) تفسیر نورالثقلین.
٢) تفسیر المیزان.
٣) تفسیر صافى.
۴) تفسیر نورالثقلین.
تنها امید خلق جهان یابن فاطمه ای منتهای آرزوی اولیاء بیا
بالا گرفته ایم برایت دو دست را ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا
برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
شنبه 8 اسفند 1394 8:57 PM
تشکرات از این پست