0

رونق اقتصاد آذربایجان غربی با وصل شدن به راه آهن سراسری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

رونق اقتصاد آذربایجان غربی با وصل شدن به راه آهن سراسری

پنجشنبه 9 دي 1389 ۱۱ : ۴۵ ساعت
منبع : واحد مركزي خبر
نسخه قابل چاپ ارسال برای دیگران
پایگاه اطلاع رسانی صد خبر | sadkhabar.ir
رونق اقتصاد آذربایجان غربی با وصل شدن به راه آهن سراسری
اجرای طرح 184 کیلومتری راه آهن مراغه – ارومیه در سال 80 آغاز شد و در برنامه ریزیهای اولیه ، سال 85 زمان بهره برداری از این طرح تعیین شده بود اما اکنون در حالی به سال90 نزدیک می شویم که اجرای این طرح به سبب مشکلات فنی و اعتباری پیشرفت برنامه ریزی شده را نداشته است .

به گزارش واحد مرکزی خبر ، بنابر اعلام وزارت راه و ترابری ، دهه فجر امسال خبرهای خوبی از راه آهن مراغه – ارومیه به گوش خواهد رسید . البته منظور از این خبرها ، به احتمال زیاد بهره برداری از ایستگاه میاندوآب است که ریل گذاری 48 کیلومتری آن در حال پایان یافتن است . هر چند این ایستگاه طبق  برنامه ریزی اولیه باید سال 83 به بهره برداری می رسید .

 

رحمانزاده مدیرکل راه وترابری آذربایجان غربی مهمترین مانع اجرای سریع این طرح را روند کند اختصاص اعتبار سالیانه اعلام کرد .

 

مددی معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی هم گفت اگراعتبارات با این روند اختصاص یابد ، شاید رسیدن قطار به ارومیه چند سال دیگر طول بکشد .

 

محمدی مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربناها نیز گفت تاکنون برای این طرح 180 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن 200 میلیارد تومان دیگر نیاز است که امسال تنها 22 میلیارد تومان اختصاص یافته است که آن نیز تنها کفاف معوقه پیمانکاران قبلی را می کند .

 

بنا بر اعلام اداره کل راه و ترابری آذربایجان غربی ، اجرای طرح راه آهن مراغه – ارومیه 52 درصد پیشرفت دارد و تقریبا هر سال تنها 5 درصد کار انجام شده است که در صورت ادامه این روند شاید بتوان پیش بینی کرد سال 1400 سال پایان انتظارها باشد .

 

طالبی مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی گفت سالانه 8 میلیون تن بار و 15 میلیون مسافر در استان جابجا می شوند .

 

اگر 8 میلیون تن بار را تقسیم بر20 تن بار برای هر کامیون بکنیم ، عدد بدست آمده به معنی تردد 400 هزار کامیون و تریلی در جاده های آذربایجان غربی در سال خواهد بود و اگر 15

 

میلیون مسافر را تقسیم بر میانگین 10 سرنشین به احتساب سواری ، مینی بوس و اتوبوس بکنیم ، عدد بدست آمده نشاندهنده تردد یک میلیون و 500 هزار خودرو در محورهای استان خواهد بود .

 

اسکندری رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی هم میزان صادرات استان را امسال حدود700 میلیون دلار اعلام کرد و این یعنی جاده های پرتراکم در آذربایجان غربی .

 

محمودی معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت این استان فقط 100 کیلومتر بزرگراه دارد .

 

سرهنگ اشرف رضایی هم گفت سالانه 350 نفر در جاده های آذربایجان غربی جان خود را از دست می دهند که بیش از 70 درصد آنها در محورهای جنوب استان که طرح راه آهن در آنها اجرا می شود ، اتفاق می افتد .

 

از آنجا که راه آهن بخش مهم و حیاتی یک کشور محسوب می شود و آذربایجان غربی که در همسایگی کشورهای ترکیه و عراق و جمهوری خود مختار نخجوان قرار دارد ، مناسبات اقتصادی

 

و بازرگانی این استان با استانهای همجوار در این کشورها ، اهمیت راه آهن را برای این استان دو چندان کرده است و سرعت بخشیدن به ساخت راه آهن در این استان موجب رونق اقتصاد ، عمران و توسعه منطقه خواهد شد.

 
 
پنج شنبه 9 دی 1389  12:02 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها