0

راههاي بازيافتي

 
amirpetrucci0261
amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

راههاي بازيافتي

بازيابي گوگرد از سوختهاي فسيلي به منظور جلوگيري از آلودگي هوا و ايجاد خوردگي در دستگاه ها باعث مي شود به اجبار مقادير معتنابهي گوگرد در صنايع مربوط توليد شود که توليد آن بخصوص در صنايع پالايش نفت و گاز ايران چشمگيرتر و بخش قابل توجهي از آن مازاد بر مصرف است ، زيرا در مقابل حجم عظيم توليد گوگرد، مصرف آن بسيار محدود و در حجمهاي بسيار کم است.
از طرف ديگر صادرات اين ماده ، حداقل از برخي پالايشگاه ها داراي مشکلات خاص خود بوده و از لحاظ اقتصادي چندان مقرون به صرفه نيست.
به طور کلي پيش بيني هاي به عمل آمده نشانگر آن است که توليد سالانه گوگرد در جهان رو به افزايش است و اين مساله به چند علت است. اولا نفتهاي خام استخراجي در دنيا بتدريج ترش شده اند و درصد گوگرد آنها بالاست و ثانيا با توجه به محدوديت ها و قوانيني که از لحاظ حفظ محيطزيست وضع شده است ، درصد گوگرد همراه فرآورده هاي نفتي بايد کاهش يابد، پس انديشمندان و متخصصان مربوط وادار شده اند که درباره مصرف گوگرد مازاد بررسي و مطالعاتي انجام دهند.
در ايران نيز سالانه بيش از 2 ميليون تن گوگرد توليد مي شود و با توجه به قيمت بسيار پايين صادرات (حدود 50دلار براي هر تن) بايد به توسعه صنايع وابسته در کشور انديشيد.به گفته مهندس علي احسان نظربيگي ، مسوول اجراي اين طرح در پژوهشگاه صنعت نفت ، يکي از کاربردهاي قابل توجه گوگرد، به کارگيري آن در راهسازي و ساخت بتون آسفالتي گوگرددار و يا ماسه آسفالت گوگردي است.
علاوه بر آسفالت گوگردي که در اينجا بحث مي شود، مي توان از گوگرد در ساخت انواع کودهاي شيميايي ، بتون گوگردي ، صنايع دارويي و غذايي ، نساجي ، لاستيک و پليمر نيز استفاده کرد.

بازيافت گوگرد

نظربيگي ، تحقيقات و فعاليت هاي انجام گرفته در اين زمينه در پژوهشکده پالايش نفت پژوهشگاه صنعت نفت را شامل انجام بررسي و مطالعات درباره امکان به کارگيري گوگرد در راهسازي ، بررسي عملکرد شيميايي گوگرد در قير و تغيير در خواص قير پس از اختلاط با گوگرد، بررسي تاثير افزايش گوگرد در خواص بتون آسفالتي در آزمايش ميداني و انجام آزمايش صحرايي (ساخت عملي جاده) آسفالت گوگردي با همکاري شرکت پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد (خانگيران) و بررسي عملکرد آن مي داند و دستاوردهاي نتايج به دست آمده از فعاليت هاي پژوهشگاه در اين زمينه را به شرح زير بيان مي کند:


1- توليد صنعتي آسفالت گوگردي با تغييرات نسبتا ساده در کارخانجات متداول آسفالت انجام پذير و حمل و پخش و کوبيدن آسفالت گوگردي نيز با همان دستگاه هاي معمولي امکان پذير است.


2- آلودگي هاي حاصل در مراحل ساخت و اجراي آسفالت گوگردي در صورت انجام اقدامات لازم از قبيل تنظيم دما و استفاده از وسايل ايمني مانند ماسک تنفسي و عينک قابل کنترل است و پس از مراحل بالا، هيچ گونه آلودگي در زمان سرويس دهي جاده گزارش نشده است.


3- کيفيت و دوام آسفالت گوگردي در بيشتر نقاط جهان ، معادل يا بهتر از آسفالت معمولي گزارش شده است.


نسل جديد آسفالت

استفاده از گوگرد در راهسازي سابقه اي در حدود يکصد ساله دارد. رويکرد همگاني اوليه در دهه 70 ميلادي و به دنبال بحران انرژي در دنيا بوده است که منجر به ساخت دهها قطعه آزمايشي آسفالت گوگردي در نقاط مختلف دنيا شد. اولين قطعات آسفالت گوگردي اواسط دهه 70 ميلادي در امريکا و کانادا ساخته شد و سپس تا سال 2002 ميلادي حدود 4200 کيلومتر آسفالت گوگردي در بيش از 200 نقطه جهان ساخته شد و مورد ارزيابي قرار گرفت که ازجمله اين کشورها مي توان به امريکا، انگلستان ، فرانسه ، لهستان ، اسپانيا، فنلاند، بلژيک ، نروژ، عراق ، کويت و عربستان سعودي اشاره کرد.


نظربيگي مي افزايد: ساخت قطعات آزمايشي آسفالت گوگردي در دهه 80 رو به کاهش نهاد، ولي اواخر دهه 90 بارديگر روبه افزايش گذاشته است. علت اين موضوع تغيير در قيمت نسبي گوگرد و قير در اين دوره هاست که با افزايش اين نسبت ، ساخت آسفالت گوگردي داراي توجيه اقتصادي است و تمايل به ساخت آسفالت گوگردي افزايش مي يابد. در کشور ما نيز از دهه 70 ميلادي پژوهش هايي در اين زمينه در سازمان هاي مختلف از جمله وزارت راه و ترابري ، دانشگاه ها، آزمايشگاه فني و مکانيک خاک ، سازمان توسعه راهها و نيز پژوهشگاه صنعت نفت آغاز شد. به طور کلي به دليل ضعفهاي ذاتي قير و لزوم افزايش محدوده کاربري آن ، امروزه اکثر قيرهاي راهسازي در دنيا با کمک مواد افزودني مانند پليمرها اصلاح مي شوند.


در ايران اين مواد افزودني اغلب وارداتي و گرانقيمت هستند، در صورتي که گوگرد ماده اي ارزان و در دسترس است که کيفيت و دوام آسفالت را ارتقا مي دهد. از طرف ديگر، ساخت آسفالت گوگردي با تغييرات نسبتا ساده اي در کارخانه هاي معمولي آسفالت امکان پذير بوده و حمل ونقل و پخش و کوبيدن آن با روشهاي متداول انجام پذير است ، بنابراين ساخت و اجراي اين نوع آسفالت به هيچ گونه فناوري پيچيده اي احتياج ندارد


مهندس نظربيگي به کارگيري اين نوع آسفالت را در ايران با توجه به دلايل متعدد ضروري مي داند:


تفاوت قابل ملاحظه قيمت گوگرد و قير در ايران:

با توجه به اين که وزن مخصوص گوگرد حدود 2 برابر قير است ، براي جايگزيني معادل حجمي قير با گوگرد بايد به ازاي يک گرم قير، 2گرم گوگرد در آسفالت وارد شود. در مراجع مختلف ذکر شده است که چنانچه قيمت قير بيش از 2 برابر قيمت گوگرد باشد، اين جايگزيني از لحاظ اقتصادي توجيه پذير است. در حال حاضر قيمت قير بيشتر از 2 برابر قيمت گوگرد است.


يافتن موارد مصرف انبوه براي گوگرد مازاد در ايران:

توليد سالانه آسفالت در ايران بيش از 20 ميليون تن است و چنانچه درصد قير در آسفالت حدود 5 درصد در نظر گرفته شود، اگر حدود 30 درصد قير با گوگرد جايگزين شود، سالانه امکان مصرف بالقوه صدها هزار تن گوگرد در راهسازي وجود دارد.


افزايش کيفيت و دوام آسفالت با ماده افزودني بسيار ارزان:

به دليل ضعفهاي ذاتي قير و لزوم افزايش محدوده کاربري آن ، امروزه بيشتر قيرهاي راهسازي در دنيا با کمک مواد افزودني مانند پليمرها اصلاح مي شوند. در ايران اين مواد افزودني وارداتي و گران قيمت هستند، در صورتي که گوگرد ماده اي ارزان و در دسترس است که کيفيت و دوام آسفالت را ارتقاء مي دهد.


بومي بودن فناوري مورد استفاده:

ساخت آسفالت گوگردي با تغييرات نسبتا ساده اي در کارخانه هاي معمولي آسفالت امکان پذير است و حمل ونقل و پخش و کوبيدن آن با روشهاي متداول انجام پذير است ، بنابراين ساخت و اجراي اين نوع آسفالت به هيچ گونه فناوري پيچيده اي احتياج ندارد.


جبران نقيصه سنگهاي معدني نامرغوب:

براي تهيه مخلوط آسفالتي با کيفيت بالا، سنگدانه هاي مورد استفاده بايد داراي استحکام و کيفيت مناسبي بوده و ضمن داشتن وجوه شکسته ، سطوح آنها از مواد آلوده کننده عاري باشد و در ضمن دانه بندي آنها پيوسته باشد. در بسياري از نقاط کشور ما، تهيه سنگدانه مرغوب ممکن نيست و تهيه آسفالت بايد با سنگدانه موجود و در دسترس محلي صورت پذيرد. به کارگيري گوگرد در توليد آسفالت اين نقيصه را تا حدود زيادي جبران مي کند.


امکان توليد ماسه آسفالت گوگردي با ماسه کويري:

به دليل وسعت زياد مناطق کويري در ايران و اين موضوع که تنها مصالح موجود در اين مناطق ماسه بادي است ، ساخت بتون آسفالتي در اين مناطق پرهزينه است. با توجه به مطالب بالا مي توان با به کارگيري ماسه کويري و گوگرد و قير، در مناطق فوق جاده آسفالته با کيفيت قابل قبول و قيمت پايين ساخت.


افزايش ارز وارداتي:

با صرفه جويي در مصرف قير و صادرات قير به جاي گوگرد، حداقل 80 دلار به ازاي هر تن ، ارز اضافي به دست خواهد آمد. با توجه به افزايش توليد گوگرد در جهان و افزايش تقاضا براي خريد قير، اين روند (به دست آمدن ارز اضافي) رو به گسترش خواهد بود. با توجه به اين مزايا به نظر مي رسد ساخت و اجراي آزمايشي آسفالت گوگردي در يک منطقه انتخاب شده و مشاهده مشکلات ساخت و اجرا و همچنين بررسي عملکرد آن در زير بار ترافيک و تحت شرايط مختلف جوي ، بهترين روش به منظور بررسي مسائل مربوط به انجام اين نوع آسفالت است که در صورت موفقيت ، موجب ترويج اجراي آسفالت گوگردي در ايران و حتي عرضه اين فناوري به کشورهاي همسايه خواهد شد.

بهاره صفوی-روزنامه جام جم-شماره2047

پنج شنبه 9 دی 1389  11:33 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها