0

روز مهندس+ امتیاز ویژه

 
pebdani
pebdani
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1393 
تعداد پست ها : 204
محل سکونت : اصفهان

روز مهندس+ امتیاز ویژه

سالروز بزرگداشت خواجه

نصیرالدین طوسی

روابط عمومی راسخون (روز  مهندس ) را به همه ی مهندسین ایران اسلامی تبریک و تهنیت عرض می نماید به مناسبت سالروز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی (روز مهندس) مسابقه زیر را برگذار می نماید.

قابل توجه:

 منبع پاسخ :همین تاپیک می باشد.

پاسخ ها : در همین تاپیک داده شود

پاسخ ها:  قابل مشاهده  نیستند

 

روز مهندس+ امتیاز ویژه

 

خواجه‌ نصيرالدين‌ طوسي‌ در يك‌ نگاه‌

اسم‌محمد بن‌ حسن‌ مكي‌ ابو جعفر معروف‌ به‌ خواجه‌ نصيرالدين‌ طوسي‌

ولادت‌۱۱ جمادي‌ الاول‌ سال‌ ۵۹۷ هجري‌ در طوس‌

وفات‌۱۸ ذي‌ الحجه‌ سال‌ ۶۷۲ هجري‌ در كاظمين‌

مدت‌ عمر۷۵ سال‌


خواجه‌ نصيرالدين‌ طوسي‌ و نبوغ‌

حضرت‌ علي‌ (ع‌) مي‌فرمايند كه‌ انسان‌ داراي‌ دو عقل‌ هست‌ عقل‌ مطبوع‌ و عقل‌ مسموع‌ماداميكه‌ عقل‌ مطبوع‌ نباشد عقل‌ مسموع‌ نمي‌تواند كاري‌ انجام‌ دهد و بهمين‌ مضمون‌ علم‌مطبوع‌ و مسموع‌ هم‌ داريم‌

العلم‌ علمان‌ مطبوع‌ و مسموع‌ و لاينفع‌ المسموع‌ اذالم‌ يكن‌ المطبوع‌

دانش‌ بر دو قسم‌ است‌ دانش‌ فطري‌ كه‌ در نهاد انسان‌ است‌ و دانش‌ شنيدني‌ و هر گاه‌ با دانش‌فطري‌ همراه‌ نباشد سودي‌ نمي‌دهد در هر صورت‌ در احاديثي‌ كه‌ عقل‌ را بر دو قسم‌ كرده‌اند نهايتٹهمان‌ علم‌ و دانش‌ است‌. دانش‌ فطري‌ جايگاهي‌ است‌ كه‌ دانش‌ شنيدني‌ در آنجا آشيانه‌ مي‌گذارد;دانش‌ فطري‌ خدادادي‌ است‌ كه‌ خداوند به‌ يك‌ نفر داده‌ كه‌ در ميان‌ اجتماع‌ خودمان‌ زياد ديده‌ شده‌كه‌ افرادي‌ كه‌ درس‌ نخوانده‌ و تحصيل‌ نكرده‌اند ولي‌ از يك‌ هوش‌ سرشاري‌ برخوردارند كه‌ موردتوجه‌ و مشورت‌ مردم‌ قرار مي‌گيرند بخاطر همان‌ دانش‌ و عقل‌ طبيعي‌ كه‌ خداوند در وجود آنهانهاده‌ است‌ چنين‌ انسانهايي‌ اگر موفق‌ شوند و درس‌ بخوانند واقعٹ نابغه‌ مي‌شوند. اكثر دانشمندان‌و صاحبان‌ ابتكار همانها هستند كه‌ عقل‌ و دانش‌ فطري‌ آنها خدادادي‌ بوده‌ و توانستند بكمك‌تحصيل‌ و تدريس‌ و يا به‌ تعبيري‌ عقل‌ و دانش‌ شنيدني‌ باين‌ درجه‌ برسند و خواجه‌ نصيرالدين‌طوسي‌ بي‌ شك‌ از كساني‌ است‌ كه‌ از عقل‌ و دانش‌ و هوش‌ فطري‌ برخوردار بوده‌ و بكمك‌تحصيل‌ دانش‌ توانسته‌ نبوغ‌ خود را به‌ بلوغ‌ برساند شاهد بر اين‌ مدعا مطلب‌ حاجي‌ خليفه‌ ازدانشمندان‌ اهل‌ تسنن‌ در كتاب‌ مشهورش‌ كشف‌ الظنون‌ است‌، ايشان‌ در طبقات‌ علما نكته‌ بسيارجالبي‌ دارد كه‌ مي‌گويد; دانشمندان‌ دو دسته‌ هستند بعضي‌ مصرفي‌ هستند از اين‌ و آن‌ مي‌گيرندو دستمايه‌ كارشان‌ قرار مي‌دهند كه‌ اين‌ خود يك‌ هنر است‌ دسته‌ ديگر آنها هستند كه‌ خودشان‌منبع‌ هستند از آنها گرفته‌ مي‌شود آنها از كسي‌ نمي‌گيرند و براي‌ مثال‌ خواجه‌ نصيرالدين‌ طوسي‌را معرفي‌ كرده‌ و مي‌گويد كاالنصيرالطوسي‌.

  

خواجه‌ نصيرالدين‌ طوسي‌ و رياضيات‌

 در گذشته‌ فنون‌ رياضي‌ به‌ چهار دوره‌ تقسيم‌ مي‌شده‌ است‌:

۱ـ دوره‌ ابتدائي‌ كه‌ اصول‌ اقليدس‌ را مي‌خواندند

۲ـ دوره‌ متوسط شامل‌ علوم‌ رياضي‌ بين‌ ابتدائي‌ و عالي‌

۳ـ دوره‌ عالي‌ كه‌ كتاب‌ محبسطي‌ را مي‌خواندند

۴ـ دوره‌ پيشرفته‌ كه‌ به‌ آن‌ اكر مي‌گفتند

در ميان‌ دانشمندان‌ رياضي‌ خواجه‌ نصيرالدين‌ را معمار و پدر رياضي‌ مي‌دانند بدان‌ جهت‌ كه‌بخش‌ عظيمي‌ از تأليفات‌ و تحريرات‌ او درباره‌ نجوم‌ و رياضي‌ مي‌باشد


گزيده‌ كلام‌ دانشمندان‌ در باره‌ خواجه‌ نصيرالدين‌ طوسي‌

 ۱ـ حضرت‌ امام‌ خميني‌ (ره‌):

و اما قضيه‌ خواجه‌ نصير و امثال‌ خواجه‌ نصير را شما ميدانيد اين‌ را كه‌ خواجه‌ نصير در اين‌دستگاهها وارد مي‌شد نمي‌رفت‌ وزارت‌ كند مي‌رفت‌ آنها را آدم‌ كند نمي‌رفت‌ براي‌ اينكه‌ درتحت‌ نفوذ آنها باشد مي‌خواست‌ آنها را مهار كند.

۲ـ قاضي‌ نورا...شوشتري‌ در مجالس‌المومنين‌:

...فيلسوفي‌ كه‌ روان‌ افلاطون‌ و ارسطو به‌ وجود او مفاخرت‌ و مباهات‌ جويد و زبان‌ حال‌بوعلي‌ سينا شكر مساعي‌ جميله‌ او گويد عقل‌ فعال‌ در اشراق‌ طفل‌ راه‌ اوست‌ و مشكلات‌ ارباب‌كمال‌ موقوف‌ به‌ يك‌ نگاه‌ او.

۳ـ مرحوم‌ حاجي‌ خليفه‌ از دانشمندان‌ اهل‌ تسنن‌ در كتاب‌ مشهورش‌ كشف‌الظنون‌ در طبقات‌ دانشمندان‌نوشته‌ مي‌گويد:

بعضي‌ از دانشمندان‌ مصرف‌ كننده‌ هستند از اين‌ و آن‌ مي‌گيرند و دستمايه‌ كارشان‌قرارمي‌دهند اما يكدسته‌ خودشان‌ منبع‌ هستند كاالنصير الطوسي‌ كه‌ همه‌ به‌ او نيازمند هستند.

۴ـ مرحوم‌ علامه‌ طباطبائي‌ صاحب‌ تفسيرالميزان‌ :

علامه‌ طباطبائي‌ معتقد است‌ كه‌ قرن‌ هفتم‌ اوج‌ شكوفايي‌ و گسترش‌ و اقتدار عرفان‌ و تصوف‌است‌ و در اين‌ باره‌ مي‌گويد:

رابطه‌ بين‌ عقل‌ وشرع‌ از بيانات‌ ۲ فيلسوف‌ بزرگ‌ ابونصرفارابي‌ و ابن‌ سينا است‌ كه‌ جامع‌ فلسفه‌يونان‌ بوده‌اند. و پس‌ از آنها

  شيخ‌ شهاب‌ الدين‌ سهروردي‌ ميان‌ ذوق‌ و برهان‌ را جمع‌ كرد و فلسفه‌ اشراق‌ را تجديد نمود وپس‌ از آن‌ در قرن‌ هفتم‌ خواجه‌ نصيرالدين‌ طوسي‌ به‌ توفيق‌ ميان‌ عقل‌ و شرع‌ پرداخت‌ و درحقيقت‌ وارث‌ آن‌ ۳ بزرگوار گرديد.

۵ـ مرحوم‌ مجتبي‌ مينوي‌ در مقدمه‌ كتاب‌ اخلاق‌ ناصري‌ چنين‌ مي‌گويد:

شهرت‌ خواجه‌ نصير در اقطار عالم‌ پيچيده‌ است‌ و باالخصوص‌ به‌ واسطه‌ تاليفاتي‌ در رياضيات‌و هيأت‌ داشته‌ مورد احترام‌ علماي‌ مغرب‌ زمين‌ است‌ اگوست‌ كنت‌ در تقويمي‌ كه‌ از پيشروان‌فلسفه‌ تحقيقي‌ ترتيب‌ داده‌ اسم‌ خواجه‌ را بر يكي‌ از روزهاو ابن‌ سينا بر يكي‌ از روزها گذاشته‌ و ازاهل‌ قلم‌ ايران‌ همين‌ دو نفر در آن‌ تقويم‌ مذكورند و همچنين‌ خواندم‌ كه‌ يكي‌ از جبالي‌ را كه‌ دركره‌ ماه‌ توسط دوربين‌ ديده‌ و كشف‌ كرده‌اند باسم‌ نصيرالدين‌ ناميده‌اند.

۶ـ علامه‌ محمد تقي‌ جعفري‌ :

دانشگاهي‌ ذاتا حوزه‌ وي‌ است‌ و حوزه‌ وي‌ ذاتا دانشگاهي‌ همانطوريكه‌ در طول‌ تاريخ‌ سراغ‌داريم‌، خواجه‌ نصيرالدين‌ تجسمي‌ از اين‌ دو نهاد بزرگ‌ جامعه‌ بشري‌ است‌.

۷ـ علامه‌ آيت‌ ا...حسن‌ زاده‌ آملي‌ :

خواجه‌ نصيرالدين‌ طوسي‌ انساني‌ است‌ قرآني‌ كه‌ قلم‌ و قدم‌ و سياست‌ عملي‌ او تماما براي‌رضاي‌ خدا بوده‌ است‌ .

 

به 5 نفراز کسانیکه پاسخ صحیح بدهند  به قید قرعه 100 امتیاز اهدا میگردد

زمان مشارکت :سه شنبه وچهارشنبه و پنج شنبه

 

1)نظر آیت ا... حسن زاده آملی درباره ی خواجه نصیر الدین چیست؟

 2) خواجه نصیر الدین طوسی معمار و پدر کدامیک از علوم زیر می باشد؟

الف) فقه               ب) اخلاق               ج) ریاضیات             د) منطق

3)طبق فرمایش امام علی (ع) علم و دانش بر چند نوع است؟ و دانش خواجه نصیرالدین منطبق بر کدام نوع می باشد؟

 

شنبه 1 اسفند 1394  11:21 AM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon 13321342 taha_h rasekhoon_m ma1393 arezooo shayesteh2000 aza1393 alirezazaeri fatemehza nargesza giba22 mahdialhaji m_abrisham smoaazeni amiralhaji aftabm adiat110 zahra_53 mehdi0014 sadra122 rasekhoun feridoun3 khosar mohsenezadi mohammad_43 mohamad3372599 496769 rohisamadi kz1350 fatemeh_75 ali_81 mohmadd hooryeh nazaninfatemeh setareh_1373 bayati0011 hossein201273 shirdel2 armin1900 omiddeymi1368 fsmuosavi ria1365 golenarges2 monaaa lionacer alireza110 mamadbayat farnaz_s kuoroshss sibsib5959 rozgol amayen unknown fatemehcd abofazl mahdiarcd marzeyeh sadali 13691367 farshon mhzahraee iran2009 amines zaker7007 akbar1320 akhond68 asghar47 bibi24 farvi90 fatime66 hassan59 mostafaaskari99 msadra91 sajjad1371 sakine47 zahra98 aghjeh adelmoh aboalfazlm rohallah movahed90 kheirandish javadtel shadmehr6161 mansoor67 fardsaeid siryahya emamedavazdah sadegh123 shabnam22 jahan22 heaidar ssina22 bbehroz namebaran kordabadi f13591359 r13571359 a931931 foroz123 elissa girnade elenin amirali123 elahekhatami mty1378 v_saeidi124
entezar67
entezar67
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1395 
تعداد پست ها : 189

پاسخ به:روز مهندس+ امتیاز ویژه

 خواجه‌ نصيرالدين‌ طوسي‌ انساني‌ است‌ قرآني‌ كه‌ قلم‌ و قدم‌ و سياست‌ عملي‌ او تماما براي‌رضاي‌ خدا بوده‌ است‌ 

رياضيات 

انسان‌ داراي‌ دو عقل‌ هست‌ عقل‌ مطبوع‌ و عقل‌ مسموع‌ماداميكه‌ عقل‌ مطبوع‌ نباشد عقل‌ مسموع‌ نمي‌تواند كاري‌ انجام‌ دهد  از كساني‌ است‌

یک شنبه 8 اسفند 1395  6:18 PM
تشکرات از این پست
francesco10
francesco10
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 561
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:روز مهندس+ امتیاز ویژه

 خواجه‌ نصيرالدين‌ طوسي‌ انساني‌ است‌ قرآني‌ كه‌ قلم‌ و قدم‌ و سياست‌ عملي‌ او تماما براي‌رضاي‌ خدا بوده‌ است‌  رياضيات  انسان‌ داراي‌ دو عقل‌ هست‌ عقل‌ مطبوع‌ و عقل‌ مسموع‌ماداميكه‌ عقل‌ مطبوع‌ نباشد عقل‌ مسموع‌ نمي‌تواند كاري‌ انجام‌ دهد 

یک شنبه 8 اسفند 1395  6:20 PM
تشکرات از این پست
rasekhoon_m
rasekhoon_m
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 2819
محل سکونت : اصفهان
دوشنبه 30 مرداد 1396  1:58 PM
تشکرات از این پست
v_saeidi124
v_saeidi124
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 862
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:روز مهندس+ امتیاز ویژه

1 خواجه‌ نصيرالدين‌ طوسي‌ انساني‌ است‌ قرآني‌ كه‌ قلم‌ و قدم‌ و سياست‌ عملي‌ او تماما براي‌رضاي‌ خدا بوده‌ است‌

2  ریاضی

حضرت علي‌ (ع‌) مي‌فرمايند كه‌ انسان‌ داراي‌ دو عقل‌ هست‌ عقل‌ مطبوع‌ و عقل‌ مسموع‌ماداميكه‌ عقل‌ مطبوع‌ نباشد عقل‌ مسموع‌ نمي‌تواند كاري‌ انجام‌ دهد و بهمين‌ مضمون‌ علم‌مطبوع‌ و مسموع‌ هم‌ داريم‌

دوشنبه 30 مرداد 1396  4:20 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها