روایاتی وجود دارد که بیانگر این مطلب است که نماز زن در خانه از شرکت او در مساجد برای اقامه نماز جماعت یا جمعه افضل است، مثل این روایات:
الف- قال الصّادق (علیه السّلام):« خیر مساجد نسائکم البیوت.[1]»
ب - قال النبی(صلّی الله علیه و آله): « صلاة المرأة وحدها فی بیتها کفضل صلاتها فی الجمع خمساً و عشرین درجه[2].»
ج- «صحیحه ی هشام بن سالم از ابی عبدالله (علیه السلام) قال:« صلاة المرأة فی مخدعها أفضل من صلاتها فی بیتها و صلاتها فی بیتها أفضل من صلاتها فی الدار[3].»
د – در روایت طویل جابر جعفی از امام باقر (علیه السلام) آمده است :« لیس علی النساء أذان و لا إقامة ولا جمعة ولا جماعة ... .[4]» این دستور از طرف شارع در حالی است که نماز در مسجد واقامه ی نماز جماعت و جمعه فضیلت بسیاری دارد که به گوشه ای از آن اشاره می شود:
الف- روایت نبوی : « لاصلاة لجار المسجد الّا فی المسجد ... .[5]»
ب- « عن ابی عبدالله (علیه السلام): یا فضل! لا یأتی المسجد من کلّ قبیلة الّا وافدها و من کلّ أهل بیت الّا نجیبها... .[6]»
ج- روایت نبوی :«من أتی الجمعة ایماناً واحتساباً إستأنف العمل... .[7]»
د- روایت نبوی دیگر: « صلاة الجماعة أفضل من صلاة الفرد بخمسٍ و عشرین درجة... .[8]»
با وجود این همه تأکید بر رفتن به مسجد واقامه ی نماز جماعت و جمعه و ثواب فراوانی که برآن ها مترتّب است، ولی شارع به زن دستور داده که از حضور در این موارد صرف نظرکند. این مطلب به خوبی نگرش شارع نسبت به حضور زن در اجتماع را تبیین می کند و واضح است که اشتغال زن در خارج از خانه مهم تر از مسجد رفتن واقامه ی نماز جمعه وجماعت نیست.
وبلاگ فقاهت
[1] -من لا یحضره الفقیه ج1ص238
[2] -وسائل الشیعة ج5ص237
[3] -من لا یحضره الفقیه ج1ص397
[4] -بحار الانوار ج100ص254
[5] -تهذیب ج1 ص92
[6] -وسائل الشیعة ج5 ص193
[7] -وسائل الشیعة ج7ص296
[8] -وسائل الشیعة ج8ص289