0

پاسخ به شبهه ابن تیمیه پیرامون انکار به اسارت بردن اهل بیت(ع)

 
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به شبهه ابن تیمیه پیرامون انکار به اسارت بردن اهل بیت(ع)

پاسخ به شبهه ابن تیمیه پیرامون انکار به اسارت بردن اهل بیت(ع)
 طبق روایات، اسارت اهل بیت امام حسین و حرکت دادنشان به طرف شام از مسلمّات تاریخ است و جاحظ می گوید: جنایاتی که یزید مرتکب آن شد؛ از قبیل قتل حسین، به اسارت بردن اهل بیتش و چوپ زدن به دندانها و سر مبارکش و... همگی دلالت بر قساوت قلب و نفاق او از ایمان دارد و او فاسق و ملعون است و هر کس از ملعون دفاع کند خودش نیز ملعون است.
پاسخ تفصیلی: ابن تیمیه مى گوید: «یزید حریمى از حسین را به اسیرى نگرفت، بلکه اهل بیت او را اکرام نمود».(1)
در پاسخ باید گفت: اوّلا: طبق روایات، اینکه اهل بیت امام حسین(علیه السلام) بعد از واقعه عاشورا به اسارت درآمده و به طرف شام حرکت داده شده اند از مسلمّات است.
ثانیاً: چگونه ابن تیمیه می گوید: یزید اهل بیت امام حسین(علیه السلام) را اکرام نموده در حالی که در تاریخ از اکرام یزید به اهل بیت خبری وجود ندارد و تنها از ظلم و جنایات او نسبت به امام حسین(علیه السلام) و اهل بیت گرامیش سخن گفته شده است. 
برای روشن شدن مطلب به نمونهایی از این روایات اشاره می کنیم: 
طبرى و دیگران نقل کرده اند: «هنگامى که اسرا را بر یزید وارد کردند یحیى بن حکم با خواندن دو بیت ابن زیاد را بر این عمل توبیخ و سرزنش کرد ... ولى یزید مشت محکمى به سینه او زد و به او گفت: ساکت باش!».(2)
ابن اثیر مى نویسد: «اهل بیت (امام) حسین(علیه السلام) هنگامى که به کوفه رسیدند ابن زیاد آنان را حبس نمود و خبر آن را بر یزید فرستاد ... آن گاه نامه اى از طرف یزید به ابن زیاد فرستاده شد و در آن امر نمود اسرا را به طرف شام ارسال دارد ...»(3).
و همچنین جاحظ می گوید: «جنایاتی که یزید مرتکب آن شد؛ از قبیل قتل حسین، به اسارت بردن اهل بیتش و چوپ زدن به دندانها و سر مبارکش و ... همگی دلالت بر قساوت قلب و نفاق او از ایمان دارد و او فاسق و ملعون است و هر کس از ملعون دفاع کند خودش نیز ملعون است».(4).(5)

پی نوشت: 
(1). منهاج السنة، ج 2، ص 226.
(2). کامل ابن اثیر، ج 3، ص 301؛ تاریخ طبرى، ج 4، ص 252؛ البدایة و النهایة، ج 8، ص 209.
(3). کامل ابن اثیر، ج 3، ص 298؛ تاریخ طبرى، ج 4، ص 254.
(4). رسائل جاحظ، ص 298.
(5). گردآوری از کتاب:سلفی گری و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران، چاپ پنجم، ص 160.

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

جمعه 13 آذر 1394  7:45 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh
دسترسی سریع به انجمن ها