بنابر گزارشهای شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران اطلاعات دریافت شده از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا در سطح پایتخت و پیشبینیهای هواشناسی نشان میدهد که شاخص هوا بحرانی است.
اعلام مجدد شرایط ناسالم وضعیت آلودگی هوای تهران بار دیگر نگرانیها نسبت به تشدید آلودگیها را افزایش داد. بنابر گزارشهای شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران اطلاعات دریافت شده از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا در سطح پایتخت و پیشبینیهای هواشناسی نشان میدهد، بر میزان غلظت آلایندههای ذرات کمتر ازده میکرون و ذرات معلق کمتراز دو و نیم میکرون نسبت به گذشته افزوده شده و از میزان غلطت آلاینده منواکسید کربن کاسته شده است.که این نشان دهنده هوا در وضعیت هشدار است، شاخص 200 تا 300 هم شرایط اضطرار را نشان میدهد وشاخص هوای 300 به بالاتر، هوا بحرانی است. زیرا هنگامی که هوا ناسالم است، شاخص هوا بین 100 تا 200 است که این نشان دهنده هوای در وضعیت هشدار است، شاخص 200 تا 300 هم شرایط اضطرار را نشان میدهد وشاخص هوای 300 به بالاتر، هوا بحرانی است.
با توجه به تداوم آلودگی هوا انوشیروان محسنی بندپی نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تداوم آلودگی هوا در سه ، چهار سال آینده مشکلات بسیاری برای سلامت مردم ایجاد میکند، اما متاسفانه هنوز اراده جدی در میان مسوولان برای کاهش این معضل بوجود نیامده است.
وی فزود: معضل آلودگی هوای تهران یک معضل مشخص و عوامل آلودگیزا هم مشخص است، با توجه به شرایط جوی که هم اکنون در تهران حاکم است، هر قانون و عاملی که باعث کاهش تردد وسایل نقلیه در خیابانها شوند بدون شک در کاهش آلودگی هوا موثر است.
نایب رییس فراکسیون محیط زیست ادامه داد: کاهش تردد وسایل نقلیه برای پایین آمدن آلودگی هوا یک روش علمی است که در کمیسیون هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت، هرچند برخی این موضوع را مطرح نمیکنند اما 70 درصد آلودگی هوای تهران به وسایل نقلیه متحرک برمیگردد و آنهایی که عنوان میکنند بخاریهای واحدهای مسکونی آلودگی را افزایش داده کاملا غیرعلمی است.
نماینده مردم نوشهر با تاکید بر اینکه مشکلاتی که آلودگی هوا برای افراد بوجود میآورد، آنی نیست، اظهار کرد: در جلسه کمیسیون بهداشت عنوان کردم پیش از اینکه آلودگی لندن در کشور رخ دهد باید به فکر اتخاذ تصمیمات موثر باشیم، یکی از این تصمیمات تاکید بر ارتقای کیفیت خودروهاست که متاسفانه خودروسازان به آن توجهی ندارند و واقعا هیچ تحولی در خودروها ایجاد نکردهاند.
اما محمدجواد محمدی زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آلایندگی هایی که در روزهای گذشته بوده در حدی نیست که موجب نگرانی شود و به هشدار یا اضطرار برسد افزود: اما درعین حال تمهیداتی مثل کاهش ساعت مار ادارات طرح مناسبی بود و همچنین پلیس به طور جدی باید از ورود خودروهایی که دارای آلایندگی هستند، جلوگیری کند.
وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر در حال مطالعه روی اجرای طرح تردد زوج و فرد خودروها هستیم که کل شهر تهران در محدوده طرح زوج و فرد قرار گیرد. با توجه به رضایت عمومی که مردم در اجرای طرح داشتند،شاید دوباره به مرحله اجرا درآید که اگر تصویب و اجرا شود، به طور یقین بر روی کاهش سطح آلایندگی هوای تهران اثر محسوسی دارد.
با وجود تمام این تمهیدات به نظر میرسد از نظر کارشناسان هرچند انجام چنین کارهایی برای مقابله با آلودگی هوا لازم است، اما کافی نیست: «اشکال اصلی کار اینجاست که وضعیت آلودگی هوا دغدغه اصلی مسئولین نیست و آلودگی هوا جدی گرفته نمی شود در حالی که شرایط به اندازه ای خطرناک است که باید دغدغه اصلی مسئولان قرار بگیرد.»
یوسف رشیدی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، با بیان این مطلب گفت: هیچ چیز مجهولی برای کاهش آلودگی وجود ندارد اما آلودگی در دستور کار نیست و علیرغم اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران موفقیتهایی در استاندار سازی سوخت و خارج کردن خودروهای فرسوده داشته اما نتوانسته انتظارات را برآورده کند.
به اعتقاد این وی تا زمانی که وسایل حمل و نقل عمومی و کیفیت و استاندارد سوخت در کشور ارتقا نیابد و همین طور دغدغه اصلی مسئولان رفع بحران آلودگی هوا نباشد نمی توان منتظر حل شدن مشکل آلودگی هوای تهران بود.