0

با تمدید خودکار بسته های اینترنت همراه اول چه کنیم

 
maya2015
maya2015
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1394 
تعداد پست ها : 595

با تمدید خودکار بسته های اینترنت همراه اول چه کنیم

 

 

در بسته‌ اینترنت روزانه و هفتگی همراه اول، در صورت اتمام حجم پیش از پایان زمان بسته، به صورت پیش فرض و خودکار بدون درخواست مشترک بسته تمدید می‌شود. در حالیکه ذات طرح‌های کوتاه‌مدت مصرف مقطعی است و مشترک اغلب مایل به تمدید نیست.

 

موضوعات مربوط به هزینه‌ها، قبض و شارژ همواره از دغدغه‌های مشترکان تلفن‌همراه است و تجربه نیز ثابت کرده که همه روال‌های موجود الزاما صحیح نیستند و مسیرهایی برای رفع ایرادات و رسیدن به بهترین راه‌کار وجود دارند.

 

همچنان که برای مدت زیادی ایرانسل پایان بسته اینترنتی را به مشترکان اطلاع‌رسانی نمی‌‌کرد و پس از اتمام بسته،‌ بدون اینکه مشترک مطلع باشد هزینه مصرف اینترنت طبق تعرفه مصرف آزاد محاسبه می‌شد که از شارژ مشترک کم می‌شد یا به قبض‌های نجومی تبدیل می‌شد.

 

این رویه ناصحیح مدت زیادی برقرار بود که سرانجام با رسانه‌ای شدن آن و در جریان قرار گرفتن وزیر ارتباطات، مسئولان دولتی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات که همواره موضوع را تکذیب می‌کردند ناگزیر به پذیرش مشکل شدند و اپراتور ملزم شد پایان بسته و آغاز محاسبه مصرف آزاد را با ارسال پیامکی به مشترک اطلاع رسانی کند.

 

مشترکان همراه اول از ابتدا با چنین مشکلی مواجه نبودند. این اپراتور علاوه به اینکه پایان بسته را اعلام می‌کرد، از او برای تمدید یا عدم تمدید بسته نیز نظر می‌خواست و این روال هم‌اکنون نیز درباره بسته‌های ماهانه این اپراتور به درستی اجرا می‌شود.

 

اما مشترکان همراه اول اکنون با مشکلی درباره برخی بسته های اینترنت مواجه هستند. بسته‌های مدت‌دار (روزانه و هفتگی) این اپراتور در صورت پایان اعتبار حجمی بدون اطلاع و رضایت مشترک تمدید می‌شود.

 

برای مثال این اپراتور به صراحت در پیامک فعال‌سازی بسته اینترنت اعلام می‌کند که «مهلت زمانی بسته اینترنت ۷ روزه ۸۰۰ مگابایت شما در ساعت ۲۳ و ۵۲ دقیقه و ۲۸ ثانیه روز ۱۳۹۴/۷/۱۰ به پایان خواهد رسید و از آن پس مصرف اینترنت شما با تعرفه عادی محاسبه خواهد شد. در صورت تمایل به تمدید خودکار کد #۱۰۰* را شماره‌گیری نموده و بسته رزرو مورد نظرتان را انتخاب کنید.» و به مشترک تاکید می‌کند که بسته به صورت خودکار تمدید نمی‌شود.

 

حتی با نزدیک شدن به پایان بسته پیامکی با چنین مضمون که « شما ۸۵ درصد حجم بسته اینترنت آلفا ۷ روز ۸۰۰ مگابایت را تا ساعت ۱۱ و ۴۱ دقیقه و ۱۰ ثانیه تاریخ ۱۳۹۴/۷/۱۰ مصرف نموده‌اید و تنها ۱۱۵ مگابایت از حجم بسته باقی مانده است لطفا با شماره‌گیری کد دستوری #۱۰۰* بسته رزرو خود را مشخص کنید.» باز هم پیامی را درباره تمدید خودکار بسته به مشترک نمی‌رساند.

 

اما در نهایت در حالی که مشترک طبق سایر سرویس‌‌های همراه اول، در انتظار دریافت پیامکی با مضمون «اعلام پایان بسته اینترنتی و آغاز محاسبه مصرف آزاد» است، در صورت اتمام اعتبار حجمی بسته حتی دقایقی زودتر از اعتبار زمانی، اپراتور بدون اطلاع قبلی و خلاف رویه اعلام شده بسته را تمدید می‌‌کند.

 

مرکز تماس اپراتور نیز نمی‌تواند مشکل مشترک را حل کند. زیرا اپراتور‌های این مرکز اعلام می‌کنند که تمدید بسته در صورت پایان حجم قبل از سررسید زمانی بسته،‌ رویه اپراتور برای جلوگیری از ضرر و زیان مشترک است تا هزینه اینترنت به صورت مصرف آزاد محاسبه نشود.

 

در پیگیری فارس از همراه اول، این اپراتور توضیح داد که: «در بسته‌های روزانه و هفتگی با رسیدن مقدار مصرف به ۸۵ درصد بسته، پیامکی برای مشترک ارسال می‌شود که از او می‌خواهد بسته رزرو خود را مشخص کند، معنی این پیامک این است که مشترک باید یا بسته نوع جدید یا همان بسته را انتخاب یا بسته موجود را غیرفعال کند و در صورتی که مشترک پاسخی ندهد همان بسته به صورت خودکار تمدید می‌شود. این رویه برای جلوگیری از محاسبه هزینه مصرف آزاد اینترنت است.»

 

این رویه غیرمنطقی و در واقع به ضرر مشترکان است. زیرا اگر مشترکی نیازمند تمدید مکرر بسته‌های هفتگی باشد جز مشترکانی است که استفاده نسبتا زیادی از اینترنت دارد و برای او به صرفه‌تر است که بسته ماهانه و بلند مدت‌ را خریداری کند، نه بسته‌های گران و کوتاه‌مدت مثلاً‌ یک هفته‌ای.

 

این روند که به نظر می‌رسد نوعی اشتباه معنایی است به آسانی و با اطلاع‌رسانی صریح درباره تمدید خودکار بسته و شرایط تمدید خودکار قابل تصحیح است.

 

اصلاح این رویه در روال فروش بسته‌های اینترنت همراه اول برای جلوگیری از زیان مشترکان ضروری است.

شنبه 18 مهر 1394  7:41 PM
تشکرات از این پست
ria1365
دسترسی سریع به انجمن ها