زبان بدن در تجارت: دست دادن، ارتباط چشمی، طرز نشستن و ایستادن و لبخند
زبان بدن شما تاثیر مهمی در موفقیتتان دارد. خیلی مهم است که بدانید وقتی وارد یک کنفرانس، جلسه یا همایش میشوید چطور رفتار کنید تا بتوانید بالاترین تاثیر و کارایی را داشته باشید و کسانی که میخواهید با آنها کار کنید را به خود جذب کرده و وارد شبکه روابط اجتماعیتان کنید.
موفقیت یک آشنایی از لحظهای آغاز میشود که فردمقابل چشمش به شما میافتد. یکی از اولین چیزهایی که درمورد شما میفهمند هاله دورتان است، یعنی آن اتمسفر خاص که شما را در بر گرفته است. شما آن را میسازید و شما مسئول این هستید که این هاله درموردتان چه میگوید و چه کسانی را به سمتتان جذب میکند. از وقتی وارد میشوید، هاله دورتان با شما وارد میشود و قبل از اینکه دهانتان را باز کنید شروع به صحبت میکند. ازآنجا که زبان بدن بیش از نیمی از پیام را در ارتباطات از نزدیک میرساند، اینکه چطور رفتار کنید اهمیت بسیار زیادی دارد.
۱) وضعیت نشستن و ایستادن
یکی از اولین نکات کلیدی که افراد به آن توجه میکنند این است که چطور خودتان را ارائه میدهید. آیا با اعتمادبهنفس همانطور که مادرتان یادتان داده میایستید و راه میروید؟
- شکمتان را داخل بکشید.
- سینهتان را بیرون دهید.
- شانهها را عقب بکشید.
- سرتان را بالا نگه دارید.
یا اینکه قوز میکنید، شانههایتان افتاده و شکمان شل و ول بیرون است؟ آیا با طرز نشستن و ایستادنتان به دیگران میگویید که از خودتان مطمئن نیستید و آن کسی نیستید که به درد آنها بخورد؟ با این روش حتی بدون اینکه خودتان متوجه شوید، دیگران را از خودتان دور میکنید.
با صاف ایستادن دیگران را مجبور میکنید به شما احترام بگذارند. موقع ایستادن پاهایتان را حدود بیست سانتیمتر از هم باز و یکی را جلوتر از دیگری نگه دارید. این نشان خواهد داد فردی بااصالت، محکم و متعادل هستید، بهترین راه برای شروع هر آشنایی!
با وضع قرارگیریتان همچنین به دیگران میگویید دوست دارید دیگران به شما نزدیک شوند یا نه. بعنوان مثال، اگر موقع صحبت کردن با کسی با هم یک مستطیل تشکیل دادهاید به دیگران نشان میدهید که نمیخواهید کسی وارد صحبتتان شود. اگر شک دارید بروید و کنار دو نفر که در چنین حالتی مشغول حرف زدن با هم هستند بایستید و ببینید که چطور مدت زیادی توجهی به شما نمیشود و تازه بعد از اینکه صحبتهای خودشان را تمام کردند متوجه شما میشوند. اما اگر دو نفر با پاهایی که نوک آن به سمت بیرون است، مثل دو گوشه یک مثلث ناتمام،ایستده باشید، یعنی از دیگران دعوت میکنید که وارد بحثتان شوند.
۲) دست دادن
یکی دیگر از مولفههای مهمی که باید در هر ملاقات رعایت کنید، دست دادن محکم است. همان چند لحظه که دست میدهید میتواند رابطه شما را قویتر یا ضعیفتر کند. دست دادن مردها معمولاً قوی و محکم است و دلیل آن هم قویتر بودن مچ و گیرش دستشان است.
آشنا شدن با مدلهای مختلف دست دادن کمک بسیار زیادی در فعالیتهای شما برای ساختن روابطتان میکند:
کنترلگر: فرد مقابل دستش را به سمتتان دراز میکند و به محض اینکه دستتان به هم رسید، او عمداً دستش را روی دستتان میآورد. منظورش از این کار این است که میخواهد رییس باشد. این را در ادامه گفتگو به خاطر داشته باشید.
ساندویچ: اینکار را فقط با کسانیکه میشناسید انجام دهید. وقتی دست طرفمقابل را به طور کامل در دو دستتان بگیرید به حریم شخصی او تجاوز کردهاید. اینکار را فقط باید زمانی انجام دهید که طرفمقابل از شما برای اینکار دعوت کرده باشد. این مدل دست دادن به دست دادن سیاستمدارها هم معروف است، همین کافی است که همه از آن دوری کنند!
ماهی مرده: تصور کنید که میخواهید یک ماهی مرده پولکدار را در دستانتان بمالید. تصویر دستتان آمد؟ دستانتان به دو دلیل مرطوب میشود: اضطراب دارید یا اینکه یک نوشیدنی خنک را در دست راستتان گرفتهاید و قبل از اینکه دست بدهید، آن را به دست چپتان داده باشید. در هر دو صورت، برای فردمقابل بسیار ناخوشایند است. اگر دچار اضطراب هستید، دستهایتان را با دستمال یا لباستان پاک کنید.
انگشت لنگ: خانمها بسیار بیشتر از آقایان به جای اینکه کل دست فرد مقابل را در دستانشان بگیرند، فقط از انگشتهایشان استفاده میکنند. البته برای طرفمقابل که مجبور میشود انگشتانش را دراز کند ممکن است سخت شود، مخصوصاً اگر طرفمقابل مردی باشد که گیرش دستش قوی باشد. مردها میگویند در برخورد با چنین دست دادنهایی آنها هم سعی میکنند شلتر دست بدهند. زنهای حرفهای هم میگویند دوست دارند همانطور با آنها رفتار شود. یک راه برای مقابله با این سندرم این است که همیشه دستتان را به صورت افقی کامل دراز کنید، حتی اگر گیرشی ضعیف دارید.
خصوصیات دست دادن خوب:
- سفت گرفتن دست فرد مقابل در دستهایتان
- سه مرتبه تکان دادن آن
- حفظ ارتباط چشمی
- منعکس کردن هاله مثبت
۳) ارتباط چشمی
ارتباط چشمی را ایجاد کرده و حفظ کنید. ایجاد ارتباط چشمی نه تنها اعتمادبهنفس شما را نشان میدهد بلکه کمکتان میکند بهتر بفهمید طرفمقابل واقعاً چه میگوید.
«وقتی چشمها یک چیز میگویند و زبان یک چیز دیگر، فرد باهوش به اولی اعتماد میکند.» -- رالف والدو امرسون
وقتی موقع حرف زدن به چشمهای کسی که با او ملاقات دارید نگاه کنید نشان میدهد که به او توجه دارید. گوش دادن مهمترین مهارت ارتباط انسانی است و نقش بسیار مهمی در نشان دادن علاقهتان به دیگران بازی میکند.
کی نگاه کنید: به محض اینکه با کسی وارد گفتگو میشوید، ارتباط چشمی را ایجاد کنید. اما اگر تصمیم دارید توجه فرد مقابل را به خود جلب کنید، شاید بد نباشد که اینکار را از قبلتر شروع کنید. در طول گفتگو این ارتباط چشمی را حفظ کنید. مطمئن شوید که تا زمان خداحافظی ارتباط چشمی مستقیم را حفظ کنید. اینکار باعث میشود تاثیری قوی و مثبت از خود بر جای بگذارید.
به کجا نگاه کنید: یک مثلث برعکس را روی صورتتان تصور کنید که ضلع بالای آن درست بالای چشمانتان است. دو ضلع دیگر پایین آمده و به جایی بین بینی و لبهایتان ختم میشود. این همان جایی است که باید در طول مکالمات کاری در صورت طرفمقابل به آن نگاه کنید. وقتی کسی بالا و پایین صورتتان را نگاه میکند، ارتباط چشمی از حالت کاری بیرون آمده و بیشتر حالت دوستانه پیدا میکند.
چه مدت نگاه کنید: توصیه ما ۸۰ تا ۹۰ درصد زمانهاست. کمتر از آن حس ناراحتی، کمبود اعتمادبهنفس یا بیحوصلگی را در شما نشان میدهد. اگر برای مدت طولانیتری به طرفمقابل خیره شوید، ممکن است حمل بر سلطهگری، رک بودن بیش از حد یا زورگویی شود و به طرفمقابل احساس معذب بودن دهد. اشکالی ندارد که هرازگاهی نگاهتان را برداشته و جایی دیگر را نگاه کنید به شرط اینکه دوباره نگاهتان را به صورت فردمقابل برگردانید. از نگاه کردن به پشت سر طرفمقابل انگار که به دنبال فرد جذابتری برای حرف زدن هستید، خودداری کنید.
۴) لبخند
لبخند یک حالت مهم در صورت است. نشاندهنده علاقه، هیجان، همدلی و نگرانی است و محیطی مثبت ایجاد میکند. اما ممکن است بیش از اندازه مورد استفاده قرار گیرد. مردها معمولاً وقتی از چیزی خوششان میآید لبخند میزنند و زنها برای اینکه کسی خوشش بیاید. حتماً میدانید که کدام قویتر است.
برای به دست آوردن و بالا بردن احترام اول باید حضورتان در اتاق را مشخص کرده و بعد لبخند بزنید. این خیلی حرفهایتر از این است که با خنده یا لبخند پهن وارد اتاق شوید.