پدال : مرسدس وعدهٔ یک خودروی C کلاس جدید لوکس و با بهرهوری بالای هیبریدی را داده است که رقیب سختی برای لکسس IS 300h به حساب میآید. در ادامه، این دو خودرو را از نظر بهرهوری سوخت، و عملکرد سیستم هیبرید به چالش میکشیم.
Mercedes C300 BlueTEC Hybrid vs Lexus IS 300h
مرسدس، پلاگین هیبرید جدید خود را در مدل S کلاس و E کلاس جدید به اجرا درآورده است، حال همان فنآوری را در C کلاس جدید نیز ارائه کرده است. مرسدس C300 بلوتک هیبرید، از یک پیشرانهٔ دیزل 2.1 لیتری و یک موتور الکتریکی، بهره جُسته است، که وعدهٔ مصرف سوخت 3.02 لیتر در 100 کیلومتر را به ما میدهد که بسیار قابلتحسین است.
تویوتا نیز مدت زیادی است که به عنوان یکی از پیشتازان خودروهای هیبرید سلطنت میکند و لکسس های دیزلی را به طور کامل به صورت هیبرید بنزینی و الکتریکی در آورده است. در این آزمون، ما به انتظار نشسته بودیم تا IS 300h وارد میدان شود. لکسس هم برای این خودرو ادعا میکند تنها 3.91 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر مصرف میشود. حال میخواهیم ببینیم آیا مرسدس هیبریدی میتواند لکسس تازهنفس را مغلوب خود کند یا خیر؟

Mercedes C300 BlueTEC Hybrid vs Lexus IS 300h
شاخ به شاخ
سیستمهای هیبریدی
اولین و بزرگترین تفاوت بین این دو خودرو این است که مرسدس، ترکیب دیزل و الکتریک است، ولی لکسس ترکیب بنزین و الکتریک. در رانندگی عادی مرسدس C300، اکثر اوقات متکی به موتور اصلی خود است و در صورت نیاز به افزایش قدرت یا شتاب، از موتور الکتریکی خود استفاده میکند. در مقابل، لکسس IS 300h، بیشتر تمایل دارد امور رانندگی را در حالت الکتریکی اجرا کند. ولی زمانی که شما در سرعت هستید، به صورت تماموقت از هر دو موتور استفاده میکند. اگر چه این ممکن است به مقولهٔ اقتصاد خودرو آسیب برساند.
Mercedes C300 Hybrid
Lexus IS 300h
عملکرد
مرسدس C300 هیبرید، از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر 2.1 لیتری دیزلی 201 اسبی و یک موتور الکتریکی به قدرت 27 اسب بخار در زیر کاپوت سود میبرد که مجموعاً 228 اسب بخار قدرت تولید میکنند. سیستم انتقال قدرت C300 h به یک گیربکس 7 سرعتهٔ اتوماتیک با دیفرانسیل عقب میباشد و شتاب 0 تا 100 آن برابر یا 6.6 ثانیه است که نسبت به قدرت کم و وزن زیادش، بسیار قابل قبول است. همچنین نهایت سرعت این خودرو 245 کیلومتر در ساعت میباشد. طبق ادعای کارخانه، C300 هیبریدی در هر کیلومتر 99 گرم گاز CO2 تولید میکند که در تستهای انجام شدهٔ ما، این مقدار 177 گرم بود.
لکسس IS 300h نیز از ترکیب یک پیشرانهٔ چهار سیلندر 2.5 لیتری بنزینی به قدرت 178 اسب بخار و بهعلاوۀ یک موتور الکتریکی به قدرت 41 اسب بخار، مجموع قدرتی برابر با 220 اسب بخار را به ارمغان آورده است. قدرت این خودرو با یک گیربکس CVT اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. شتاب 0 تا 100 لکسس برابر با 8.3 ثانیه و نهایت سرعت آن نیز 202 کیلومتر در ساعت میباشد. طبق ادعای لکسس، این خودرو در هر کیلومتر باید 109 گرم گاز گلخانه ای تولید کند، که در تستهای ما، این رقم برابر با 142 گرم بود.
Mercedes C300 Hybrid
Lexus IS 300h
مانیتورینگ انرژی
چند سرنخ در مرسدس C300 BlueTEC به درون سیستم هیبرید وجود دارد. یک انرژی سنج نیز در پایین صفحهٔ دور موتور قرار دارد، که به راحتی و بسیار ساده، میتواند مقدار انرژی بازمانده را به شما نشان دهد. انرژی سنج لکسس در کنار صفحهٔ سرعتسنج قرار دارد ولی زمانی که به حالت اسپرت سوئیچ میکنید، نشانگرهای آن با دور موتور تعویض میشوند.