0

خوب است بدانيد كه...

 
abdo_61
abdo_61
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 37203
محل سکونت : ایران زمین

خوب است بدانيد كه...

• اگر درد دارید بیشتر بخوابید دانشمندان دریافته‌اند خوابیدن می‌تواند درد را تسکین دهد و حتی یک‌ساعت بیشتر خوابیدن می‌تواند به میزان قابل توجهی از شدت درد کاسته و میزان هوشیاری فرد را بیشتر کند...

به همین دلیل پزشکان به بیمارانی که از دردهای مختلف رنج می‌برند توصیه می‌کنند به‌جای استفاده از قرص‌های مسکن یک یا دو ساعت به خواب معمول خود بیفزایند. این کار حتی حساسیت افراد به درد را نیز کاهش می‌دهد. با توجه به این یافته‌ها پزشکان درصدد هستند تا از قدرت خواب مناسب برای کاهش درد بیمارانی که تحت اعمال جراحی قرار می‌گیرند، کمک بگیرند.

 

  • با رعایت این نکات مانند یک نوزاد بخوابید

    بسیاری از مواقع نمی‌توانیم به‌خوبی بخوابیم یا در ابتدای شب به خواب برویم چون افکار مختلفی در سر داریم و این افکار مانع از به خواب رفتن ما می‌شوند. یکی از راه‌هایی که در این شرایط می‌تواند موثر واقع شود این است که برگه‌ای کاغذ و یک قلم کنار رختخوابتان بگذارید و این افکار را روی آن یادداشت كنید یا اگر برنامه خاصی برای روز بعدتان دارید و نگرانید آن را فراموش کنید می‌توانید با یادداشت کردن برنامه‌تان با خیال راحت به خواب بروید و دیگر به خاطر فراموشی مسایل مهم نگرانی نداشته باشید.

    همچنین پیش از استفاده از داروهای خواب‌آور بهتر است موارد زیر را رعایت كنید:

    - تمرینات ورزشی مانند ایروبیک علاوه بر فوایدی که برای سلامت عمومی بدن دارد برای خواب نیز بسیار مفید است. البته بايد این فعالیت‌ها را حتما حداقل 5 ساعت پیش از خواب انجام دهید.

    - سعی کنید هر شب سر ساعت خاصی بخوابید و روزها در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. با این کار بدن شما شرطی شده و هرشب در همان ساعت مقرر احساس خواب‌آلودگی پیدا می‌کنید.


    - بعد از ساعت 4 بعدازظهر نخوابید.

    - اگر بعد از رفتن به رختخواب احساس کردید خوابتان نمی‌آید از جا بلند نشوید، در رختخواب بمانید و تمرینات ریلکسیشن انجام دهید. البته بهترین زمان انجام این تمرینات یک‌ساعت قبل از ساعت خواب است.

    - یک‌ساعت قبل از خواب، فعالیت‌های پرتحرک انجام ندهید.

    - اتاق‌خواب فقط محل خواب است در این مکان درس نخوانيد یا تلویزیون تماشا نكنيد.

    - از بعدازظهر به بعد دیگر خوراکی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، چای و کاکائو نخورید چون اثر آن تا چند ساعت پس از مصرف همچنان در بدن باقی می‌ماند.

    - دو ساعت قبل از خواب سیگار نکشید البته سعی کنید هرگز سیگار نکشید.

    - اتاق‌خوابتان را مرتب و تمیز نگه‌ دارید.

    - قبل از خواب به مسایل ناراحت‌کننده فکر نکنید و با روحیه‌اي خوب و مثبت به خواب بروید.

     

  • بهترین زمان برای پیاده‌روی

    به اعتقاد پزشکان بهترین زمان برای پیاده‌روی صبح‌ است. چون بعد از پیاده‌روی گرسنه می‌شوید و می‌توانید صبحانه کاملی میل كنید و همان‌طور که می‌دانید صبحانه بهترین وعده غذایی روزانه است و از طریق آن می‌توانید انرژی مورد نیازتان در طول روز را به‌دست آورده و روزتان را با روحیه بهتری آغاز كنيد. به علاوه انجام تمرینات ورزشی در ابتدای روز اختلالی در خواب شبانه شما ایجاد نمی‌کند.

    به یاد داشته باشید حتما بعد از پیاده‌روی دوش بگیرید چون این کار به از بین رفتن چربی‌ها بسیار کمک می‌کند، همچنین مدت‌زمان پیاده‌روی را به‌نحوی تنظیم کنید که بیش از حد خسته نشوید چون در صورتی‌که برای مدت طولانی پیاده‌روی یا هر ورزش دیگری را انجام دهید پس از مدتی از ورزش دل‌زده مي‌شويد.

     

  • تلفن همراه هم مسری است

    محققان دریافته‌اند استفاده از تلفن همراه مسری است و زمانی که همراه کسی باشیم که دایم تلفن خود را کنترل کرده یا از آن استفاده می‌کند ما نیز ناخودآگاه به استفاده از تلفن خود و کنترل آن تمایل پیدا می‌کنیم. محققان معتقدند مهم‌ترین دلیل وقوع این پدیده این است که هنگامی که می‌بینیم کسی با تلفن خود صحبت می‌کند، ما احساس می‌کنیم طرد شده‌ایم و تنها هستیم و به همین دلیل سعی می‌کنیم با برقراری ارتباط با فرد دیگری این کمبود خود را جبران كنیم. این اتفاق بیشتر در جوانان رخ می‌دهد و به‌ندرت در بزرگسالان و افراد مسن مشاهده می‌شود.

     

  • چند نکته کوچک و ساده سلامتی

    - داروهایتان را با آب سرد مصرف نکنید.

    - گوشی تلفن را کنار گوش راست‌تان بگذارید.

    - بعد از ساعت 5 غذاهای سنگین نخورید.

    - روزها مایعات بیشتری بنوشید و بعدازظهرها کمتر.

    - بهترین ساعت برای خواب شبانه 10 شب تا 4 صبح است.

    - بلافاصله بعد از مصرف دارو نخوابید.

    - زمانی که گوشی تلفن همراهتان شارژ ندارد از آن استفاده نکنید چون میزان تشعشعات در این زمان هزار بار بیشتر می‌شود.

     

  • روش‌هایی که از شروع یک دعوای بزرگ جلوگیری می‌کنند!

    - مسایل را از دید طرف مقابلتان ببینید.

    - قبل از این‌که حرفی بزنید تا 50 بشمارید، این کار به شما فرصت می‌دهد که کمی آرام شده و بهتر فکر کنید و حرفی نزنید که بعدا پشیمان شوید.

    - به سمت یکدیگر بمب‌های کلامی و رفتاری پرتاب نکنید. با کلمات‌تان به طرف مقابل حمله نکنید، زود قضاوت نکنید، بیش از حد انتقاد نکنید، طوری رفتار نکنید که او شرمنده شود، بداَخم و ترش‌رو نباشید.

    - از خودتان بپرسید آیا من به تنهایی می‌توانم این مشکل را حل کنم؟ اگر می‌توانید این کار را انجام دهید.

    - در مورد مشکلات بزرگ و جدی پیش از صرف صبحانه و از ساعت 11صبح تا 12 ظهر و همچنین 30/3 تا 6 عصر صحبت نکنید چون در این زمان‌ها معمولا گرسنه هستید و هنگام گرسنگی معمولا صحبت‌های جدی نه تنها به نتایج درست و منطقی ختم نمی‌شوند بلکه گاهی به دعواهای بزرگ تبدیل می‌شوند.

     

  • زنان بیشتر از مردان پس‌انداز می‌کنند

    مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که زنان بسیار زودتر از مردان به فکر پس‌انداز کردن برای دوران پیری و بازنشستگی خود می‌افتند. به اعتقاد دانشمندان یکی از دلایل این امر طولانی‌تر بودن طول عمر زنان نسبت به مردان است. زنان به‌طور متوسط حدود پنج سال بیشتر از مردان زندگی می‌کنند. زنان با اقدام به پس‌انداز به نوعی استرس دوران بازنشستگی و افت درآمد خود را تسکین داده و به آینده امیدوارتر می‌شوند.

     

  • سعی کنید شغلتان را دوست داشته باشید

    روان‌شناسان معتقدند افرادی که علاقه‌ای به شغلشان ندارند بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی و افسردگی هستند. در مقابل، افرادی که به شغلشان علاقه دارند از این مشکلات در امان هستند. همچنین مکان مرتب و تمیز با نور مناسب از جمله عوامل موثر در بالا بردن میزان علاقه‌مندی افراد به شغلشان است. افرادی که علاقه چندانی به کار و محیط کاری خود ندارند بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا هستند و جالب این‌جاست که به‌عنوان مثال فشار خون بالا تنها در محیط کار برای این افراد رخ نمی‌دهد و حتی زمانی که در محیط کار یا مشغول انجام کار خود نیستند نیز گرفتار این مشکلات می‌شوند.

     

  • هنگام خواب مراقب قلبتان باشید

آیا هرگز به دلیل حفظ سلامتی قلبتان به چگونه خوابیدنتان توجه کرده‌اید؟ روی کدام قسمت بدنتان می‌خوابید؟ ما حدود یک‌سوم از عمرمان را در خواب می‌گذرانیم به همین دلیل توجه به چگونه خوابیدن از مهم‌ترین عوامل برای حفظ سلامتی ما است. به یاد داشته باشید هرگز روی سمت چپ بدن یا به روی شکمتان نخوابید چون قلب، زمانی که شما در خواب هستید نیز مشغول کار است و این شکل خوابیدن می‌تواند فشار زیادی به قلب وارد کند. همواره به سمت راست یا به پشت بخوابید این بهترین شکل خوابیدن است که با رعایت آن می‌توانید سال‌ها به طول عمر قلبتان بیفزایید.

 

منبع:مجله موفقیت-زهرا خراساني

 

 

مدیر سابق تالار آموزش خانواده

[email protected]

 

  شاد، پیروز و موفق باشید.

دوشنبه 4 خرداد 1394  9:15 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها