0

راه‌اندازی یک فروشگاه 2 دهنه در خیابان اصلی اینترنت

 
tachberdee
tachberdee
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1391 
تعداد پست ها : 4133
محل سکونت : گلستان

راه‌اندازی یک فروشگاه 2 دهنه در خیابان اصلی اینترنت

هر روز تعداد زیادی فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی می‌شود، اما چه تعداد از آنها به موفقیت می‌رسند؟ قطعا تعداد کمی از آنها به آن چیزی تبدیل می‌شوند که می‌خواهند. این موضوع به اینترنت محدود نمی‌شود، در دنیای غیرمجازی هم همین است، فروشگاه‌هایی که امروز باز می‌شوند و چند ماه بعد خبری از آنها نیست.

قرار است در این مطلب و مطلب چند هفته آینده به این موضوع بپردازیم که چطور می‌شود فروشگاهی دو دهنه در خیابان اصلی اینترنت داشت، فروشگاهی که احتمال موفقیت بیشتری دارد و بتوانیم به آینده آن امیدوار باشیم.


خواهش می‌کنم کپی نکنید

تعداد فروشگاه‌های کپی شده از فروشگاه‌های موفق بشدت زیاد شده، اما چه تعداد از آنها موفق شده‌اند؟ چون فلان فروشگاه روزی یک میلیارد فروش دارد، لزوما شما هم برای رسیدن به این موفقیت نیاز ندارید حتما کالاهای دیجیتال بفروشید، یا ظاهر وبسایت‌تان دقیقا با سایت یک میلیاردی یکی باشد. صاحب ایده است که می‌تواند درباره ایده‌اش تحقیق کند، ابتکار بزند و...، یک کپی کار هرگز این کار را نمی‌تواند انجام دهد.

برای یافتن یک ایده خوب هم لازم نیست ساعت‌ها فکر کنید، گشتی در اینترنت بزنید و سایت‌های خارجی موفق را بالا و پایین کنید یا سری به بازارها بزنید و تک‌تک کالاها را به دید یک صاحب فروشگاه نگاه کنید، ببینید کدام یک از کالاها ارزش راه‌اندازی سایت و صرف زمان را دارد. البته از یک گوشه نشستن یا قدم زدن هم می‌شود به جاهای خوبی رسید. به این فکر کنید کدام کالا خرید آسانی ندارد. به مسائل خودتان در زمان خرید اجناس مختلف فکر کنید، از این مسائل هم می‌توان به راه‌حل‌های خوبی رسید که فروشگاه دو دهنه شما مسائل را حل کند. لازم نیست حتما ایده شما بکر باشد و هیچ‌کس در هیچ جای دنیا یا ایران سراغ آن نرفته باشد. تفاوت بین دو واژه خلاقیت و نوآوری را می‌دانید؟ خلاقیت زمانی است که فقط یک ایده جالب به ذهنتان رسیده و می‌خواهید آن را پیاده کنید، قبل از شما مشابه آن وجود نداشته و قرار است کاری بکنید کارستان، اما نوآوری زمانی است که شما ایده‌ای دارید و می‌خواهید به شیوه‌ای نو آن را عرضه کنید، با تغییراتی که بهبود یافته ایده‌های قبلی است. بیشتر افراد وقتی تعریف نوآوری و خلاقیت را می‌شنوند، خلاقیت را انتخاب می‌کنند.


ایده را امکان‌سنجی کنید

بعد از این‌که ایده‌ای را انتخاب کردید، لازم است به اندازه لازم امکان‌سنجی شود، این ایده چقدر تقاضا خواهد داشت؟ چه افرادی مشتری آن خواهند بود؟ سن و سال آنها چقدر است؟ آقایان مشتری شما خواهند بود یا خانم‌ها یا هر دو؟ این مشتریان احتمالی چه ویژگی‌های اخلاقی بارزی دارند؟ و پرسش‌های دیگری که ایده شما را پخته‌تر خواهد کرد.


راه‌اندازی فروشگاه در 15 دقیقه

اگر درباره موضوع راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی جستجو کنید، ده‌ها یا شاید بتوان گفت صدها وبسایت اینترنتی پیدا می‌شود که به شما وعده راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در 15 دقیقه را می‌دهد، تعجب نکنید، لبخند هم نزنید، این واقعیت است، شما می‌توانید فروشگاه اینترنتی خود را با امکانات فراوان در 15 دقیقه راه‌اندازی کنید. حتی اگر خودتان دانش رایانه‌ای کمی داشته باشید، می‌توانید با نصب wordpress،joomla و دیگر سیستم‌های مدیریت محتوایی این کار را انجام دهید، پس ما در این مطلب موضوعی را که با جستجویی ساده به آن می‌رسید، فاکتور گرفته و دیگر موضوعاتی را که در راه‌اندازی چنین فروشگاهی مطرح است، بیان کرده‌ایم.


بوم مدل کسب و کار یک نقشه راهنمای خوب

اگر راجع به بوم مدل کسب و کار چیزی نمی‌دانید، کافی است یک جستجوی ساده در گوگل انجام دهید، همین عبارت یعنی بوم مدل کسب و کار را جستجو و نتایج را بررسی کنید. یک نقشه راهنما که نحوه تکمیل آن در سایت‌های فارسی زبان فراوان است، برای خودتان داشته باشید.


محصول خود به خود ظاهر نمی‌شود

تامین‌کننده محصول خیلی مهم است، جالب است هنوز هم این مورد یکی از مهم‌ترین موارد شکست فروشگاه‌های اینترنتی است، این‌که اول فروشگاه را راه‌اندازی می‌کنند و بعد به فکر تامین‌کننده می‌افتند. اگر می‌خواهید یک فروشگاه تخصصی برای فروش انواع چای راه‌اندازی کنید، ایده خوبی است، زیرا در این زمینه فروشگاه‌های تخصصی که فقط چای بفروشند خیلی کم هستند، پس شما می‌توانید یک فروشگاه تخصصی برای چای راه‌اندازی کنید، توضیحات خوبی برای هر چای بنویسید، از طعم و مزه آن گرفته تا این‌که برای صبح مناسب است تا به شما انرژی بدهد، یا برای شب که خستگی را از تن به در کند. تصاویری از چای دم کرده آن بگذارید و موارد جذاب دیگری که فروشگاه شما را جالب‌تر کند.

اما قرار است این چای را از کجا تهیه کنید؟ اصلا تامین‌کننده‌های آن کجا هستند؟ امکان تهیه چای از آنها برای شما وجود دارد؟ تامین‌کننده با چه شرایطی این چای‌ها را در اختیارتان خواهد گذاشت؟ اگر فقط یک تامین‌کننده پیدا کرده‌اید و فردا روزی دیگر نبود، تامین‌کننده‌های دیگری وجود دارند؟


حساب و کتاب مالی

بعد از این‌که تکلیف خودتان را با تامین‌کننده‌ها روشن کردید، نوبت به حساب و کتاب مالی می‌رسد، هر بسته چای برای شما چقدر سود دارد؟ این سود ناخالص است، زیرا هزینه‌های خود را از آن کم نکرده‌اید، اما با محاسبه‌ای ساده از توافقی که می‌توانید با تامین‌کننده کنید، می‌دانید مثلا هر بسته برای شما 5 درصد سود دارد، به‌طور متوسط هم هر بسته چای ده هزار تومان است، پس سود هر بسته شما به‌طور متوسط 500 تومان خواهد بود، جدولی درست کنید و در حالات مختلف فروش، سود خود را بنویسید. برای مثال اگر ماهانه 50 بسته فروش داشته باشید 25 هزار تومان، اگر 300 بسته 150 هزار تومان، اگر 700 بسته 350 هزار تومان و اگر 4000 بسته دو میلیون تومان سود ناخالص شما خواهد بود.

هزینه‌های خود را نیز بنویسید، در دو دسته مجزا این کار را انجام دهید، هزینه‌های ثابت و هزینه‌های جاری. هزینه‌های ثابت مانند میزبانی سایت، ثبت دامین، طراحی وبسایت و دیگر مواردی که ثابت هستند، به زمان، سفار‌ش‌ها و... بستگی ندارند. هزینه‌های جاری نیز مربوط به بسته‌بندی برای ارسال، هزینه پیک و... است که بر اساس سفارش‌ها و زمان متغیر خواهند بود.

با توجه به درآمدها و هزینه‌ها، محاسبه کنید ماهانه حداقل با چه تعداد سفارش‌، دیگر به هزینه کردن نیاز نیست و وبسایت هزینه‌های خود را پوشش می‌دهد. اینجا نقطه خوبی است، زیرا شما وبسایتی داشته که محصولی را تامین می‌کند و نیازی نیست برای آن هزینه‌ کنید، چرا که درآمدها، هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. اگر این زمان زیاد برای شما دور نیست، می‌توانید امیدوار باشید در بازه‌ای نه‌چندان دور از این نقطه عبور خواهید کرد و به سود خواهید رسید. محاسبه خود را ادامه دهید و رویایی فکر نکنید، بعد از مدتی به سوددهی خواهید رسید؟ این سود برای شما مناسب است؟


گر صبر کنی، ز «دکـــه»، «هایپر»سازی

آیا برای راه‌اندازی فروشگاه صبر کافی دارید؟ با محاسباتی که انجام دادید متوجه شده‌اید که باید تا فلان ماه صبر کنید تا تازه سود کمی به دست آورید، تازه این را شما نوشته‌اید که قطعا به کارتان خوشبین هستید. محاسبه خود را در سه حالت تهیه کنید؛ خوشبینانه، واقع‌بینانه و بدبینانه. حالت بدبینانه را در نظر بگیرید، در این حالت هم صبر کافی را دارید؟ خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی موفق امروز، سال‌های سال است که در حال تلاش هستند، همین امروز هم می‌دانند اگر این تلاش را متوقف کنند، رقبا خیلی سریع‌تر از آن‌که فکرش را بکنند از آنها پیشی می‌گیرند. هنوز ایده‌های جدیدی دارند، ابتکار می‌زنند، تبلیغ می‌کنند، خود را نمایش می‌دهند و... .


نقاط قوت و ضعف فروشگاه‌های اینترنتی

فروشگاه‌های اینترنتی زیادی در حال حاضر فعال است، با دقت و این بار به دید خریدار به آنها نگاه کنید، چه مزایا و معایبی دارند؟ آنها را در جدولی یادداشت کنید، فروشگاه فلان از تصاویر بدی استفاده کرده است، فروشگاه دیگری توضیحات کاملی ارائه نکرده و بسیاری موارد دیگر. حتی می‌توانید فراتر رفته و فروشگاه‌ها را در اینترنت جستجو کنید تا ببینید مخاطبان در خصوص آنها مطالبی نوشته‌اند یا نه؟ زیرا بسیاری از اوقات وقتی سرویسی خیلی خوب یا بد ارائه شود، مخاطبان در وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطالبی منتشر می‌کنند. آنها را خوانده و برنامه خود را بر اساس این نقاط قوت و ضعف مشخص کنید.

فروشگاه‌های غیرایرانی موجود در اینترنت را نیز بررسی کنید، اگر همان فروشگاه تخصصی فروش چای مدنظر شما باشد، می‌توانید فروشگاه‌های غیر ایرانی را که در این زمینه فعال هستند بررسی کنید و از آنها ایده بگیرید.

تا این مرحله شما یک ایده دارید که به اندازه کافی آن را پخته‌اید، تکلیف خودتان را مشخص کرده‌اید، جدولی از درآمد، هزینه و سود احتمالی دارید، نقاط قوت و ضعف فروشگاه‌ها را بررسی کرده و همیشه همراه دارید تا شما آن نقاط ضعف را تکرار نکنید و تکیه بیشتری بر نقاط قوت آنها داشته باشید، فروشگاه‌های غیرایرانی را دیده‌اید تا ایده را بیشتر پخته و الهام بگیرید، تا همین جا از بسیاری دیگر که بلافاصله دست به کار راه‌اندازی فروشگاه می‌شوند جلوتر هستید و احتمال باخت خود را کمتر کرده‌اید.

فوق‌تخصصی عمل کنید

فروشگاه‌های عمومی بسختی می‌توانند موفق شوند، چرا؟ زیرا مخاطب برای خرید محصول به اطلاعات زیادی نیاز دارد؛ اطلاعاتی که باعث شود راحت‌تر تصمیم‌گیری کرده و بتواند از تصمیم خود در برابر دیگران نیز دفاع کند. اگر همه محصولات را داشته باشید، قطعا نه فرصت بررسی تخصصی تک‌تک کالاها را دارید و نه توان این کار را به مثال هفته قبل بازمی‌گردیم، تصور کنید فروشگاه تخصصی فروش انواع چای دارید، آیا می‌توانید اطلاعات تخصصی در خصوص انواع چای بنویسید، هر چای برای چه زمانی مناسب است؟ صبح بهتر است صرف شود یا عصر یا آخر شب؟ چرا این زمان برای مصرف مناسب‌تر است؟ چقدر چای طبیعی است؟ چای سفید چه خواصی دارد؟ و اطلاعات زیاد دیگری که فقط برای چای صادق است.

به مرور زمان شما ارزش افزوده دیگری نیز ایجاد کرده‌اید، اطلاعات فراوانی از انواع چای دارید، می‌توانید این اطلاعات را به شکل‌های مختلف ارائه کرده و این باور را در مخاطب خود ایجاد کنید که یک متخصص تمام عیار در زمینه چای هستید. باز هم زمان می‌گذرد و شما در تولید محتوا برای چای تخصص بیشتری پیدا می‌کنید، اطلاعات بهتری ارائه می‌دهید و روز به روز تخصصی‌تر می‌شوید تا جایی که اسم آن را فوق‌تخصصی گذاشته‌ایم‌. آن وقت کمتر مجموعه‌ای به خود جرأت می‌دهد با شما رقابت کند؛ زیرا این توانمندی در مجموعه شما یکشبه ایجاد نشده و قطعا در مجموعه دیگری نیز یکشبه ایجاد نخواهد شد.

لازم نیست اتو کشیده باشید

متن‌های اتو کشیده، جدول‌های اطلاعاتی و ... چند وقتی است که فروش ندارد. شما با دیدن ویژگی‌های یک تلفن همراه آن را انتخاب نمی‌کنید، بلکه طالب شنیدن تجربه‌های استفاده از آن هستید. به سایت‌هایی برای انتخاب سر می‌زنید که افراد زیادی در آن سایت‌ها نظرات خود را نوشته‌اند، مطالب وبسایت را می‌خوانید، تبلیغات مختلف را می‌بینید، اما در نهایت این تجربه‌ استفاده کنندگان است که شما را برای خرید متقاعد یا حداقل شما را از انتخاب‌تان مطمئن می‌کند.

باز هم به مثال بر می‌گردیم، شما فروشگاه تخصصی انواع چای دارید، می‌توانید فیلمی کوتاه از دم‌کردن چای یک برند خاص تهیه کنید، آن را در فنجانی شکیل ریخته و این فیلم را در وبسایت هنگام مشاهده آن محصول خاص برای مخاطب نمایش دهید. رقص بخار را که از فنجان بلند می‌شود فراموش نکنید، طبق بررسی‌های انجام شده این بخار خارج شده از فنجان حس خوبی را ایجاد می‌کند که مخاطب براحتی از آن نمی‌گذرد. از طرفی وقتی اتو کشیده نباشید، مخاطبان با شما همراه می‌شوند، در شبکه‌های اجتماعی برای شما نظرات خودشان را می‌نویسند، گاهی از آنها بخواهید برای شما حرف بزنند، یک عکس فنجان چای داغ را در یک عصر سرد در اینستاگرام خود بگذارید و از مخاطبان بخواهید بگویند این چای با چه کیکی می‌چسبد.

یکی از مزایای خوب شبکه‌های اجتماعی ارتباط دو طرفه است، بسیاری از کسب و کارها آنچنان اتو کشیده و جدی در این فضاها ظاهر می‌شوند که دقیقا حس ورزش روی تردمیل با کت و شلوار به مخاطب دست می‌دهد و قطعا فاصله گرفته و باز هم ارتباطی یکطرفه برقرار می‌شود. فراموش نکنید، اگر وارد شبکه‌ای اجتماعی شدید حتما از خاصیت ارتباط دو طرفه آن استفاده کنید و برای دستیابی به این موضوع برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

مخاطب باهوش‌ است

همیشه دنبال فروش مستقیم نباشید، برای مثال بسیاری از ما صفحه‌هایی را در اینستاگرام دنبال می‌کردیم که هر روز بارها پست‌های مختلفی منتشر کرده و در نهایت می‌گفتند به ما سر بزنید محصولات خوبی داریم، ما هم که به محصول آنها نیاز نداشتیم دیگر آنها را در اینستاگرام دنبال نکردیم. شما اینچنین نباشید. مخاطب شما را فراموش نخواهد کرد، پست‌هایی بگذارید که مخاطب را کمک کنید، به او ارزش زیادی بدهید، اگر یک روز مخاطب از خودش پرسید چرا باید این فروشگاه را در اینستاگرام دنبال کنم، همیشه حداقل یک دلیل خوب به او ارائه کنید.

باز هم به مثال فروشگاه چای برمی‌گردیم، هر روز برندهای مختلف چای را نمایش دهید و از خواص آنها بگویید. گاهی لازم است پیشنهاد دهید برای پذیرایی عید چطور می‌شود چای را بهتر سرو کرد؟ پیشنهاد بدهید یک دارچین کوچک با چای چه می‌کند، به مخاطب یاد دهید هنگام خرید دارچین مناسب برای چای باید چه چیزهایی را در نظر گرفت. تصور کنید از یک فروشگاه اینترنتی خرید می‌کنید و هفته بعد به شما راهکارهایی را از طریق خبرنامه ارسال می‌کند که چطور ماهی خوب را از ماهی بد تشخیص دهید، احتمال این‌که شما به دلیل ارسال خبرنامه لغو اشتراک کنید بسیار کم است.

مخاطب باهوش‌تر از این حرف‌هاست، می‌فهمد، حس می‌کند، می‌داند شما برای چه چیزی با او ارتباط دارید، آیا فقط در پی فروش بیشتر و خالی کردن جیب او هستید یا می‌خواهید اطلاعات زیادی به او بدهید تا همیشه خریدهای بهتری داشته باشد؟ مطمئن باشید با این شیوه، فروش بیشتر و بهتری نیز خواهید داشت.

تکلیفتان را با محتوا روشن کنید

پیش‌بینی‌هایی که برای سال 2015 می‌شود، این است که بازاریابی محتوا از دیگر شیوه‌های بازاریابی آنلاین بیشتر جواب می‌دهد، سایت‌های معروف ایرانی هم که به اصطلاح فروشگاهی دو دهنه در اینترنت دارند، مطابق همین پیش‌بینی‌ها روی محتوا تمرکز کرده و در این زمینه بیش از دیگر زمینه‌ها پیش می‌روند، شما هم که اول راه هستید و می‌خواهید این فروشگاه را داشته باشید، از همان اول تکلیفتان را با محتوا روشن کنید، می‌خواهید زبان وبسایت شما چطور باشد؟ دوستانه، گرم، صمیمی، رسمی، طنز یا...؟ می‌خواهید در کدام شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید؛ فیسبوک، اینستاگرام، گوگل پلاس و...؟ می‌خواهید در شبکه‌های اجتماعی موبایلی چه کنید؟ اصلا برنامه‌ای برای حضور در آنها دارید؟

قبل از این‌که وارد جزئیات بیشتری از موضوع محتوا شویم، لازم است بدانیم محتوا هر چیزی است که ارائه می‌کنیم؛ یعنی تمام تصاویر، نوشته‌ها، فایل‌های ویدئویی و ... محتوا هستند، پس برنامه‌ریزی محتوا واقعا مهم است و باید برای استفاده بهینه از آن برنامه‌ریزی مناسبی داشت.

نکته‌ای که بسیار از من پرسیده می‌شود این است که در کدام شبکه اجتماعی حضور داشته باشیم؟ جوابی که همیشه می‌دهم این است: هیچ کدام. اگر شما وبسایتی دارید، فعلا کافی است، شما یک معدن دارید، آیا تمام انرژی خود را برای استخراج کافی به‌کار گرفته‌اید؟ روی وبسایت خودتان متمرکز شوید، بازدیدکنندگانی که وارد وبسایت شما می‌شوند متقاعد شده و خرید می‌کنند؟ از بازدید وبسایت شما چه حسی به آنها دست می‌دهد؟ حس اعتماد و اعتباری که مدنظر شما بوده به آنها القا شده است؟ پس این بار با نگاه نکته‌بین به وبسایت خود نگاه کنید، تک تک خط‌ها را به زیر پرسش چرایی ببرید و جوابی درست برای آن پیدا کنید، با چند نفر از مشتریان خود تماس گرفته و از آنها کمک بگیرید. آیا مخاطبی که به وبسایت شما می‌آید و می‌رود، رفته است؟ هیچ اطلاعاتی از او برای تماس‌های آتی و ترغیب‌های بعدی ندارید؟ علاوه بر این‌که باید برای مشتری ارزشی خلق کنید باید برای مخاطبانی که خریدی هم انجام نمی‌دهند ارزشی خلق کرده و بابت ارائه آن از آنها اطلاعاتی دریافت کنید یا مطمئن باشید این مورد در ذهن مخاطب ماندگار خواهد شد. شاید ارائه راهنمایی برای خرید چای ایرانی جذاب باشد، شاید هم شیوه درست کردن چای بهار نارنج.

مشتریانی که اکنون از وبسایت شما خرید می‌کنند نیز معدنی ارزشمند هستند، با آنها در ارتباط باشید، معجزه خبرنامه را فراموش نکنید، برای مناسبت‌های خاص چای‌های خاص پیشنهاد دهید. در حال حاضر در خانه هر کسی معمولا یک نوع چای بیشتر نیست، شما می‌توانید این رفتار را تغییر داده و چند نوع چای را سفارش کنید، زیرا در حالت‌های مختلف می‌توانند آنها را مصرف کنند. آنچه شما انجام می‌دهید ارائه اطلاعات فراوان به مرور زمان است که از مخاطبان شما مشتریان خوب و از مشتریان خوب شما مشتریان وفادار می‌سازد. برای تولید محتوای خود برنامه‌ریزی کنید و مطابق آن برنامه پیش بروید، نتایج هر محتوای تولیدی را بررسی و یادداشت کنید، به مرور زمان متوجه خواهید شد مخاطب شما طرفدار چه نوع محتوایی است، در چه ساعاتی از روز دوست دارد محتوا را دریافت کند و دیگر مواردی که کمک می‌کند آن طوری باشید که مخاطب شما می‌خواهد. شاید مخاطب شما هرگز متوجه این موضوع نشود، اما با شما راحت‌تر خواهد بود و همین برای موفقیت کسب و کار شما کافی است.

 

 

یکی از اولین پرسش‌هایی که معمولا برای راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی مطرح می‌شود این است که آیا استفاده از سیستم‌های متن‌باز (Open Source) و رایگان به‌عنوان سیستم فروشگاهی مناسب است؟ پاسخ این پرسش بله یا خیر نیست و به توضیح بیشتری نیاز دارد.


سیستم‌های متن‌باز مانند جوملا، وردپرس و ... در دنیا طرفداران زیادی دارند و وبسایت‌های زیادی هم از آنها استفاده می‌کنند، به همین دلیل برنامه‌نویسان فراوانی هم به‌صورت تخصصی از راه توسعه برنامه‌های جانبی برای این نرم‌افزارهای متن‌باز درآمد کسب کرده و مشغول فعالیت هستند، پس هر روز برنامه‌های جانبی یا به‌عبارتی افزونه‌های زیادی برای این سیستم‌های متن‌باز تولید می‌شود.

سیستم‌های متن‌باز مشخصات کالا را از شما به‌صورت عمومی می‌پرسند و برای این نوشته شده‌اند که هر شخصی با هر هدفی بتواند از این سیستم‌ها استفاده کند، برای مثال اگر می‌خواهید فروشگاه تخصصی چای راه‌اندازی کنید، ممکن است بخواهید مشتری بر اساس پارامترهایی خاص محصولات سایت را فیلتر کند. در هر صورت سیستم‌های متن‌باز نقطه شروع مناسبی هستند، زیرا با هزینه‌ای کم می‌توانید فروشگاه خود را راه‌اندازی کنید و ببینید آیا ایده‌ای که برای آن زحمت کشیده‌اید، در عمل درست از آب در می‌آید یا خیر؟ اگر خوب پیش رفت، می‌توانید بخش‌هایی را که نتوانسته بودید آن‌طور که مدنظرتان است پیاده‌سازی کنید، به یک برنامه‌نویس بسپارید تا توسعه دهد. اگر حساسیت بیشتری روی وبسایت دارید می‌توانید در یک پروسه طراحی مجدد، وبسایت خود را متناسب با تجربه‌های کسب شده دوباره طراحی کنید و این بار از سیستم‌های متن باز استفاده نکنید. نظر شخصی من استفاده از سیستم فروشگاهی ورد پرس با نام WooCommerce است. این سیستم بخوبی فارسی‌سازی شده، کار کردن با آن آسان است و امکانات مورد نیاز یک فروشگاه را دارد.

ظاهر شکیل در حد بین‌المللی

بسیاری از افرادی که از سیستم‌های فروشگاهی وردپرس یا جوملا استفاده می‌کنند، از ظاهر ساده و تکراری این فروشگاه‌ها شکایت دارند، اما می‌توان با همین سیستم‌ها فروشگاهی شکیل در حد بین‌المللی داشت. یکی از وبسایت‌های بین‌المللی که قالب‌هایی شکیل برای سیستم‌های متن باز ارائه می‌کند وبسایت Themeforest.net است. داخل این وبسایت می‌توانید سیستم متن باز خود را انتخاب و قالب‌های متعدد و زیبای زیادی را مشاهده کنید. می‌توانید یکی از قالب‌ها را انتخاب کرده و بخرید و پس از آن از یک برنامه‌نویس بخواهید آن را برایتان فارسی‌سازی و روی وبسایت‌تان نصب کند. این کار کمی هزینه دارد، اما باعث می‌شود وبسایتی شکیل با ظاهری بین‌المللی داشته باشید. درخصوص پرداخت دلاری وبسایت نیز جای نگرانی نیست، وبسایت‌های زیادی این کار را انجام می‌دهند، کافی است کمی وقت گذاشته و در گوگل جستجو کنید.

اینماد و درگاه پرداخت

به وبسایت فروشگاه‌های اینترنتی سر بزنید، کنار وبسایت عکسی مشترک در تمام آنها وجود دارد با عنوان اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی که با کلیک روی آن نام فروشگاه، آدرس فیزیکی و مشخصات دیگر را مشاهده خواهید کرد. شما هم برای فروشگاه خود به اینماد نیاز دارید، نگران نباشید تمام پروسه دریافت این نماد به‌صورت اینترنتی و از طریق سایت enamad.ir انجام می‌شود. درخواست خود را ثبت، مدارک خواسته شده را ارائه و مرحله به مرحله پیش بروید. اگر مدارک شما کامل باشد این پروسه بیشتر از یک ماه زمان نخواهد برد. توجه داشته باشید اگر بخواهید برای فروشگاه خود درگاه پرداخت داشته باشید، دریافت اینماد الزامی است و بانک‌ها به این مساله حساسیت داشته و در اولین مرحله این موضوع را بررسی خواهند کرد.

پس از دریافت اینماد، به وبسایت بانکی که در آن حساب دارید بروید و درخواست درگاه پرداخت الکترونیک خود را ارائه کنید، اگر این گزینه را پیدا نکردید، عبارت پرداخت الکترونیک بعلاوه نام بانک خود را در اینترنت جستجو کرده و سایتی را که یافته شد بررسی کنید. اگر حوصله این مراحل را نداشتید، وبسایت‌های واسطه‌ای نیز درگاه پرداخت به وبسایت شما ارائه می‌کنند، از آنها استفاده کنید و بعدها سراغ درگاه مستقیم بروید.

دیر افتتاح کردن بهتر است

برای افتتاح فروشگاه خود عجله نکنید، اطلاعات وبسایت را تکمیل کنید، خودتان را در مقام مشتری وبسایت قرار دهید و ببینید آیا وبسایت شما به اندازه کافی متقاعدکننده است؟ پرسش‌هایی را که ممکن است در ذهن مشتری شکل بگیرد مطرح کنید و برای آن پاسخی داشته باشید. اگر بارها مجبور به تغییر بخش‌هایی شدید این کار را انجام دهید. یادتان باشد در اولین بازدید مشتری از وبسایت شما، تصویر ذهنی او شکل می‌گیرد و این تصویر با هر بار مراجعه یا شنیدن و دیدن درباره شما کامل‌تر می‌شود. می‌توانید افتتاح خصوصی داشته باشید، به این صورت که تعدادی از دوستان خود را دعوت کنید و وبسایت را به آنها نشان دهید، آنها می‌توانند از شما نکاتی را بپرسند، نظر بدهند و با این کارشان کمک بزرگی به شما خواهند کرد. حتی اگر بخواهید نظرات واقعی‌تر و بیشتری داشته باشید می‌توانید مطرح نکنید این وبسایت مربوط به شماست و بعد از آنها نظر بخواهید.

در جستجوی مخاطب

حال که فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب و بعد از تکمیل، آن را افتتاح کردید، پروسه جستجوی مخاطب آغاز می‌شود؛ یعنی همان مراحلی که قرار است به مخاطبان اعلام کند «آهای من هستم، من آمده‌ام تا نیازت را برطرف کنم.» اما از کجا شروع کنیم؟ موتور جستجوگر گوگل را هیچ‌گاه فراموش نکنید، دست به مشتری خوبی دارد و می‌تواند هر روز مشتری‌های زیادی برایتان پیدا کند. گوگل به وبسایت‌هایی که هر روز با مطالب خاص به‌روز می‌شوند بیشتر سر می‌زند، مطالب خاص یعنی مطالبی که خودتان زحمت تهیه آن را کشیده‌اید و از جای دیگری کپی نکرده‌اید، پس می‌توانید بخشی به‌عنوان بلاگ داشته باشید و مثلا اگر فروشگاه تخصصی چای دارید، هر روز مطالبی در خصوص انواع چای و خواص آن منتشر کنید تا به‌روز بمانید و گوگل شما را پیدا کند.

مخاطبی را که به وبسایت شما سر می‌زند جذب کنید و به بهانه‌ای از او ایمیل دریافت کنید تا نشانی داشته باشید و بتوانید ارتباط خود را به‌صورت بلندمدت حفظ کنید. حفظ مخاطبی که حتی یک بار به وبسایت شما سر زده کم‌هزینه‌تر از جذب مخاطب جدید خواهد بود.

خبر افتتاح وبسایت خود را برای مجموعه‌هایی که اطلاع‌رسانی این حوزه را انجام می‌دهند، ارسال کنید. به وبسایت‌های مختلف این مطلب را ارسال کرده و از آنها بخواهید آن را درج کنند.

دوستان، آشنایان و تمام کسانی را که در فهرست ایمیل‌های شما هستند فراموش نکنید، آنها به دلیل اعتمادی که به شما دارند ایمیل ارسالی را باز کرده و مطالعه می‌کنند، پس می‌توانید از آنها بخواهید اگر ایده شما را می‌پسندند، آن را به اشتراک بگذارند. محتوای این ایمیل‌ها و نحوه معرفی شما بسیار مهم است، طوری محتوا را تهیه کنید که مخاطب بتواند همان را برای دیگران ارسال کرده یا به اشتراک بگذارد.

جمع‌بندی

اگر مشتاق داشتن یک فروشگاه اینترنتی هستید، مسیر راحتی پیش روی شما نیست. همین که از بین چند صد فروشگاه اینترنتی که هر سال به‌وجود می‌آیند، تعداد انگشت‌شماری را می‌توانید نام ببرید که به حیات خود ادامه می‌دهند، نشان‌دهنده پرپیچ و خم بودن مسیر است. اما راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی دشوار هم نیست، فکری باز و نگاهی روشن می‌خواهد. مسیر را ببینید و باور کنید فعالیت در فضای اینترنت هم کسب و کار محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی کنید نمی‌شود فقط بخش اینترنتی را بلد باشید و انتظار موفقیت داشته باشید، بلکه اول باید کسب و کار را بدانید، بتوانید بازار را ببینید، شناسایی کنید و بعد متناسب با نیاز بازار پاسخی در فضای اینترنت ارائه کنید. یادتان باشد مخاطبی که مشتری احتمالی شماست، برای خرید بهتر، اطلاعات و برای حس بهتر، احساس می‌خواهد. پس با محتوای وبسایت و پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود با او صحبت کنید. صبور باشید و این راه را به‌عنوان پروسه‌ای بلندمدت ببینید.

چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394  4:32 PM
تشکرات از این پست
kordabadi
دسترسی سریع به انجمن ها