نوشتاري از حضرت آيت الله صافي گلپايگاني در خصوص مقام زن
نوشتاري از حضرت آيت الله صافي گلپايگاني در خصوص مقام زن |
حضرت آيت الله صافي گلپايگاني در نوشتاري به مناسبت ميلاد مسعود حضرت زهرا عليهاالسلام تصريح كرده اند: بايد مقام واقعي زن در اسلام، تبيين شود و از نظرپردازي هاي آلوده به شهوت و متمايل به فرهنگ بي بند و باري غربي خودداري كرد.
|
مطالعه سوابق معامله مكتبها و جماعات و اقوام در رعايت كرامت انساني بانوان، نشان ميدهد كه همواره نگاه به زنان، ظلمآميز و به نظر حقارت بوده است؛ دورانهايي كه زن را يا انسان نميدانستند، و يا برزخ بين انسان و حيوان ميشمردند و وجود دختر را ننگ و عار ميدانستند و دختران را با كمال قساوت و سنگدلي زنده بهگور ميكردند.
اين اوضاع ناهنجار براي اين بود كه قوانين صحيح و هدايتهاي اخلاقي و ديني وجود نداشت، و بر مردها هم - كه از لحاظ فيزيكي قويتر بودند- نظامات اخلاقي و وجداني و معنوي، حكومت نداشت.
در اين اوضاع آشفته، اسلام بود كه به فرياد بانوان رسيد؛ اسلام بود كه با آن اعلامهاي صريح، زنان را در كنار مردان قرار داد، و با اعلامهايي، مثل «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ»، و«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثَي»، و يا «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَاتِ.الآية»، نظامات عام و جامع و صحيح را در روابط زن و مرد اعلام نمود و تا آنجا جلو رفت كه براي زنها نسبت به مردها، احترامات خاص و ملاحظات ويژه برقرار كرد و امنيت اين جنس لطيف را - كه مورد طمع جنس مقابل و هجوم آن است- تأمين نمود، و مردان را به احترام به كرامت زنان مكلّف كرد تا آنجا كه به حسن مصاحبت با مادر نسبت به پدر تأكيد بيشتر نمود.
آري، اسلام اين چنين زن را با مرد در ميدان كسب فضائل و شخصيت متعالي انساني و اسلامي در صف واحد قرار داد و به او ميدان داد كه تا هر كجا ميتواند در اين ميدان از مردها پيشي بگيرد و گوي سبقت را بربايد.
اسلام، قواعد زننده و عاداتي را كه مخالف شئون و حقوق يا ستم بر او بود با صراحت و شجاعت لغو كرد و انقلاب اسلام زن را آزاد كرد و از كارهاي سنگين و منافي با حيثيت زن، مثل رزم و جهاد و... معاف نمود.
بينش مردم غالباً تابع محيط و زمان است و مسائل زندگي زن در گذشته و حال آنچه در ماوراء تعاليم اسلام تغيير و تحول يافته و به صورتهاي گوناگون درآمده به شخصيت او ضربه وارد كرده و خودش نيز به علل تربيتي و جنسي و اقتصادي با اين روشها همراهي كرده است؛ اما بينش اسلام نسبت به زن (مانند مرد) يك بينش انساني و واقعي است و از حيطه عادات و زمان و محيط و قيد تقاليد آزاد است.
تا قبل از ظهور اسلام، موضع زن به طور شايسته شناخته نبود
تا قبل از ظهور اسلام، موضع زن به طور شايسته شناخته نبود، و درباره او آراء و عقايدي اظهار ميشد كه چيزي كه در آن مورد نظر نبود، شأن انساني و شخصيت ارزنده زن بود.
پس از انقلاب عظيم اسلام كه در سراسر جهان اثر گذارد، به زودي موضع زن تغيير كرد و قدر و احترام خاص يافت، و پايگاه ارزندهاش در اجتماع معلوم شد؛ استقلالش، شخصيتش، حقوقش، اختياراتش، تكاليفش، مسئوليتهايش، همه روشن گرديد، و از رسالت زن در اجتماع و سهم او در ترقّي و تكامل جامعه تجليل شايان به عمل آمد.
اسلام نه با مردها قوم و خويشي داشته و نه با زن ها، بلكه راه صحيح را براي هر دو بيان فرموده است كه هر دو به مقامات و كمالات عالي علي السواء برسند، خيلي از زن ها هستند كه در حيات طيبه از خيلي مردها جلوتر هستند و بيشتر به اين حيات طيبه رسيدهاند.
يكي از افتخارات مسلمين اين است كه در كنار علما و رجال بزرگ ديني بانوان شاخصي قرار گرفته اند كه نمونه بارز آن حضرت زهرا سلام الله عليها است كه در كنار امام علي عليه السلام در مسير تقرّب به درگاه خداوند قرار گرفت.
وجود زن هايي مانند حضرت زهرا سلام الله عليها در تاريخ ما نشان دهنده اين است كه در جوامع اسلامي زن ها داراي جايگاه و احترام ويژه مي باشند كه بايد الگوي زنان عصر حاضر قرار گيرند.
اين امتيازات و راهنمائيهائي كه در قرآن مجيد براي زن ها آمده است، اگر به آن عمل كنند سعادت دنيا و آخرتشان فراهم ميشود، قرآن ميگويد: وَإِذَا سَأَلُتمُوهُنَّ مَتَاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِن وَرَاءِ حِجَاب.
بايد قدر اين كرامت اسلامي را دانست و بانوان مسلمان، به اين امتيازاتي كه اسلام براي آنان قائل شده است افتخار نمايند. يكي از نقاط ضعفي كه اين كرامت را تهديد مينمايد و بهطور كلي عفاف و پاكدامني جامعه تهديد ميكند، اختلاط دو جنس به صورتهاي غير مصون و معرض فساد و خلاف عفاف و حجاب و نگاه و نظر است كه فرمودند: النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ الشَّيطَانِ و سخنگفتن مرد بيگانه با زن بيگانه است كه اگر بيش از ضرورت متعارف باشد خطرناك ميشود، تا حدي كه زنان از سخنگفتن با نامحرم با نرمش و خاطرهانگيز نهي شدهاند: لاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ؛ كه مرد بيمار شهوت به هوس و هوا نيفتد؛ و همچنين خلوت مرد با زن بيگانه را ممنوع فرمودهاند كه سوم آنها شيطان و تهييج و تكاندهنده غريزه است؛ غريزهاي كه در برابر آن عابدان پارسا ميتوانند مقاومت كنند. اينها برنامههايي است كه متأسفانه در جامعه ها در اثر غربگرايي متداول شده است.
تشويق بانوان به خانهداري و تعظيم قدر بانوان خانهدار و ثوابهاي بسياري كه براي زنان باردار هنگام بارداري و شيرخواري كودك و پرورش كودكان و امور ديگر است، همه در مسير حفظ و حراست از كرامت زن و دفع مردان بد نهاد مقهور شهوات از تعرّض به حريم عفت آنان است.
اشتباه بزرگي است كه زن خانهدار را كسي بيكار بداند
اين اشتباه بزرگي است كه زن خانهدار را كسي بيكار بداند. پاكي و پاكدامني و عفت و حجاب و پارسايي، فضيلتي است كه زن اگر به خدشهدار شدن آن در برابر ملك دنيا راضي شود، مغبون و زيانكار است.
در بسياري از برنامهها و تعاليم ديني، حفظ شخصيت زن و كرامت او در برابر مردان رعايت شده است، حتي در مراسم عبادات؛ در نماز، در حج، در معافبودن زنان از جهاد و بعض تكاليف ديگر، اين حشمت زن منظور است.
در مجموع، جايگاه زن در اسلام جايگاهي رفيع و با قداست و احترام خاص است. در همه ارزشها - كه رأس و اساس آنها، ايمان و ثواب عبادات و طاعات و مقامات و درجات حقيقي است- زن از مرد كمتر نيست و در ميدان مسابقه فردي، بسا زنها كه بر بيشتر مردها برتري مييابند و در اين ميدان، باعث ترقّي و تقرّب به خدا، ابراهيموار و اسماعيلسان تسليم امر خدا بودن و احكام خدا را از دل قبولداشتن است.
مسائل مربوط به زن و روابط زن و مرد و مواضع و جايگاه آنها در اسلام، به دقيقترين وجه - كه عاليتر از آن متصوّر نيست- مطرح است.
بايد كساني كه در علوم مختلف تخصص دارند، هر كدام اين جايگاهها را شناسايي كنند تا ببينند كه اسلام در اين مسائل، اعجاز كرده است كه هر كسي با نظر حكيمانه مطالعه كند، همين بخش از تعاليم اسلام، او را به ايمان ميرساند.
متأسفانه بعض نظرها در اين مسائل، آلوده به شهوات و بازيگرفتن مقام زن است كه اسلام نسبت به آن بسيار حساس است، و آن را معرض هلاك زن و مرد ميداند، و چنان اين رشته شهوتراني را خطرناك ميبيند كه هزار سال حبس اخروي را مجازات يك شوخي مرد بيگانه با زن نامحرم ميداند: مَنْ فَاكَهَ امْرَأَةً لَايَمْلِكُهَا حَبَسَهُ اللهُ بِكُلِّ كَلِمَةٍ كَلَّمَهَا أَلْفَ عَامٍ.
بايد مقام واقعي زن در اسلام، تبيين شود و از نظرپردازي هاي آلوده به شهوت و متمايل به فرهنگ بي بند و باري غربي خودداري كرد.
بايد مقام واقعي زن را در رفتار و گفتار حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا عليهاالسلام جستجو كرد و آن را – كه تنها راه سعادت دنيوي و اخروي بانوان است- به جهانيان معرفي نمود.
منبع : خبرگزاري حوزه
|
دوشنبه 24 فروردین 1394 3:46 PM
تشکرات از این پست