0

بررسی تحلیلی منابع قدرت نرم ، آسیب ها وتهدیدهای این عرصه وراه های مقابله با آنها

 
mahdikh
mahdikh
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تعداد پست ها : 25
محل سکونت : همدان

بررسی تحلیلی منابع قدرت نرم ، آسیب ها وتهدیدهای این عرصه وراه های مقابله با آنها

چکیده

در حال حاضر دشمنان اسلام وایران بااستفاده از روشهای گوناگون وتاثیر گذار سعی درمواجه باعقاید اسلامی وحکومت های دین مداردارند.یکی ازمهمترین این عرصه ها فضای دانشگاه های کشوراست .اهمیت فعالیت دراین محیط ازآن جهت می باشد که افرادتحت تعلیم وتربیت دردانشگاه ها درآینده ای نزدیک مسئولیت ومدیریت بخش های مهمی ازجامعه رابدست خواهند گرفت. بنابراین شناخت قوت وضعف این عرصه مهم هم  می تواند به عنوان یک منبع قدرت  به شمار آید وضامن سلامت ودرامان ماندن کشور ونسل از آسیب های پیش رو وتهدیدات برنامه ریزی شده دشمنان خواهد شد . ظرفیت هایی مانند تعدد مراکز آموزشی،تعدادفراوان اعضاءعلمی وعلاقه قشر جوان کشوربه تحصیل ازجمله این نقاط قوت هستند.درعین حال نفوذ برخی جنبه های تفکرغربی درحوزه مسائل سیاسی واخلاقی وتضعیف جنبه های اعتقادی وملی ازجنبه های آسیب وتهدید دراین عرصه به شمار می رود.شناخت ودقت نظر دراین عرصه ضامن موفقیت دراین میدان نبرد نرم می باشد.ان شاءالله

 

کلید واژه ها

جنگ نرم ،منابع قدرت نرم،دانشگاه های استان همدان ،آسیب ها ،تهدیدها

پشگفتار

     درپی اهتمام سازمان بسیج اساتید به شناخت  ومعرفی علمی ماهیت پدیده نوظهورجنگ نرم، وبرگزاری بیست وسومین دوره کارگاه آموزشی آن دراستان همدان که بی تردید نقش مهمی درایجاد روشنگری دربین اساتید دانشگاهها ایفا نمود، به عنوان بخشی ازفعالیت این کارگاه تصمیم به ارزیابی وتحلیل ازمنابع قدرت نرم وآسیب ها وتهدیدهای آن درحوزه اجتماع وشرایط عینی وجاری آن دانشگاه های استان توسط اساتید شرکت کننده قرارگرفت .

    برهمین اساس این نوشتار که مقاله ای توصیفی – تحلیلی ازشرایط جاری و واقعیت های محیط دانشگاه های شهرستان تویسرکان درحوزه جنگ نرم منابع ،آسیب ها وتهدیدهای آن       می باشد، به رشته تحریر درآمده است.

       شایسته است ازمسئولان ومتولیان بسیج اساتید ومجریان برگزاری این کارگاه که درارتقای دانش اساتید درحوزه شناخت فرصت ها وتهدیدها ی امروز جهان اسلام وکشور عزیزمان ایران نقش آفرین بوده اند سپاسگذاری نمایم .امید است خداوند عالم وآگاه به نیت ها وتلاشهای خالصانه بهترین ثواب وپاداش خود را نثارفرماید.  

 

 

 

 

 

 

مقدمه    

     جمهوری اسلامی ایران با استقرار خودبسیاری از نظریات ودیدگاه های نظام سلطه جهانی رابی اعتبار وتبلیعغات آنهاراعلیه دین ومبانی دینی رسوا وبی اثر ساخت. قرن ها محافل سیاسی وعلمی غرب باطرح شعار سکولاریسم وجدایی دین ازسیاست راه کنارگذاشتن ادیان وفرامین دینی ازجامعه رافریادمی زدواین تبلیغات وسیع وهمه جانبه تامیزان بسیار بالایی درغرب وحتی جهان اسلام نیز پذیرفته گردید.

     طبیعی بودن که خواست مردم در روی کارآمدن نظامی دین مدار مانند جمهوری اسلامی ایران ودیدگاه های ایده آل آن دربرابر مسائل روز جهان ، ازجمله حمایت ازمستضعفان و مخالفت عملی با یکه تازی ظالمان ومستکبران عالم وهزاران مساله دیگر باعث شد که مخالفان این رویکرد به هرحیله وطرفندی متوسل شوند تا این حرکت راازپای درآورده وضعف وناکارآمدی آن راثابت نمایند .مخالفان نظام اسلامی درپی آن بوده وهستند که حرکت عظیم بوجودآمده دراین کشوررا یک حرکت ضعیف ، ناتوان دراداره جامعه وحل مشکلات ونهایتا مسیری شکست خورده معرفی نمایند تاگرایش روزافزون وتاثیرگذار آن درجهان اسلام وجامعه غرب راازبین ببرند.

     برای رسیدن به این منظور ازتمام حربه های ممکن استفاده نموده و شیوه های خشن وسخت رادربرابرملت ایران تجربه وآزمایش نمودندکه اندکی ازنورخدا راخاموش کننداما به فضل خداوند نتوانسته ونخواهند توانست. [1]

   این نکته بدین معنی نیست که آنها پس ازسه دهه تلاش بی حاصل دست ازاقدامات خوددراین مسیر برداشته اند بلکه آنچه امروز شاهد آن هستیم اقدامات مرموز وتوطئه آمیز دشمنان این کشوراست که درهرقالب وشکل ممکن از خودنشان می دهند.اقداماتی که بواسطه پیچیده بودن وارائه درقالب ها واشکال مختلف دقت نظر و تیزبینی خاص خودرامی طلبد. چراکه به توصیه قرآن کریم باید دشمن راشناخت وازهمه ابزارها برای مقابله باآن بهره برد.[2]

    ازآنجا که بیشترجمعیت کشوررا نسل جوان تشکیل می دهند طبعا دشمن نیز بروری این طیف مهم سرمایه گذاری نموده است.جمعیتی که بسیاری از آنها امروز دردانشگاه های کشورمشغول تحصیل می باشند.شناخت موقعیت های نفوذ دشمنان دراین عرصه امروزه     می بایست یکی ازدغدغه های اصلی دلسوازن این کشور باشد ،تا دراین عرصه آسیبی متوجه کشورنگردد.

   بی توجهی به آنچه امروز دراین عرصه می گذرد می تواند تبعات منفی وجبران ناپذیری برای کشورایجاد نماید .تربیت نسل عالمی که معتقد به بسیاری ازمبانی واصول نمی باشد ازجمله مواردی است که اتفاقا درتاریخ کشورما دردوره معاصردارای سابقه است .بسیاری ازمدیران ارشد ، وزیران وتصمیم گیران دولت پهلوی دوم افرادی هستند که دراعزام به غرب  و تحت تربیت ونفوذ غربی دردانشگاه های اروپایی تحصیل کرده بودند.همان هایی که زمینه ساز وحامی پنجاه سال حاکمیت پهلوی دراین کشور به شمارمی روند.

  بنابراین شناخت راه های استفاده هرچه بیشتر ازاین محیط وشناخت نقاط خطروآسیب باید جزء اولی ترین اقدامات درحوزه جنگ نرم قرارگیرد. دراین مختصر به شناخت نقاط قوت ومنابع نرم این حوزه مانند ظرفیت های مکانی وانسانی وهمچنین نقاط آسیب وتهدید مانند نفوذ افکار و رفتار غیر اسلامی وگرایش به مدل غربی درزندگی ،پرداخته شده است.

      

 

 

   1: منابع قدرت نرم دردانشگاه های استان همدان

  1. : تعداد قابل توجه مراکز علمی در استان همدان    براساس گزارش منابع رسمی تعداد مراکز علمی موجود دراستان همدان به نسبت سایراستانها بیشتر است . دکتر متکان معاون سابق وزیرعلوم تحقیقات وفناوری در مصاحبه ای اظهار داشت "استان همدان  با توجه به تعداد دانشگاههاومراکز علمی رتبه نخست کشوررادارد"[3]

طبیعی است وجود مراکز علمی همواره یک منبع رشد وتوسعه برای یک کشور به حساب می آید ازآن جهت که زمینه های توسعه مادی ومعنوی رابرای آن فراهم خواهد کرد .بنابراین درنگاه اول وسعت دامنه وپراکندگی مراکز علمی به عنوان یک منبع قدرت نرم برای استان همدان به شمار می رود.

  1.  : بالابودن نرخ دانشجویان وطلا ب این استان

       درهرسپاه ولشگر تعدادنفرات وسپاهیان درطول تاریخ به عنوان یک امتیاز به شمار می رفت وامروزنیز عامل مهمی دردستیابی به هدف می  باشد. اگر امروز دشمنان ایدئولوژی ورویکرد جمهوری اسلامی به هرنوع وسیله دراین خصوص متوسل می گردند ، دراین نبرد فراگیر قطعا نیروی جبهه ایمان واسلام به عنوان یک منبع مهم قابل توجه وبهره گیری است . به فرموده رهبر انقلاب اسلامی که دانشجویان را افسران جوان جبهه جنگ نرم نام نهاده اند، فراوانی افسران ورزیده وپرتوان این عرصه ازاساسی ترین منابع به شمار می رود.

        براساس آمار معاون استانداری همدان در سال 91 بیش از یکصدوپنج هزار دانشجو دراین استان به تحصیل اشتغال داشته اند .[4]براین اساس به طورمیانگین ازهر سه خانوار حداقل یک دانشجو دردانشگاه های استان درحال تحصیل می باشد. البته به این تعدادآمار دانشجویانی که درخارج از استان نیز مشغول به تحصیل        می باشند افزوده خواهد شد .

    علاوه براین توجه به توسعه کیفی وکمی حوزه های علمیه برادران وتاسیس حوزه های علمیه مختص خواهران برای اولین بار پس ازانقلاب اسلامی مورعنایت جدی قرارگرفته است .بنابرموارد ذکر شده شاید کمتر خانواده ای دراستان همدان وجود داشته باشد که بامراکز علمی ارتباط نداشته باشد.قطعا وجود این تعداداز طالبان علم ودانش درصورت هدایت صحیح به عنوان یک منبع قدرت قابل توجه به شمار می رود.

  1. : وجوداساتید وعلماء شاخص درمراکز علمی استان

      استان همدان ازجمله استان هایی است که تعداد فرهیختگان ونخبگان فراوانی رادرخود جای داده است. خطبا، سخنرانان عالمان وارسته واهل عمل باقدرت تاثیر گذاری بسیار بالا ومحبوبیت فراوان دربین عامه مردم بخصوص دانشجویان به عنوان دسته دیگری از منابع قدرت نرم تفکراسلامی وایرانی به شمار می روند.

فرماندهان جریان مبارزه باتفکر باطل ومسیر انحرافی عصر حاضر دردانشگاه ها و

حوزه های علمی این دسته شخصیت های ارزشمند می باشند.بنابراین مطرح نمودن این افراد ومعرفی آنان به نسل طالب علم قطعا درمسیر پیروزی درجنگ نرم موثر خواهند بود.

عالمی را می شناسم که درعین اشتغال درحوزه علوم اسلامی وطلبگی از طریق اشتغال به کشاورزی امرار معاش می نماید ودریکی ازمساجد شهرستان تویسرکان نیزاقامه جماعت دارد. خود به وضوح بارها مشاهده کرده ام این شیوه ومنش او که عمل براساس الگوی اسلامی است دانشجویان زیادی ازطیف های مختلف را به خود جذب نموده است.براین اساس وجود شخصیت های عالم ومتقی وبصیر رابه عنوان یک منبع قدرت نرم بشمار می آورم.  

   2: آسیب ها وتهدیدات دانشگاه ها در استان همدان

2-1 :دورشدن برخی دانشجویان ازمبانی دینی واعتقادی

        متاسفانه ی اطلاعی برخی دانشجویان ازمبانی عقیدتی وسیاسی باعث گردیده تاثیر پذیری آنان از شبهه افکنی های دشمنان بیشتر گردد.عدم اطلاع کافی وکامل دورشدن ازمنابع فکری ،عقیدتی و سیاسی راه را برای سوءاستفاده های دشمنان هموارتر می نماید .این موضوع به عنوان یک آسیب باید مورد توجه جدی ماقرارگیرد.

تربیت نسلی که بامنابع عقیدتی آشنایی چندانی ندارد وحتی گاها توسط برخی اساتید به کسب مهارت های جدید علمی وصنعتی ونیزرها شدن ازبرخی ساختارهای دینی وملی  توصیه می شود کارسنجیده ای نیست چراکه چنین دانش آموخته ای درمواجهه باکمترین شبهه سوال یااتهامی به کلی رنگ می بازد وتسلیم اعتقاد حریف می گردد.دربرخی کلاسهای درس بخصوص درمباحث دینی یا موضوعات مرتبط با

انقلاب اسلامی بنظر می رسد اطلاع جوان دانشجوی مسلمان از مبانی فکری واعتقادی بسیار اندک است . متاسفانه بهره برداری ازمنابع مقدسی همچون قرآن ،نهج البلاغه ،صحیفه سجادیه وسایر منابع اسلامی دربرخی موارد به حدی ضعیف است که نه تنها دانشجویان مابلکه برخی اساتید نیز درروخوانی این منابع مهم بامشکل جدی مواجه هستند.این موضوع درحرکت روبه رشد انقلاب اسلامی به عنوان یک آسیب به شمار می رود.

2-2 : الگوگیری دانشجویان ازپوشش های غیردینی وغیرملی

    نفوذ برخی جنبه های پوشش غیر هماهنگ باشرع اسلامی وعرف ملی به عنوان جنبه دیگری از آسیب های جامعه دانشگاهی استان همدان قابل بررسی ودقت نظر است . وقتی سیطره ونفوذ جریان فرهنگی غربی بر دانشجوی مسلمان ایرانی تاحدی است که اورامتقاعد به تغییر پوشش می نماید، مسیر کوتاه تری تاپذیرش فکر غربی درعرصه اعتقادات واندیشه درباره مسائل مختلف جامعه پیش رودارد.

   بنابراین این هشداری جدی است. چرکه براساس سخن پیامبر اسلام(ص) هرکسی خودراشبیه قومی نماید از آنهاست[5] .لذا الگوبرداری ازبیگانه توسط قشر جوان ودانشجوی ما آنهارابه سمت وسوی گرایش فکری ورفتاری واخلاقی نیز سوق می دهد.

    2-3 : کم رنگ شدن رعایت اصول اخلاقی دربرخوردهای اجتماعی

        درمقایسه با دویاسه دهه قبل به نظرمی رسدرعایت اخلاق درجنبه های مختلف شخصی 

واجتماعی آن درجامعه ما کم رنگ تر شده است .دلائل این امر هرچه باشد، بی توجهی مسئولین ومتولیان فرهنگی تغییرذائقه جامعه به علت مسائل اقتصادی ویا.... ما به عنوان یک آسیب جدی ازآن یاد می کنیم.رعایت اخلاق ،به طورخاص الگوی اخلاق اسلامی ،یکی ازرموز ماندگاری تمدن ها درطول تاریخ بوده وهست. امروزه که احیا وزنده نمودن تمدن ایرانی اسلامی برای ما به عنوان یک ضرورت جدی مطرح است ،که اگر نباشد ادامه حیات تمدن اسلامی درمقابله با دشمنان جدی که داریم بامشکل اساسی مواجه خواهد شد.[6]

   بدین ترتیبکم توجهی به رعایت اخلاق اسلامی درجامعه یک از آسیب های نرم می باشد که زمزمه های آن جامعه ما دیده می شود .بنا به ضرورت وموقعیت شغلی که دارم بار ها شکوه اساتید را از ضعف دانشجویان دررعایت حریم های اخلاقی درمحیط دانشگاه شاهد بوده ام که طبعا آثار منفی این نوع برخورد درمتن جامعه بیشترازمحیط دانشگاه است.  

   2-4 : مدرک گرایی وبی توجهی به کسب علم ومهارت

      آسیب بسیارمهم دیگری که متاسفانه دردانشگاه های استان شاهد هستیم عدم علاقه جدی به علم ودانش ومدرک گرایی دربین جوانان دانشجو است .بسیاری از موضوعاتی که درهر سال تحصیلی درمورد آن با دانشجویان صحبت می نماییم ایجاد تغییر دراین رویکردوبی اعتبار دانستن مدرک بدون پشتوانه علمی است .

        برخی ازدانشجویان ما به جای اینکه دنبال پیدانمودن تخصص دررشته تحصیلی خود باشند دریافت تکه کاغذی به عنوان مدرک برای آنها اعتبار دارد. واقعا مساله جدی دراین خصوص بحث درمورد علت این جریان مخرب درمحافل علمی می باشد. بدین ترتیب به نظر می رسد سیاستگذاران علمی ،سیاسی واقتصادی جامعه باسیاست های حمایتی وتشویقی خود جامعه دانشگاه را به این سمت هدایت نموده اند.   

2-5 : حضوربرخی اساتید غیر معتقد به مبانی اسلام وانقلاب وطرح شبهات مختلف دراین حوزه ها توسط آنان

       درهرسیستم اداری یا حکومتی گزینش افراد ونیروهایی که بیشتر نیاز وهدف آن مجموعه را برآورده سازند یک اصل به شمارمی رود. اگرامید ما به این است که قشر دانشجوی ما جامعه اسلامی رادرپیشبرد اهداف اسلامی وانقلابی یاری نماید باید مربیان این مراکز علمی کسانی باشند که اساسا خودبه این مسیر واهداف کلی آن ،گذشته از سلیقه های شخصی درروشها، معتقد باشند.ما نمی توانیم از دانشگاهی که برخی اساتید آن خود مروج فرهنگ غربی هستند یا عامل تشویق جامعه دانشگاهی درتوجه به غرب گرایی اند ، انتظارداشته باشیم دانشجویانی تربیت نمایند که روحیه خودباوری فرهنگی وسیاسی،استکبار ستیزی واصلاح جامعه جهانی براساس فرهنگ اسلامی وایرانی را ازخود بروزدهند.

    به عنوان مثال دقیقا به خاطر دارم حدود ده سال قبل که دریکی ازدانشگاههای مطرح کشوردرحال تحصیل بودم ، یکی ازاساتیدی که همه افتخاراو تحصیل دردانشگاه وین بود بادانشجویان که ظاهر مذهبی رابیشترمراعات می نمودند به تندی وخشونت برخورد می کرد وتلخی کلاسهای آن استاد ! هنوز فراموشم نشده است. ازاین دست نمونه زیاددرخاطردارم....

       بدین جهت کم توجهی یارابطه بازی های سیاسی وخانوادگی درانتخاب اساتید فاقد اعتقاد به اسلام اصیل درمرحله اول وپایبند به مبانی انقلاب درمرحله بعد باعث ایجاد چنین آسیبی دردانشگاه ها گردیده است.

2-6 : کم توجهی به فضای نقد وتحلیل توسط برخی اساتید

    متاسفانه آسیب دیگری که دردانشگاه های استان همدان قابل ملاحظه است ،کم توجهی به فضای نقد وتحلیل عالمانه وبه بیان کلی ترپرداختن به کرسی های آزاداندیشی دراین محیط

است. سالهاست که جوامع شرقی بنا به دلائل مختلف ، ازجمله بواسطه مزیت های اقتصادی و...ارزش کمتری برای علوم انسانی قائل هستند .این درحالی است که غرب درعین اهمیت به صنعت وسایر علم هیچگاه اهمیت ونقش علوم انسانی را ازنظ دورنداشته است.گزافه نیست اگر بگوییم موقعیت امروز غرب بدون تردید حاصل طرح های اندیشمندان علوم انسانی دریک قرن اخیربوده است.

    براساس مشاهدات تاکید می نمایم محافل دانشگاهی ما دانشجویان را نقاد تربیت         نمی نمایدیاحداقل اینکه شیوه های برخورد تحلیلی بامسائل مختلف دربین دانشجویان ضعیف است.ضرورتی که رهبر انقلاب باتعبیر ایجاد کرسی های آزاداندیشی از آن نام برده اند.

3: مهمترین تهدیدات از نظراهمیت و میزان  اثرگذاری بردانشجو وفضای فرهنگی دانشجو

3-1 : القاء الگوهای غربی به دانشجو

    ازجمله اساسی ترین تهدیدها دردانشگاه های استان همدان القاء ومعرفی الگوهای غربی به عنوان الگوهایی موفق وسربلند درجامعه است .برخی دانشجویان دربحث های  خود مرتب از منابع غربی یا دانشمندان غربی درحوزه های مختلف علوم انسانی وعلوم تجربی یاد می کنند درحالی که شخصیت ها یامنابع مشابهی درفرهنگ وتمدن ایرانی واسلامی قابل مشاهده است.

    ازخود بیگانگی ونشان دادن ضعف مادی ومعنوی ایران واسلام از جمله اقدامات برنامه ریزی شده جریان استکباردرعرصه جنگ نرم به شمار می رود. نتیجه طبیعی چنین رویکردی این است که درچنین فضایی دانشجوی ما منابع قدرت فکری والگوهای موفق خودرادرغیر فرهنگ ملی ومذهبی جستجو می نماید وطبعا درمشی خود به آن پایند است. البته الگو سازی تنها به عرصه دانشگاه محدود نمی شود وبه اقتضای سن وسلیقه افراد نمونه آن متفاوت است.   

3-2 : ایجادبدبینی مطلق نسبت به نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران

     تهدید دیگری که دردانشگاه های استان همدان با آن مواجه هستیم ایجا بدبینی ویاس ازنظام جمهوری اسلامی ایران است.همانگونه که درمقدمه نیز اشاره شد غرب ازاساس باحاکمیت دینی مخالفت جدی دارد وآن راناکارآمد ومخرب تلقی می نماید. شعار"دین افیون توده هاست" راهمه از زبان غرب بارها شنیده اند.

   بنابراین غرب تلاش می نماید تابه هروسیله ممکن حکومت اسلامی ایران را ضعیف وناقص معرفی نماید تامخالفت دانشجویان رادراین عرصه بوجود آورد.دراین مسیر ازبهانه ها وعوامل مختلفی کمک می گیرد .گاهی پیشرفت  مادی غرب رادرمقابل تنگناهای جامعه ما قرار       می دهندو.....

3-3 : طرح جاذبه های ظاهری درغرب وآزادی های لجام گسیخته به عنوان مزیت زندگی براساس الگوی غربی

    براساس اعتقادات اسلامی انسان موجودی آزاد آفریده شده است،حتی آزادی واختیار درپذیرش یاعدم قبول دین لااکراه فی الدین[7] .اما نکته قابل توجه این است که آزادی های فردی به هیچ عنوان نباید به آزادی های جامعه خدشه وارد نماید. نکته مهم درعرصه این تهدید تاکید بربرخی آزادی های جنسی متناسب با سن وغرایز دوران جوانی است. غرب باپررنگ کردن وجود این نوع ازآزادی های مخرب و ویران کننده ، سعی درمتمایل نمودن دانشجویان به آن مسیردارد. درکلاسهای درس این موضوع توسط دختران وپسران دانشجو

مطرح می گردد ، که البته نشان دهنده تلاش های برنامه ریزی شده غرب برای هدایت دانشجویان به این سمت است.

4: اثربخش ترین وکاربردی ترین راهکارهای مقابله با تهدیدات ذکر شده

4-1 : معرفی الگوی های واقعی اسلام وایران به قشر دانشجو

      از اصلی ترین راه های مقابله با طرفندهای غرب درجنگ نرم معرفی داشته ها والگوهای واقعی واصیل اسلامی وایرانی است. به نظر می رسد منابع وشخصیت های مهم فرهنگی ما دقیق وکامل به جامعه وبه تبع آن به قشر دانشجو معرفی نشده اند.معرفی این منابع قدرت نرم دانشجویان ما به استواری درراه مسیر موردنظر جامعه اسلامی دلگرم می نماید.درحالی که غرب به الگوسازی غیر واقعی وجعلی متوسل شده است، قطعا معرفی وشناسانده جنبه های مختلف الگوهای اصیل ما همچون پیامبر اسلام(ص) ائمه معصومین وسایرشخصیت ها ومنابع اسلامی درمقابله با تهدیدات نرم موثر خواهد بود.

4-2 :آشنا ساختن دانشجویان بامنابع اسلامی

      درعرصه جنگ نرم فکر، اندیشه وعلم وآگاهی نقش اساسی ایفا می کند. افرادی که شناخت ،احاطه ،آگاهی وعلم بیشتری به حوزه های معرفتی دارند کمتر دراین فضا جذب وگرفتار می گردند. ازجمله راهکارهای مقابله به جنگ نرم تجهیز دانشجویان به سلاح دانش های مذهبی ، سیاسی وفکری است.دردانشگاهی که دانشجو وبعضا استاد ما درقرائت وروخوانی منابع اصلی دین مانند قرآن دچار مشکل است نمی توان انتظارداشت که درمواجهه باشدیدترین وبرنامه ریزی شده ترین شبهات تاب تحمل داشته باشد.

    لذا ازاساسی ترین راهکارهای مقابله دراین عرصه آشنا ساختن افسران جوان جبهه جنگ نرم بامنابع اسلامی ازیک سو ومبانی فکری نظام جمهوری اسلامی وخوی استکباری ومنفعت طلبانه نظام سرمایه داری ازسوی دیگراست.

4-3 : ایجاد کرسی های آزاد اندیشی برای بررسی سوء تفاهمات وموضوعات روز درفضای عالمانه

    قرآن کریم می فرماید :فبشرعبادالذین یستمعون القول ویتبعون احسنه[8] .ازسوی دیگر اصول اعتقادات اسلامی درمقابل فروع دین- اصول عقلی هستند به این معنا که تقلید درپذیرش یا رد این اصول جایی ندارد. برهمین مبنا دین اسلام تاکید فراوانی درنقش عقل وجایگاه استدلاهای عقلی درپذیرش حقیقت دارد. لذاشرایط امروز ودغدغه های ما درجنگ نرم خارج از اصل نیست . ایجاد فضای عالمانه ومنطقی جهت بحث ونتیجه گیری در موضوعات مطرح دراین حوزه قطعا پوچ بودن وآثار منفی وزیانبار نقشه دشمن رابوضوح آشکار خواهد نمود. ضمن اینکه فضای نقد صحیح باعث خواهد شد تا ایرادهای احتمالی مدیران یاسیاستهای خودی هم آشکار گردد.

بنابراین راهکارمقابله دیگری که پیشنهاد می گردد ایجاد فضای طرح دیدگاه های موافق ومخالف درفضای علمی می باشد.

4-4: دقت وحساسیت ویژه درانتخاب اساتید دانشگاه ها ومدیران عالی

   

    راهکار دیگر درعرصه جنگ نرم این است که اساتید دانشگاه ها ومدیران رده بالای نظام اسلامی که به منزله فرماندهان جبهه نرم به شمار می روند، باید ازبین کسانی انتخاب شوند که خود معتقد به این مسیر واعتقادات باشند ودراین راه قدم بردارند.اگرقرارباشد که فرمانده این نبرد بیش ازآنچه به جبهه داخلی دلبسته باشد درپی تحقق خواست ودیدگاه های دشمن باشد هرچقدر هم که نیرو وامکانات دراختیار اوباشد پیروزی از آن ما نخواهد بود.

     بدین ترتیب دقت درانتخاب مدیران آگاه وبصیر درعرصه ادره جامعه وبخصوص دانشگاه ها نقش اساسی ومحوری دراین عرصه بازی می نماید.

4-5 : اصلاح شیوه های غلط ومنابع غربی

     ازآنجا که ساختار اصلی دانشگاه های ایران برگرفته ازالگویی غربی است بدین ترتیب ما در اولین نقطه گرفتار تهدید هستیم .تهدید اولا" درمنابعی که بویژه درعوم انسانی به ماعرضه  شده است ودوما تهدید درشیوه های غلط وغیر همسوبا فرهنگ ایرانی واسلامی که براثر ایجاد دانشگاه درکشورما رواج پیداکرده است. اختلاط دختر وپسر ،پرستیژ مدرک دانشگاهی ، مدرک گرایی برخی از این شیوه هاست.

     بدین ترتیب بومی سازی دانشگاه براساس شرایط ،فرهنگ ونیاز جامعه اسلامی ایرانی ازجمله راهکارهایی است که بااستفاده از این محیط می توان نیازهای علمی جامعه رابرطرف نمود ودرعین حال آسیب های موجود دراین عرصه رابرطرف نمود.

 

وافوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد

                                                                 پایان 



[1] - سوره مبارکه صف،ایه 8

[2] - سوره مبارکه انفال ،آیه 60

[3] -پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری،کدخبر11976

[4] - خبرگزاری فارس – 28 خرداد 91

[5] - (ابن ابي جمهور، 1، 56؛ ابوداوود، 2، 255؛هيثمي، 01، 271

[6] -فرهنگ وتمدن اسلامی ،علی اکبر ولایتی ،نشرمعارف ،فصل اول

[7] -سوره بقره ،آیه 256.و آیات دیگر

[8] -سوره زمر ،آیه 18

 

مهدی خزائی
پنج شنبه 16 بهمن 1393  11:49 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها