اآيا طبق منابع شيعه و اهل سنت، در ميان313 نفر از ياران امام زمان (عج) زن نيز وجود دارد؟ منابع شیعه ب
پنج شنبه 13 آذر 1393 10:49 PMروايات در اينباره در کتب شيعه آنقدر فراوان است که نيازي به بررسي سند نيست، اما يک روايت را از باب نمونه مورد بررسي سندي قرار داده و بقيه را بدون بررسي سند نقل ميکنيم:
روايت اول
مرحوم شيخ صدوق روايت صحيحي را با اين سند چنين نقل ميكند:
وَبِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام سَيأْتِي فِي مَسْجِدِكُمْ ثَلَاثُمِائَةٍ وَثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا يعْنِي مَسْجِدَ مَكَّةَ يعْلَمُ أَهْلُ مَكَّةَ أَنَّهُ لَمْ يلِدْهُمْ آبَاؤُهُمْ وَلَا أَجْدَادُهُمْ عَلَيهِمُ السُّيوفُ مَكْتُوبٌ عَلَى كُلِّ سَيفٍ كَلِمَةٌ تَفْتَحُ أَلْفَع كَلِمَةٍ فَيبْعَثُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى رِيحاً فَتُنَادِي بِكُلِّ وَادٍ هَذَا الْمَهْدِي يقْضِي بِقَضَاءِ دَاوُدَ وَسُلَيمَانَ عليهما السلام وَلَا يرِيدُ عَلَيهِ بَينَةً.
ابان بن تغلب گفت: امام صادق عليه السلام فرمود: در همين مسجد شما يعنى در مكه به زودى سيصد و سيزده مرد ميآيند كه اهل مكه بخوبى ميدانند آنها را پدران و نياكان آنان به دنيا نياوردهاند (آنها را نميشناسند). به دست آنها شمشيرهاي است که بر هر کدام آنها كلمهاي نوشته شده كه هزار کلمه از آن گشوده ميشود؛ پس خداوند بادي ميفرستد تا هر وادى فرياد بزنند که اين مهدى است و به روش داود و سليمان و قضاوت ميكند و براي حکم خود بينه و شاهد نميطلبد.
الصدوق، ابوجعفر محمد بن علي بن الحسين (متوفاى381هـ)، كمال الدين و تمام النعمة، ص671، تحقيق: علي اكبر الغفاري، ناشر: مؤسسة النشر الاسلامي ( التابعة ) لجماعة المدرسين ـ قم، 1405هـ . (مكتبه اهل بيت)
بررسي سند
سند اين حديث همان سند روايتي است که قبل از اين روايت در کتاب کمال الدين و النعمه ميباشد که به اين صورت است:
محمد بن الحسن بن وليد:
نجاشي درباره او ميگويد:
شيخ القميين وفقيههم، ومتقدمهم ووجههم ثقة ثقة، عين...
بزرگ مردم قم، فقيه و پيشکسوت آنان به شمار ميرفت، وي بسيار مورد اعتماد و مطمئن بود و شخصيت برجستهاي داشت.
رجال النجاشي، ص383.
شيخ طوسي نيز ميگويد:
جليل القدر، عارف بالرجال، موثوق به... جليل القدر، بصير بالفقه، ثقة.
وي گرانقدر و والا مقام است، به علم رجال تسلط دارد و مورد اعتماد است. در فقه نکته سنج و آگاه و مطمئن است».
الفهرست، ص237
محمد بن الحسن بن فروخ الصفار
نجاشي ميگويد:
كان وجها في أصحابنا القميين، ثقة، عظيم القدر، راجحا، قليل السقط في الرواية.
در ميان عالمان شيعه قم، داراي قدر و منزلت، مورد اعتماد، گرانقدر و برتر از ديگران بوده و روايات او، افتادگي كمتري داشت:
رجال النجاشي، ص354
يعقوب بن يزيد
نجاشي مي گويد
وكان ثقة صدوقا...
وي مورد اعتماد و بسيار صادق و راستگو بود:
رجال النجاشي، ص450.
شيخ طوسي ميگويد:
كثير الرواية، ثقة.
وي روايات بسياري نقل کرده و مورد اعتماد است:
الفهرست، ص264
محمد بن أبي عمير:
وي از برترين راويان شيعه و از اصحاب اجماع به شمار ميرود؛ يعني از افرادي است که هر روايتي که با سند صحيح به آنها برسد، شيعيان اتفاق بر قبول آن دارند.
نجاشي در باره او مي گويد:
جليل القدر، عظيم المنزلة فينا وعند المخالفين...
وي از نظر ما و حتي مخالفان، عالم گرانقدر و والا مقام است:
رجال النجاشي، ص32.
شيخ طوسي نيز ميگويد:
وكان من أوثق الناس عند الخاصة والعامة، وأنسكهم نسكا، وأورعهم وأعبدهم.
وي مطمئن ترين، زاهدترين، با تقواترين و عابدترين شخص نزد شيعه و سني است
الفهرست، ص218
أبان بن عثمان الأحمر
مرحوم کشي او را جزء اصحاب اجماع آورده است:
أجمعت العصابة على تصحيح ما يصح من هؤلاء وتصديقهم لما يقولون وأقروا لهم بالفقه، من دون أولئك الستة الذين عددناهم وسميناهم، ستة نفر: جميل بن دراج. وعبد الله بن مسكان، وعبد الله بن بكير، وحماد بن عيسى، وحماد ابن عثمان، وأبان بن عثمان.
تمام شيعيان اجماع دارند بر تصحيح رواياتي که با سند صحيح از اين افراد نقل شود و همچنين بر راستگو بودن آنها اجماع دارند:...
رجال الكشي، ج2، ص673
أبان بن تغلب
نجاشي مينويسد
عظيم المنزلة في أصحابنا، لقي علي بن الحسين، وأبا جعفر، وأبا عبد الله عليه السلام وروى عنهم، وكانت له عندهم منزلة وقدم.
که او محضر سه امام عليه السلام را درک و جايگاه خاصي نزد آن بزرگواران داشته و شيعيان نيز براي او موقعيت ممتازي قائل بودند:
رجال النجاشي، ص10.
شيخ طوسي نيز ميگويد
ثقة، جليل القدر، عظيم المنزلة في أصحابنا.
او ثقه جليل القدر است که جايگاه ويژه نزد اصحاب ما دارد
الفهرست، ص57
بنابراين اين روايت از نظر سند معتبر است
روايت دوم
اين روايت را نعماني چنين نقل کرده است:
أخبرنا أحمد بن محمد بن سعيد ، عن هؤلاء الرجال الأربعة ، عن ابن محبوب . وأخبرنا محمد بن يعقوب الكليني أبو جعفر ، قال : حدثني علي بن إبراهيم بن هاشم ، عن أبيه . قال : وحدثني محمد بن عمران ، قال : حدثنا أحمد بن محمد بن عيسى ، قال : وحدثنا علي بن محمد وغيره ، عن سهل بن زياد ، جميعا ، عن الحسن بن محبوب . قال : وحدثنا عبد الواحد بن عبد الله الموصلي ، عن أبي علي أحمد بن محمد بن أبي ناشر ، عن أحمد بن هلال ، عن الحسن بن محبوب ، عن عمرو بن أبي المقدام ، عن جابر بن يزيد الجعفي ، قال : " قال أبو جعفر محمد بن علي الباقر ( عليه السلام ) : يا جابر ، الزم الأرض ولا تحرك يدا ولا رجلا حتى ترى علامات أذكرها لك إن أدركتها ... . فيجمع الله عليه أصحابه ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلا، ويجمعهم الله له على غير ميعاد قزعا كقزع الخريف .
امام باقر عليه السلام بعد از ذکر نشانه هاي ظهور ووقايع ظهور فرمود: ...پس خداوند سيصد و سيزده مرد ياران آن حضرت را بر او گرد مىآورد و بدون قرار قبلى خداوند آنان را گرد مىآورد همچون پارههاى ابر پائيز كه بهم ميپيوندند
النعماني ،محمد بن إبراهيم ،(متوفاي 380)، كتاب الغيبة، ص 288 – 291 ، تحقيق : فارس حسون كريم، قم ناشر : أنوار الهدى ، سال چاپ : 1422، چاپ : الأولى
اين روايت در بسياري از كتابهاي شيعه نقل شده و روايتي است كاملاً معتبر.
روايت سوم
اين روايت را نيز نعماني از ابان چنين نقل کرده است:
أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَسَّانَ الرَّازِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ:سَيَبْعَثُ اللَّه ثَلَاثَمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا إِلَى مَسْجِدٍ بِمَكَّةَ يَعْلَمُ أَهْلُ مَكَّةَ أَنَّهُمْ لَمْ يُولَدُوا مِنْ آبَائِهِمْ وَ لَا أَجْدَادِهِمْ عَلَيْهِمْ سُيُوفٌ مَكْتُوبٌ عَلَيْهَا أَلْفُ كَلِمَةٍ كُلُّ كَلِمَةٍ مِفْتَاحُ أَلْفِ كَلِمَةٍ وَ يَبْعَثُ اللَّهُ الرِّيحَ مِنْ كُلِّ وَادٍ تَقُولُ هَذَا الْمَهْدِيُّ يَحْكُمُ بِحُكْمِ دَاوُدَ وَ لَا يُرِيدُ بَيِّنَةً.
أبان بن تغلب از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود: «خداوند در آينده سيصد و سيزده [مرد] را در مسجدى [در] مكّه بر مىانگيزد، و اهل مكّه مىدانند كه آنان از پدرانشان و اجدادشان زاده نشدهاند (يعنى اهل مكّه نيستند)، براى ايشان شمشيرهائى است كه هزار كلمه بر آن نوشته شده، هر كلمه خود كليد هزار كلمه است، خداوند از هر سرزمينى باد را برانگيزد تا بگويد: اين همان مهدى است كه بر طبق حكم داود حكم مىكند و به گواه نياز ندارد».
النعماني ،محمد بن إبراهيم ،(متوفاي 380)، كتاب الغيبة، ص 328، تحقيق : فارس حسون كريم، قم ناشر : أنوار الهدى ، سال چاپ : 1422، چاپ : الأولى
روايت چهارم
شيخ طوسي روايتي را در اين خصوص چنين نقل کرده است:
حدثنا أبو سليمان أحمد بن هوذة الباهلي ، قال : حدثنا إبراهيم بن إسحاق النهاوندي بنهاوند سنة ثلاث وسبعين ومائة ، قال : حدثنا عبد الله بن حماد الأنصاري سنة تسع وعشرين ومائتين ، عن عبد الله بن بكير ، عن أبان بن تغلب ، قال : كنت مع جعفر بن محمد ( عليه السلام ) في مسجد بمكة وهو آخذ بيدي ، فقال : يا أبان ، سيأتي الله بثلاثمائة وثلاثة عشر رجلا في مسجدكم هذا ، يعلم أهل مكة أنه لم يخلق آباءهم ولا أجدادهم بعد عليهم السيوف ، مكتوب على كل سيف اسم الرجل واسم أبيه وحليته ونسبه ، ثم يأمر مناديا فينادي : هذا المهدي يقضي بقضاء داود وسليمان ، لا يسأل على ذلك بينة.
أبان بن تغلب گويد: «در مكّه خدمت امام صادق عليه السّلام در مسجدى بودم، و آن حضرت در حالى كه دست مرا گرفته بود، به من فرمود: اى أبان در آينده نزديك خداوند سيصد و سيزده مرد را در همين مسجد شما گرد مىآورد، و اهل مكّه مىدانند كه پدرانشان و اجدادشان هنوز آفريده نشدهاند، آنان شمشيرها به ميان بستهاند، بر هر شمشيرى اسم آن مرد و نام پدرش و مشخّصاتش و نسبش نوشته شده است، پس (آن حضرت) نداكنندهاى را دستور مىدهد و او آواز مىدهد: اين همان مهدى است كه بر طبق قضاوت داود و سليمان قضاوت مىكند و براى آن گواهى نمىطلبد
الطوسي، الشيخ ابوجعفر محمد بن الحسن بن علي بن الحسن (متوفاى460هـ)، كتاب الغيبة، ص 328، تحقيق الشيخ عباد الله الطهراني/ الشيخ على احمد ناصح، ناشر: مؤسسة المعارف الاسلامية، الطبعة : الأولى، 1411هـ.
المجلسي، محمد باقر (متوفاى 1111هـ)، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، - ج 52 ، ص 369،تحقيق: محمد الباقر البهبودي، ناشر: مؤسسة الوفاء - بيروت - لبنان، الطبعة: الثانية المصححة، 1403هـ - 1983م.
روايت پنجم
صدوق روايت طولاني را از پيامبر صلي الله عليه و آله نقل کرده است که در آن به عدد اصحاب حضرت مهدي عليه السلام چنين اشاره شده است:
حدثنا أبو الحسن أحمد بن ثابت الدواليبي بمدينة السلام قال : حدثنا محمد بن الفضل النحوي قال : حدثنا محمد بن علي بن عبد الصمد الكوفي قال : حدثنا علي بن عاصم ، عن محمد بن علي بن موسى ، عن أبيه علي بن موسى بن جعفر ، عن أبيه جعفر بن محمد ، عن أبيه محمد بن علي ، عن أبيه علي بن الحسين ، عن أبيه الحسين بن علي عليهما السلام قال : دخلت على رسول الله صلى الله عليه وآله وعنده أبي بن كعب فقال رسول الله صلى الله عليه وآله : مرحبا بك يا أبا عبد الله يا زين السماوات والأرض...... يجْمَعُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ مِنْ أَقَاصِي الْبِلَادِ عَلَى عَدَدِ أَهْلِ بَدْرٍ ثَلَاثَمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا مَعَهُ صَحِيفَةٌ مَخْتُومَةٌ فِيهَا عَدَدُ أَصْحَابِهِ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَنْسَابِهِمْ وَ بُلْدَانِهِمْ وَ صَنَائِعِهِمْ وَ كَلَامِهِمْ وَ كُنَاهُمْ كَرَّارُونَ مُجِدُّونَ فِي طَاعَتِهِ
امام حسين عليه السلام فرمود : بر پيامبر صلي الله عليه و آله وارد شد در حالي که ابي بن کعب نيز در محضر پيامبر (ص) بودند حضرت به من فرمود: اي زينت زمين و آسمان خداوند از دورترين شهرها به تعداد أهل بدر يعنى سيصد و سيزده مرد براى او سپاه گرد آورد. او نوشتهاى در دست دارد كه لاك و مهر شده و در آن تعداد و اسامى اصحاب او و نيز نسب شهرهاى آنها و خلق و خوى، وضع ظاهرى، چهره و قيافه و نيز كنيه آنان ثبت شده است. اين نفرات جنگاور بوده، در اطاعت و فرمانبردارى از او كوشا هستند و مجدّانه عمل مىكند.
الصدوق، ابوجعفر محمد بن علي بن الحسين (متوفاى381هـ)، كمال الدين و تمام النعمة، ص 268، تحقيق: علي اكبر الغفاري، ناشر: مؤسسة النشر الاسلامي ( التابعة ) لجماعة المدرسين ـ قم، 1405هـ . (مكتبه اهل بيت)