پاسخ به:فرجام نیکوی زمان
شنبه 4 آبان 1392 4:50 PMحکومت مهدوی و ویژگیهای آن:
لزوم وجود یک حکومت جهانی با توجه به ناهنجاریها و چالشهای موجود دنیا، امری غیر قابل انکار است. هر چند امروزه داعیه حکومت و رهبری جهانی استکبار به سردمداری امریکا نویدی دروغین بر وجود امنیت و عدالت کامل در جهان میباشد، اما کیست که نداند آن حکومت جهانی مورد قبول عقل، شرع و عرف است که مؤلّفههای مهمی مانند عدالت، آزادی، تقوا و ... را به عنوان راهبردهای بنیادین و اساسی خود به همراه داشته باشد.
این مؤلّفهها نه تنها در دستگاه حاکمه ایالات متحده و قدرتهای شرق و غرب دنیا وجود ندارد، بلکه زادگاه بزرگ «تاریخ» شهادت میدهد که جنایتهای بزرگ بشری؛ از ایجاد جنگهای جهانی اول و دوم گرفته تا فاجعهى بمب اتمی در هیروشیما و ناکازاکی و همین طور کشتار مردم بیدفاع کشورهای اسلامی و آفریقایی توسط همین داعیهداران دروغین حکومت جهانی صورت پذیرفته است.
در هر حال علیرغم نفی ادّعای سردمداران نفاق و جنایت مبنی بر رهبریت و هدایت جامعهى جهانی، نمیتوان اصل وجود یک حکومت جهانی را انکار کرد. این مسئله مورد تأکید قرآن و روایات میباشد و از آن گذشته؛ بسیاری از اندیشهوران و صاحبنظران غربی و شرقی نیز بر این اصل تأکید نظر دارند. «برتراند راسل» فیلسوف شهیر انگلیسی معتقد است:
«اکنون از لحاظ فنّی مشکل بزرگی در راه یک امپراتوری وسیع جهانی وجود ندارد و چون هم اکنون خرابی جنگ بیش از قرون گذشته است، یا باید حکومت واجد جهانی را بپذیریم و یا این که به عهد بربریّت برگردیم و به نابودی نژاد انسانی راضی شویم».14
«امانوئل کانت» فیلسوف نامدار آلمانی نیز میگوید: «ایجاد نظم جهانی، منوط به وضع یک قانون جهانی است. این همان است که مذاهب آن را خواستهاند و این همان است که پیامبران از دورانی بس کهن، برای تحقّق بخشیدن به آن بپا خاستند و خروشها برآوردند و بدین گونه خواستند روشنگر تاریکیها باشند».15
«دانته» ادیب و نویسندهى پر آوازهى ایتالیایی نیز بر لزوم وجود حکومت واحد جهانی تأکید نموده و مینویسد: «واجب است که تمام زمین و جماعاتی که در آن زیست دارند به فرمان یک امیر باشند، که آنچه را مورد حاجت است مالک باشد تا جنگ واقع نشود و صلح و آشتی برقرار شود».16
نقطهى اشتراک نظر این اندیشمندان، حول یک محور قرار دارد و آن این که برای نظمبخشی به امور دنیا و ایجاد صلح، آشتی، عدالت و پرهیزکاری در این جهان، به وجود یک حاکم و حکومت جهانی، احساس نیاز میشود. این حکومت جهانی نه از عهدهى آمریکا و جهان غرب برمیآید و نه آن که کشورهای شرق و صنعتی شایستگی این امر را دارند.
این مهم مختص به حاکمی است که علاوهى بر پشتوانه و محبوبیت مردمی، از حمایت بیدریغ الهی نیز برخوردار باشد و از این گذشته دارای ملکهى عصمت، تقوی، عدالت، حریّت و مدیریت باشد و این حاکم کسی نیست جز امام مهدی (عج) و حکومتی نیست جز حکومت صالحهى مهدوی. از این رو باید اولین شاخصهى حکومت مهدوی را در «جهانی بودن» آن دانست. حکومت جهانی حکومتی نیست که در گوشهای از زمین برقرار شود، همان گونه که خداوند در آیهى 105 سورهى مبارکهى انبیاء میفرماید: «... بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد».
ویژگی اوّل حکومت مهدوی، گسترش اسلام در همهى جهان است به گونهای که در دوران حکومت امام عصر (عج) هیچ ده، قریه یا جایی نیست مگر صدای اذان در آن جا به گوش میرسد.
ویژگی دوّم از برنامههای حکومت حضرت مهدی (عج) و مهمترین برنامهاش، مبارزهى جدّی با ستم و ریشهکن کردن آن است.از روایات اسلامی استفاده میشود که حضرت ستم را برطرف میکند. نه افراد نسبت به هم ظلم میکنند، نه حکومتها نسبت به رعیتهای خود و نه حکومتی نسبت به حکومت دیگر.
ویژگی سوّم، گسترش و اجرای عدالت در سرتاسر جهان است. در اکثر روایاتی که دربارهى حضرت حجت (عج) است، این جمله بیشتر به چشم میخورد: «یَمْلَأُها قِسْطاً وَ عدْلاً کما مُُلِئَتْ ظُلْماً وَ جوْراً»
ویژگی چهارم حکومت امام عصر (عج) این است که اسلام را در ابعاد مختلف زندگی مردم وارد میکند؛ در یک کلام باید گفت که حضرت جهان را به وسیلهى احکام اسلامی اداره میکند.