نوری قوی و سفید رنگ که درصحنه های وسیع و باز مورد استفاده قرار می گیرد.


فیلم کوتاهی که برای تبلیغ و معرفی یک فیلم تهیه می شود.


آیریس یا دیافراگم، قطعه ای تعبیه شده در دوربین فیلمبرداری و عکاسی است که ساختمانی چون عنیبیه چشم دارد و میزان نوردهی به نگاتیو را کنترل می کند.


به اصلاح رنگ و نور فیلم، درمرحله پایانی تدوین می گویند که درآن نور و رنگ تصاویر به گونه ای همسان اصلاح می شوند.


فیلم پرده عریض سینمایی است که هنگام نشان دادن در تلویزیون سیاهی در بالا و پایین تصویر دیده می شود. امروزه در کارهای تلویزیونی برای قشنگی استفاده می شود.


نوعی نسخه منفی فیلم رنگی است که پس از تکنی کالر و برای رفع نقایص آن ابداع شد. در تکنیک تکنی کالر به علت استفاده از سه نوار فیلم، دوربینی سنگین تر و بزرگتر از دوربینهای عادی لازم بود اما فیلم رنگی ایستمن کالر در دوربینهای عادی قابل استفاده بود. همچنین سهولت کار و ارزانی و امکان چاپ درتمامی لابراتورهای چاپ رنگی از دیگر مزایای ایستمن کالر است.


تصویر کوتاهی که رابط دو تصویر دیگر است و یا قسمتی از خرابی تصویر اصلی رو می پوشاند. مانند تصاویری که روی توضیح کارشناس یا مهمان برنامه گذاشته می شود.


نمایش صحنه های اتفاق افتاده درگذشته که درحال حاضر نشان داده می شود.


به فیلمبرداری از یک صحنه، برداشت می گویند. برداشت ممکن است بارها تکرار شود . برداشت می تواند نمایی چند ثانیه ای یا چند دقیقه ای باشد.


نمای طولانی یا سکانسی که بدون قطع در یک برداشت گرفته شود، با این ذهنیت که اولین برداشت، آخرین آن است.


فیلمبرداری مجدد از صحنه ای که مورد قبول کارگردان واقع نشده است. ممکن است به خاطر ایراد در بازی، گفتگو، نور، صدا و ورود غیر منتظره افراد به کادر و یا هر ایراد غیر قابل پیش بینی دیگر، برداشت مجدد صورت می گیرد.


قطع صحنه یا نما، اصطلاحی است تدوینی ( مونتاژی ) که معرف اندازه سازی نما به لحاظ زمانی، مکانی و حرکتی آن است. قطع نما در مراحل مختلف تدوین بسیار متغییر است.


صداها، اجسام و یا مناظر که در عمق تصویر دیده یا شنیده می شوند را بک گراند می گویند.


بوم میله قابل انعطافی است که میکروفون را برسر آن نصب می کنند و برای صدابرداری به کار می رود. و کاربرد آن نزدیک ساختن میکروفون به بازیگران درحال گفتگو یا منابع صدایی مختلف است.