تازه ها و پژوهشهاي مشاوره پاييز 1385; 5(19):23-34.
 
 
درخشان صفورا,حسينيان سيمين,يزدي سيده منوره
 
 
 

هدف اصلي پژوهش حاضر آموزش مهارت هاي اجتماعي در كاهش ميزان كمرويي بود. جامعه آماري اين پژوهش كليه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه 17-14 ساله بود. جهت نمونه گيري از بين مناطق آموزش و پرورش شهر تهران يك منطقه به صورت تصادفي ساده انتخاب شد. از ميان آن دو دبيرستان دخترانه در مقطع متوسطه انتخاب، به 400 نفر دانش آموزان دختر پرسشنامه كمرويي داده شد. از بين آنها 30 نفر كه بيشترين ميزان كمرويي را دارا بودند انتخاب گرديدند و به طور تصادفي به دو گروه 15 نفري تقسيم شدند. به 15 نفر آنها به عنوان گروه آزمايش آموزش مهارت هاي اجتماعي در طي 10 جلسه داده شد. به 15 نفر ديگر به عنوان گروه كنترل هيچ نوع آموزشي داده نشد.
ابزار مورد استفاده در اين پژوهش، پرسشنامه كمرويي بود. در اين پژوهش به منظور مقايسه بين دو ميانگين از آزمون
T براي گروه هاي مستقل استفاده شد كه تجزيه و تحليل داده ها به كمك نرم افزار SPSS صورت پذيرفت. نتايج نشان داد تفاوت معناداري بين دو گروه آزمايش و كنترل وجود دارد كه بيانگر اثر بخش بودن آموزش مهارت هاي اجتماعي بر كاهش كمرويي مي باشد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ