الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاییز 1384; -(69):49-72.
 
 
حائري محمدحسن*
 
* دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

در اين مقاله مساله لزوم و عدم لزوم تقليد اعلم، كه از ديرباز در جوامع اسلامي مطرح بوده است، با استناد به ادله طرفين، مورد پژوهش و بررسي قرار گرفته است. نگارنده با عنايت به دلايل دو ديدگاه اصلي در اين مساله، به رغم ديدگاه مشهور فقهاي متاخر و معاصر، مبني بر لزوم تقليد اعلم، ادله ديدگاه لزوم تقليد اعلم را بيشتر مورد تامل و اشكال دانسته و ديدگاه عدم وجوب تقليد اعلم و جواز تقليد از مطلق فقهاي واجد شرايط را از فوت بيشتري برخوردار مي داند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ