0

بي ترديد شهداي كربلا مستقيم فداي ولي الله شدند

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

بي ترديد شهداي كربلا مستقيم فداي ولي الله شدند
شنبه 20 آذر 1389  9:05 PM

1- بي شك معارفي كه در زندگي ائمه جاري است يكي از دو ثقلي است كه خداوند متعال توسط پيامبر اسلام (ص) در بين ما به وديعه نهاده است. عترت فقط كلمات ائمه معصومين (ع) نيست، بلكه رفتار، منش و سيره امامان بزرگوار نيز براي ما درس آموز است كه مسير حركت تاريخ را تغيير داده است.
بايد كلمات ائمه را بفهميم و اجرا كنيم؛ تا اين كار را نكنيم فايده اي از كلمات ائمه در زندگي ما مترتب نمي شود، ولي آنجا كه ائمه عملي انجام دادند با عمل خود، عملاً مسير حركت تاريخ را تغيير دادند. كلمات ائمه تفسير رفتارشان و رفتارشان تفسير گفتارشان است و اين منبع و ذخيره بسيار غني براي معرفت و كمال در اختيار ما قرار دارد.
در بين اعمال ائمه بي ترديد مهم ترين عملي كه از زندگي چهارده معصوم شاهد بوديم، قيام اباعبدالله(ع) است، اين قيام را از چند نظر مي توان مهم ترين عمل تلقي كرد؛ يكي به اين دليل كه اساساً شهادت مهم ترين عمل است و عالي ترين نوع، شهادت اباعبدالله(ع) است كه به اذن خدا صورت گرفت.
تمام اسلام وابسته به شهادت امام حسين(ع) بوده و با اين شهادت اسلام بيمه شد، پس از شهادت امام حسين(ع)، تا ظهور و پس از آن نياز به بيمه ساختن اسلام نبوده است و هر اقدامي كه پس از آن شده تنها در راستاي تقويت و تكامل بوده است. اباعبدلله (ع) حقيقت محبت اهل بيت (ع) عصمت و طهارت را به معرض نمايش گذاشت.
2-همين امروز قيام امام حسين(ع) مي تواند براي جامعه ما درس آموز باشد، در همين مقاطع گذشته انقلاب هر روز، يك گونه از حماسه حسيني درس گرفتيم و از پيام هاي آن حضرت استفاده كرديم و گره هاي مان را گشوديم و به اين كمال كنوني رسيديم. زماني كه بعضي ها مي خواستند عاشورا را در حد يك رابطه عاطفي با اباعبدالله تنزل دهند و آن را غير انقلابي كنند، شهيد مطهري با بيان عنصر امر به معروف و نهي از منكر، عاشوراي انقلابي را به ما هديه داد. شايد اگر بخواهيم حقيقت قيام اباعبدالله(ع) را با يك تعبيير نام گذاري كنيم، همانا امر به معروف و نهي از منكر است.
بايد بين قيام اباعبدالله(ع) و حماسه عاشورا تفاوت قائل شويم، قيام اباعبدالله(ع) و حماسه عاشورا دو مرحله به هم پيوسته است كه مجموع آن را مي توان قيام اباعبدالله يا حماسه اباعبدالله ناميد.
بايد از قيام تا حماسه، محلي كه از يك مرحله به مرحله ديگر انتقال صورت مي گيرد دقت كنيم، در مرحله اول امام عليه يزيد قيام كرد و ياران نيز همراه آن حضرت شدند، اتمام حجت صورت گرفت و قيام امر به معروف و نهي از منكري عليه يزيد آغاز شد.
امام حسين (ع) شب عاشورا به نوعي پايان بخش اول قيام را اعلام كردند، اباعبدالله (ع) شب عاشورا سخنان تاريخي عجيبي بيان كردند و خطاب به ياران شان فرمودند كه من بيعت را از شما برداشتم و از شما راضي هستم كار شما اينجا به پايان رسيده است، من را مي كشند و شما برويد.
شعار اصلي عاشورا هيهات منا الذله است و مرحله دوم قيام، درگيري براي سرنگوني يزيد و نجات امت اسلام نيست، بلكه اين مرحله دفاع جانانه، عزت مندانه، سلحشورانه و پرحماسه براي حفظ عزت است.
حفظ عزت توسط امام حسين(ع) به قيمت شهادت خود و فرزندان و يارانش و اسيرشدن اهل بيتش انجاميد، حفظ عزت يك امام در موقعيت خطير مساوي با حفظ اصل اسلام است.
شهدا شب عاشورا تمنا كردند پاي ركاب اباعبدالله(ع) به شهادت برسند فقط براي اينكه شهادت امام حسين(ع) را چند لحظه به تعويق بيندازند، زيرا نمي توانستند تحمل كنند كه آنها بمانند و ولي خدا به شهادت برسد.
شهداي كربلا به اذن ولي خدا و براي دفاع از ولايت به شهادت رسيدند، حقيقت حماسه عاشورا براي ياران اباعبدالله الحسين (ع) دفاع از ولايت بود و شهداي كربلا شهداي راه ولي الله اعظم بودند.
شهداي كربلا ديگر شهداي راه ظلم ستيزي نبودند زيرا مبارزه با ظلم يزيد به پايان رسيده است؛ بلكه شهداي راه عزت بودند، نه شهداي راه عزت خودشان زيرا آنها براي حفظ عزت ولي خدا جنگيدند.
3- بي ترديد شهداي كربلا مستقيم فداي ولي الله شدند، بي شك حماسه عاشورا بدون ياران اباعبدالله الحسين(ع) شكل كامل خودش را پيدا نمي كرد. اوج ولايت پذيري در تاريخ اسلام در كربلاست ما بايد سطح تبليغات خودمان را در مورد كربلا عوض كنيم. الآن شهادت در كار نيست و ما در اوج امنيت و عزت هستيم، درسي كه اكنون بايد از عاشورا بگيريم اين است كه آن گونه اي كه شهداي كربلا ولايت مدار بودند، ما ولايت مدار باشيم.
حتي در رجزهاي شهداي كربلا حمايت از حسين(ع) به عنوان حمايت از دين مطرح مي شود و صحنه عاشورا صحنه ولايت مداري است، صحنه اي كه همه فداي ولي خدا شوند. آيا اين قدر كه امروز عاشورا با حماسه، عزت، ظلم ستيزي و ... پيوند دارد در بين مردم عاشورايي ما، به ولايت مداري شهرت دارد؟ لازم است كاري كنيم كه تا مي گوييم عاشورا، مردم به ياد ولايت مداري بيفتند.
هر چند اباعبدالله(ع) از شهداي كربلا امر را برداشتند اما آنها ماندند، حقيقت عاشورا اوج ولايت مداري است كه در اين باره سند ها و بيان هاي متفاوتي وجود دارد. امام زمان 313 نفر عاشورايي مي خواهد و عاشورايي يعني كسي كه در ولي خدا ذوب شده است.

* سخنراني در هفدهمين سلسله نشست هاي عاشورا پژوهي، شهريور 89
 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها