پاسخ به:شیرخوار و نوپا
سه شنبه 1 اسفند 1391 9:07 AM
اكنون زمان آن است كه به فرزند چهار ماهه تان در فهم و شناخت بعضي چيزها كمك كنيد تا مفهوم من ميتوانم اين كار رو بكنم در ذهنش جا بيفتد.با بازيهاي ساده يا تهيهاسباببازي سادهاي كه فرزندتان بتواند با آن تعامل برقرار كند ميتوانيد مفاهيم علت و معلول را به او ياد بدهيد چون در اين زمان هماهنگي دست و چشمش نيز بهتر شده است.
كودك در اين سن چگونه بازي ميكند؟
اسباب بازي هاي متناسب با اين سن:
1-اسباببازيهاي دستي
در اين مرحله، بچهها كمكم استفاده هدفمند از دستان خود را آغاز ميكنند. لمس كردن، حس كردن و گرفتن همگي راههايي براي كشف و سياحت دنياي جديد براي او هستند.به همين دليل الآن زمان مناسبي است تا اين مهارتها با اسباببازيهاي مناسبي كه بافتها و زمينههاي مختلف و البته جايي براي گرفتن دارند تقويت شوند.اين اسباببازيها علاوه بر امكان گرفته شدن توسط بچه حتي وقتي كه در دستانش نيستند نيز به خاطر زيباييهاي ظاهري توجهش را جلب ميكنند.
راه و روشهاي مختلفي پيدا كنيد تا اسباببازي، همراه و در دست بچه باشد.( بسياري از اين نوع اسباببازيها طوري طراحي ميشوند كه به ساير چيزها وصل شوند يا اينكه اصلاً از قبل به يك چرخ يا قنداق قابل حمل وصل شدهاند.) سپس آن را كمي جلوي بچه بالا و پايين برده و بعد به چپ و راست حركت دهيد. ببينيد آيا ميتواند با چشمهايش آن را دنبال كند؛ سپس تشويقش كنيد تا دستش را دراز كرده و آن را بگيرد وبگوئيد «اوه! ببين ... گرفتيش!»
كمي با هم با اسباببازي قايم باشك بازي كنيد. اگر به اندازهي كافي كوچك است، آن را زير يك پتو پنهان كنيد؛ اگر صدادار است يا حالت جغجغهاي دارد، صداي آن را در بياوريد.اجازه دهيد قسمتي از آن از زير پتو بيرون بماند و سپس از او بپرسيد كه «كجا رفت»؟ يك نگاه زير چشمي به آن بكنيد و بگوييد «آهان !ايناهاش».تا پايان شش ماهگي او ميتواند بفهمد كه برجستگي زير پتو همان اسباببازي او است.
فرزند شما هيچ گاه براي سرگرم شدن توسط شما و صدا در آوردن و شكلك در آوردن كوچك نيست.سعي كنيد براي او صداي حيوانات مختلف را در بياوريد. وقتي كه خندههاي شيرين و پر از شوق او را ببينيد، فراموش ميكنيد كه اين قبيل كارهايتان چه قدر بچهگانه است و تشويق مي شويد بيشتر ادامه بدهيد!
2-اسباببازيهايي با صداهاي متنوع، رنگهاي روشن و چراغ
رنگهاي روشن و نورها سادهترين چيزهايي هستند كه بچه در حال حاضر ميتواند ببيند.وقتي كه اشيا و صدا ها را به او معرفي ميكنيد، در حقيقت كمك ميكنيد كه حسهاي مختلفش تحريك شوند و حافظهاو كه منبع اصلي تقويت بينائي هستند را آماده و تقويت ميكنيد.
سعي كنيد فضا را براي بازيهايي كه ماههاي بعد قرار است انجام شوند آماده كنيد.قبل از شروع بازي به ويژگيهاي مختلف اسباببازي اشاره كنيد چراغهاي آن را روشن كنيدوصدايآن را در بياوريد و او را هم تشويق كنيد صداي موسيقي را تقليد كند و همين طور كه پيش ميرويد شما هم همراه با او بخوانيد.وقتي هم كه سرتان شلوغ است ، موسيقي و چراغها را روشن كنيد تا سرگرم شود.
3-اسباببازيهايي با صورتكهاي دوست داشتني
شكلمنحصر به فرد يك چهره يكي از اولين چيزهايي است كه كودك آن را تشخيص داده و به آن واكنش نشان ميدهد.همزمان با رشد توانايي تمركز بچهها، آشنايي با يك چهره باعث تقويت مثبت و بهبود رشد مهارتهاي بينائي و احساس آرامش ميشود.
با اشاره به ويژگيهاي چهره كمك كنيد تا كودك شناسايي يك شيء و شناسايي چهرهها را درك كندسپس به سراغ صورت خود و كودك برويد. به آرامي صورتش را لمس كرده و نام هر قسمت را بگوييد.
جاي دندانكش را تغيير دهيد و ببينيد كه متوجه اين تغيير ميشود يا نه. به تدريج او خودش را به سمت آنها ميكشد و آنها را ميگيرد و شايد دندانك را در دهان خود بگذارد (همان طور كه هر چيز ديگري را كه پيدا كند با در دهان گذاشتن امتحانش ميكند).
تشويقش كنيد تا تمام اين ويژگيها و مشخصات را با رفتن به سمت آنها كشف كند؛ كمكش كنيد تا قسمتهاي مختلف اسباب بازي را لمس كند. در مورد چيزي كه لمس ميكند توضيح دهيد و كمك كنيد تا بين چيزي كه لمس ميكند و آنچه ميشنود، ارتباط برقرار كند.
4-جغجغههاي دستي يا اسباببازيهايي كه روي يك حلقه هستند
بچهها در حدود سه ماهگي كمكم اشيايي كه در دسترسشان باشد را ميگيرند و به تدريج ياد ميگيرند كه ميتوانند كارهايي را انجام دهند!ياد ميگيرند كه تكان دادن يك جغجغه باعث توليد صدا ميشود.دوباره آن را امتحان ميكنند...و متوجه قانون علت و معلول مي شوند.
وقتي كه براي اولين بار يك جغجغه را نشانش مي دهيد، آن را روبرويش نگه داريد و كمك كنيد تا روي آن تمركز كند، سپس آن را به خط وسط ميدان ديدش ببريد و سپس به آرامي به سمت چپ و راست حركت دهيد. آن را در دسترسش قرار دهيد تا بتواند آن را بگيرد يا آن را در كنارش بگذاريد تا راحتتر بتواند به آن ضربه بزند.براي انكه تشويقش كنيد به اشيا اطرافش برسد، آنها را به آرامي در مقابلش تكان دهيد.كودك،كمكم براي رسيدن به آنها تلاش ميكند و آنها را مي گيرد و در دهانش ميگذارد تا امتحانشان كند.
زماني كه واقعاً توانست آگاهانه جغجغه را در دستش نگه دارد، كار خود را شروع ميكند و آن را از يك دست يه دست ديگر ميدهد. شما هم ميتوانيد با تغيير دادن محل جغجغه در دستش كمكش كنيد تا كار ش را به پايان برساند.
همچنين، خوب است كمك كنيد تا اين جغجغه را به عنوان منبع صدا بشناسد و عمل و عكسالعمل را با صحبت كردن برايش توضيح دهيد: «آهان! ببين وقتي تكونش ميدي چه صدائي ميده !»