پاسخ به:شیرخوار و نوپا
سه شنبه 1 اسفند 1391 9:06 AM
الگوي خواب، بيداري و غذا خوردن فرزند سه ماههشما به تدريج منظمتر و قابل پيشبينيتر ميشوند.همزمان با رشد كودك،ميبينيد كه راههاي جديدي براي برقراري ارتباط با شما و كشف دنياي اطرافش پيدا ميكند ...لمس كردن، حس كردن و گرفتن هر چيزي كه در دسترسش باشد!اسباببازيهايي كه حسهاي مختلف را تحريك ميكنند برايش تهيه كنيد، موسيقيهاي آرام براي او پخش كنيد و به نشانهها و عكسالعملهايش در هنگام بازي دقت كنيد.
كودك در اين سن چگونه بازي ميكند؟
اسباب بازي هاي مناسب با اين سن:
1-جغجغههاي دستي يا اسباببازيهايي كه روي يك حلقه هستند
بچهها در حدود سه ماهگي كمكم اشيايي كه در دسترسشان باشد را ميگيرند و به تدريج ياد ميگيرند كه ميتوانند كارهايي را انجام دهند!ياد ميگيرند كه تكان دادن يك جغجغه باعث توليد صدا ميشود.دوباره آن را امتحان ميكنند...و كم كم رابطه علت و معلول را متوجه مي شوند.
براي كمك به او، براي شروع، حلقه را در دست بچه بگذاريد و آن را به آرامي تكان دهيد.بچهها در اين سن كمكم در حال يادگيري كنترل گرفتن اشيا هستند .آنها ميتوانند صبر كنند و به سمت هدف پيش بروند
با نگه داشتن حلقه روبروي بچه، تكان دادن آن و ايجاد فرصتي براي اينكه بتواند آن را بگيرد، به تمرين و تقويت مهارتهاي هماهنگي در او كمك كنيد.جغجغه را در دستش بگذاريد، آن را تكان دهيد و بگوييد «صداشو شنيدي؟ تو اين كارو كردي!»تأكيد بر اثرات كار ميتواند تشويقش كند تا دوباره آن را انجام دهد.
همچنين،ميتوانيدحلقهاي را انتخاب كنيد كه به اندازهي كافي بزرگ باشد و كودك بتواند با دو دست خود آن را بگيرد.او ابتدا با يك دست حلقه را ميگيردو سپس با دست ديگر و سپس دوباره با يك دست!اين كار مهارت دست به دست كردن يك شيء از دست راست به چپ و برعكس را در او تقويت ميكند.
2-تشكچه
در اين سن دست و پاهاي فرزندتان هميشه در حال حركت هستند؛ وقتي كه روي چيزي ضربه ميزند يا خود را و اعضاي بدنش را ميكشد؛ وقتي كه روي اسباببازيها ميكوبد يا حتي آنها را ميگيرد و در برخي موارد سعي ميكند كه كمي روي زمين بخزد.
يك تشكچهي نرم پر رنگارنگ با پارچههاي متفاوت ميتواند جاي خوبي براي فعاليت و بازي كردن او باشد و تمام نيازهايش را در يك جاي نرم برآورده كند (از تمرين مهارتهاي حركتي گرفته تا تحريك حسهاي مختلف براي به چالش كشيدن مهارتهاي شناختي)
براي يادگيري بهتر و بيشتر فرزندتان به او كمك كنيد تا در حالت ذهني صحيحي قرار گرفته و با انجام دادن برخي از كارهايي كه هنوز نميتواند انجام دهد ارتباطات علت و معلولي را درك كند براي مثال، پخش موسيقي يا تكان دادن يا در آوردن صداي اشيا.
سعي كنيد كه اين وسايل طوري قرار گرفته باشند كه به راحتي در دسترسش باشند.سپس تشويقش كنيد تا خودش اين كار را انجام دهد؛ در اين صورت حركت دست و پاها و ساير موارد به خوبي پيش ميرود.شايد با شنيدن يك صدا يا ديدن رفتارهاي جالب و مهيج شما بيشتر تشويق شود. بعد از اين كار كودك خود به خود بيشتر به هيجان آمده و تشويق ميشود چون ارتباط بين كار ي كه انجام داده و جوابي كه از اسباب بازي گرفته را درك ميكند!
همچنين، چنانچه اسباب بازي اش را آويزان كرده ايد گهگاه جايش را تغيير دهيد.اين كار براي تقويت حافظه كودك مفيد است و احتمالاً قبل از بازي متوجه اين تغييرات خواهد شد.
3-آينه بيخطر براي كودكان
خيلي پيش از آنكه بچهها از روي آينه تشخيص دهند چه كسي ميخندد، بيشتر دوست دارند كه به انعكاس تصوير خودشان خيره شوند و از چيزي كه در آنجا ميبينند لذت ببرند.اين باعث تقويت خودشناسي و بهبود رشد احساسي ميشود.اين كار همچنين زماني كه بچه براي لمس آينه به سمت آن ميرود باعث تقويت هماهنگي دست و چشم نيز ميشود.
براي كمك به او، پس از آنكه آينه را تنظيم كرديد، زاويه ديد او را بررسي كنيد و ببينيد كه دقيقاً چه چيزي را ميبيند.براي كمك به رشد حس خودشناسي، به تصويرش در آينه اشاره كنيد و سپس همين كار را با تصوير خودتان در آينه تكرار كنيد.با بچه دالي بازي كنيد.مامان رو ميبيني؟ ديگه كيو ميبيني؟ به بخشهاي مختلف صورت خود اشاره كنيد.چشماي منو ميبيني؟ چشماي خودتو ميبيني؟ اينجان! به اين صورت كمكم و به تدريج ارتباطات براي بچه مفهوم پيدا ميكنند.
با اشاره به يك مورد ديگر (براي مثال، حلقهاي كه در دست داريد)به تقويت ديدن و مفهوم انعكاسها كمك كنيد.سراغ آينههاي ديگر خانه هم برويد و اجازه دهيد كودكتان ببيند انعكاسهاي شما در آينههاي ديگر به چه شكلي مي شود.همچنين،وقتي كه آماده بود و توانست صورتش را بالا بياورد آينه را روبرويش قرار دهيد تا خودش را از زاويه جديدي ببيند.
منبع : نی نی سایت