0

آينده بازی های کامپیوتری از نظر خالق کرایسیس

 
mahdihakimi
mahdihakimi
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 1430
محل سکونت : خراسان رضوی

آينده بازی های کامپیوتری از نظر خالق کرایسیس
دوشنبه 24 آبان 1389  3:28 PM

 

 
 
 

حقيقت این است که آينده بازی هاي کامپیوتری براي خیلی ها سوال است. خیلی ها با نگاه به بازي های گذشته، به اين فکر فرو می روند که بازي های آينده چگونه خواهد بود. سایت Kotaku، از سوات يرلي (Cevat Yerli)، يعني خالق بازی کرايسيس ،کرايسيس 2 و مدير شرکت Crytek دعوت کرده تا به مناسبت هفته بازی هاي کامپيوتري (PC Gaming Week)، به اين سوال ها پاسخ دهد. پس در ادامه از زبان خود او مطالب را بشنويد:  
 
- بازي های کامپيوتري در آينده:  
  از زمانی که من شروع به توسعه دادن بازي برای PC ها کردم، تقريبا 20 سال می گذرد. در آن زمان، کومودور 64 و Schneider CPC 6128، بسیار محبوب بودند. بعد از آمدن پلتفرم PC همه چيز تغییر کرد و من و خيلي های ديگر شاهد روندی بوديم که خیلی از اشخاص و وسیله ها مي آمدند و خیلی هاي دیگر منسوخ می شدند و مي رفتند. این روند ادامه داشت تا به این جا رسیدیم.  
 
به نظر من در ظرف پنج سال آینده، بازار کامپیوتر هاي PC، هم رو به رشد می رود و هم رو به زوال! در حالی که بازار بازي های آنلاين (که از نظر من شامل بازي های رايگان؛ گیم هاي اجتماعی و بازي های آرکيد است)، به طور متداوم رشد می يابد.  
 
خرده فروشی گيم های پي سی هم کم مي شود چون اتفاقی که در اين دو سال اخير افتاد هم این مساله را تایید مي کند! در دو سال اخير، افراد بیشتر و بیشتری شروع به بازی کردن انواع بازي های آنلاين کردند و بسیاری از خرده فروشان بازی هاي کامپیوتری سابق هم، کار خود را برروی فروش بازی هاي کنسولی متمرکز کردند. به هر حال در چند سال آینده نگرش مصرف کنندگان تا حدی تغییر خواهد کرد و بر همین نسبت استراتژی های توسعه دهندگان نیز تغییر می کند.

- معنی این حرف چیست؟  
برای من مدل تجاری آینده در بازی ها Free-2-Play است. یعنی این که برای بازی پولی پرداخت نشود و در صورت تمایل مصرف کنندگان به بازی کردن نسخه کامل آن، مبلغی از آن ها دریافت شود.  
 
فکر می کنم مصرف کنندگان در آینده حاضر نخواهند شد که حتی برای بازی های درجه یک، بیش از 50 دلار بپردازند. پس بر این اساس، توسعه دهندگان شروع به ارائه بازی های Free-2-Play بیشتر و بیشتری می کنند و در عین حال جا را برای نسخه پریمیوم و امکانات بیشتر باقی می گزارند.  
 
مشخص است که بازی های آنلاین کنونی بودجه کمی برای توسعه توسعه دارند. (فقط در حدود یک دهم بازی های درجه یک) پس کیفیت آن ها هم نسبتا کم است. اما در عین حال گیم پلی لذت بخشی دارند. بازی های آنلاین ابتدا با یک کیفیت خاص منتشر می شوند و سپس در طول زمان به صورت جزء به جزء بهبود داده می شوند. پس همزمان با این که هواداران بیشتری پیدا می کنند، کیفیتشان هم بهتر می شود. پس بازی های آنلاین یکی از نمونه هایی هستند که فوق العاده مشتری پسند اند و این همان نقطه ای است که بازار باید به سمت آن برود.  
 
به معنی واقعی کاربر است که حکمرانی می کند. وقتی بعد از چند سال تعداد قابل توجهی از بازی های آنلاین تولید شوند، رقابت هم زیاد می شود پس کیفیت خود به خود به سمت بهتر شدن می رود. یعنی دقیقا همان مساله ای که تا کنون در بازی های کامپیوتری اتفاق افتاده است.  
 
رقابت هم بین بازی های کامپیوتری معمولی و F2P اوج می گیرد. در بازی های F2P هم رقابت بین نسبت محتوا به کیفیت خواهد بود بعد از مدتی هم بودجه و هم کیفیت این بازی ها به بازی های درجه یک خواهد رسید. در نتیجه گیمر ها می توانند باززی های درجه یک را به طور رایگان در اختیار داشته باشند و بازی کنند. از همین موقع است که خرده فروشی بازی های کامپیوتری به طور امروزی، رو به منسوخ شدن می رود. بعد از این دوره، گیمر ها شاهد خواهند بود که کیفیت در بازی های کامپیوتری به طور کلی دگرگون خواهد شد و رو به پیشرفت بزرگی خواهد رفت.  
 
- با این وجود توسعه دهندگان چگونه می توانند پول کسب کنند؟  
مصرف کنندگان بیشتر کلید موفقیت هستند. به طور خاص یک توسعه دهنده باید سعی کند تا کاربران بیشتری را مشتری کار خود و بازی خود کند! به طور میانگین 5 تا 10 درصد از کل کاربران بازی های آنلاین؛ نسخه پریمیوم بازی ها را خریداری می نمایند. علاوه بر این ها اسپانسر ها و مشتریان خرده ای نیز وجود خواهند داشت. بخشی دیگر از درآمد هم از طریق تبلیغات انجام خواهد شد.  
 
به طور خلاصه و در يک کلام : به نظر من در میان مدت، تمامی توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری، از خرده فروشی رو بر میگردانند و به سراغ بازی های Free 2 Play می روند.  

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها